Een aantal jaren een abonnement gehad. Maar de kinderen worden ouder, hebben vaker hobby's buitenshuis, de vrije dagen van middelbaar en lagere school vallen niet samen,... Allemaal geldige excuses om er niet meer te geraken.
Om toch nog eens iets extra's met het hele gezin te doen, beslisten we om nog eens naar Pairi Daiza te gaan. We hadden een storm van protest verwacht (tieners vinden nu éénmaal alles saai) maar eigenlijk kwamen alleen maar positieve reacties.
Het weer voorspelde niet veel goeds. We hebben lang getwijfeld of we het zouden uitstellen. Gelukkig zijn we geweest want buiten een paar kleinere buitjes bleven we het grootste deel van de dag droog.
We zagen dan ook wel heel wat dieren.
De hoogtepunten waren toch wel de Axolotl (een soort salamander), de glimlachende pijlstaartrog, de koala's, de vleermuizen (en vleerhonden), en het zien voederen van Tian Bao (de babypanda die nu al niet meer zo klein is). Ook het eetmoment van de leeuwen was wel speciaal om te zien.
Enige minpunt: het nieuwe stuk met de wolven,... is nog niet open. En een deel van de dieren die daar vroeger zaten waar ze aan het werken zijn, waren nu niet meer te zien. Bv de wasberen, de uilen, de prairi-hondjes,...
Natuurlijk wel slim gezien, want nu moeten we natuurlijk nog eens teruggaan. Maar toch ook een beetje zuur voor de bezoekers aangezien de ticketprijs de lucht ingaat maar je op dit moment minder dieren ziet dan wanneer we de laatste keer gingen.
maandag 29 april 2019
zaterdag 27 april 2019
Wingspan
Wingspan, de hype op dit moment en deze hadden wij nog niet eerder gespeeld.
B wou het graag aankopen, ik hield de boot af. Gelukkig konden we het gisteren eerst eens spelen.
En we zijn nu allebei overtuigd.
Nee, dit wordt het niet.
Wingspan draait rond een tableau-engine-builder zo goed mogelijk laten werken.
De regels zijn simpel. Het is dan ook een familiespel.
Je hebt 4 mogelijke acties. Een kaart op je speelbord bouwen door de benodigde voeding (en eventueel nodige eitjes) af te geven. Voedsel vergaren dmv kiezen van dobbelstenen. Eieren leggen op je kaarten. Nieuwe kaarten trekken.
B wou het graag aankopen, ik hield de boot af. Gelukkig konden we het gisteren eerst eens spelen.
En we zijn nu allebei overtuigd.
Nee, dit wordt het niet.
Wingspan draait rond een tableau-engine-builder zo goed mogelijk laten werken.
De regels zijn simpel. Het is dan ook een familiespel.
Je hebt 4 mogelijke acties. Een kaart op je speelbord bouwen door de benodigde voeding (en eventueel nodige eitjes) af te geven. Voedsel vergaren dmv kiezen van dobbelstenen. Eieren leggen op je kaarten. Nieuwe kaarten trekken.
Hoe meer vogelkaarten je voor je liggen hebt, hoe beter je basisactie is want je zet je werker altijd op het eerste lege actieveld. En daarna schuift je werker op waardoor je ook de acties van de kaarten gaat triggeren en zo soms mooie combo's kan maken.
Punten scoren doe je aan de hand van doelen per ronde. Bv wie het meeste eieren heeft op een aantal vogelkaarten met dat soort nest. Door de punten op je vogelkaarten die je gebouwd hebt. Door de secret goal kaart die je in het begin van het spel gekregen hebt. Door het aantal eieren die je na de 4e ronde nog liggen hebt. En door sommige kaarten die je toelaten als actie een kaart onder die kaart te schuiven of voedsel op die kaart te leggen.
Persoonlijk snap ik de hype echt niet.
Ok, het zijn mooie componenten en artwork, die eitjes, dat vogelkastje voor de dobbelstenen, de artwork van de vogels,... Dat oogt allemaal wel erg mooi en ziet er aantrekkelijk uit.
Maar de gameplay vind ik niet super. Te random. Eerst al in de kaarten die je trekt (wat erg bepalend kan zijn voor de scores en punten die je na elke ronde krijgt). En dat in combinatie met de dobbelstenen die bepalen welk voedsel er beschikbaar is. Dat zorgt voor een wel grote geluksfactor.
Het spel duurt te lang om echt een filler te zijn (waarbij ik dan de luck-factor minder erg vindt). Maar is dan wat te veel geluksafhankelijk om echt een uurtje (of anderhalf) interessant en uitdagend genoeg te blijven.
Ik zal het wel meespelen als het op tafel komt bij iemand anders, maar het zelf niet voorstellen.
Ik had van een spel dat zo gehyped wordt wel wat meer verwacht.
Punten scoren doe je aan de hand van doelen per ronde. Bv wie het meeste eieren heeft op een aantal vogelkaarten met dat soort nest. Door de punten op je vogelkaarten die je gebouwd hebt. Door de secret goal kaart die je in het begin van het spel gekregen hebt. Door het aantal eieren die je na de 4e ronde nog liggen hebt. En door sommige kaarten die je toelaten als actie een kaart onder die kaart te schuiven of voedsel op die kaart te leggen.
Persoonlijk snap ik de hype echt niet.
Ok, het zijn mooie componenten en artwork, die eitjes, dat vogelkastje voor de dobbelstenen, de artwork van de vogels,... Dat oogt allemaal wel erg mooi en ziet er aantrekkelijk uit.
Maar de gameplay vind ik niet super. Te random. Eerst al in de kaarten die je trekt (wat erg bepalend kan zijn voor de scores en punten die je na elke ronde krijgt). En dat in combinatie met de dobbelstenen die bepalen welk voedsel er beschikbaar is. Dat zorgt voor een wel grote geluksfactor.
Het spel duurt te lang om echt een filler te zijn (waarbij ik dan de luck-factor minder erg vindt). Maar is dan wat te veel geluksafhankelijk om echt een uurtje (of anderhalf) interessant en uitdagend genoeg te blijven.
Ik zal het wel meespelen als het op tafel komt bij iemand anders, maar het zelf niet voorstellen.
Ik had van een spel dat zo gehyped wordt wel wat meer verwacht.
donderdag 25 april 2019
Hero Realms
Een fantasy-deckbuilder waarbij je de anderen hun score op 0 moet brengen. Wie als laatste overblijft, wint het spel.
Zoals de meeste deckbuilders start je met een basisset kaarten. En koop je kaarten bij uit de markt om je deck op te bouwen.
Je hebt een aantal kleuren die in veel marktkaarten terug komen en waarbij je een extra sterke actie krijgt als je al een kaart van die kleur gespeeld hebt. Combo's maken is dus belangrijk.
Je marktkaarten zijn ook onderverdeeld in gewone actiekaarten (kaarten die je tijdens je beurt uitspeelt en dan gaat discarden) en in champions.
Champions leg je bij het uitspelen voor je neer en die blijven liggen tot ze gedood worden. Champions kunnen een guard-functie hebben. Dan moet de champion eerst gedood worden vooraleer je schade kan toebrengen aan de levens van die speler. Andere champions hebben enkel een aanvalsfunctie. En daarbij kan de aanvaller kiezen of hij die vernietigt, of volledig gaat voor de speler zelf.
Het spel heeft mij alleszins wel overtuigd.
Heel simpel van regels, duurt niet superlang en komt in een relatief klein doosje, wat het ideaal maakt om mee te nemen. De artwork is leuk, de iconen zijn duidelijk, er is weinig tekst. Dit is eentje die wel zal aangekocht worden en vaak op tafel zal komen.
Zoals de meeste deckbuilders start je met een basisset kaarten. En koop je kaarten bij uit de markt om je deck op te bouwen.
Je hebt een aantal kleuren die in veel marktkaarten terug komen en waarbij je een extra sterke actie krijgt als je al een kaart van die kleur gespeeld hebt. Combo's maken is dus belangrijk.
Je marktkaarten zijn ook onderverdeeld in gewone actiekaarten (kaarten die je tijdens je beurt uitspeelt en dan gaat discarden) en in champions.
Champions leg je bij het uitspelen voor je neer en die blijven liggen tot ze gedood worden. Champions kunnen een guard-functie hebben. Dan moet de champion eerst gedood worden vooraleer je schade kan toebrengen aan de levens van die speler. Andere champions hebben enkel een aanvalsfunctie. En daarbij kan de aanvaller kiezen of hij die vernietigt, of volledig gaat voor de speler zelf.
Het spel heeft mij alleszins wel overtuigd.
Heel simpel van regels, duurt niet superlang en komt in een relatief klein doosje, wat het ideaal maakt om mee te nemen. De artwork is leuk, de iconen zijn duidelijk, er is weinig tekst. Dit is eentje die wel zal aangekocht worden en vaak op tafel zal komen.
Lord of the rings - Journeys in Middle Earth
Een coöperatief spel waarbij je als hero een personage bent uit lotr. Je krijgt een opdracht en moet die uitvoeren terwijl de tijd verder tikt. Het spel heeft een campaign-modus. En of je nu het spel wint of verliest, je gaat toch naar de volgende opdracht. Winst levert je een voordeel op terwijl verlies je met een nadeel laat starten.
Je krijgt basisdeck kaarten, een aantal kaarten specifiek voor je karakter en een aantal kaarten specifiek voor de rol die je gaat opnemen. Met dat kaartendeck ga je zien of je succes hebt bij een actie die je onderneemt.
Je hebt 2 fases. In de eerste fase kan elke held 2 acties uitvoeren. Deze zijn simpel. Je beweegt, je onderzoekt of je valt een monster aan.
In de 2e fase gaat de threat toenemen, de monsters bewegen en eventueel aanvallen.
Je kaartdeck is heel belangrijk in het al dan niet slagen van een onderzoek of aanval. Want, afhankelijk van welke rol en welke opdracht, ga je een aantal kaarten draaien die bovenop je deck liggen, deze bekijken en afleggen. Daar zitten successen tussen, mogelijke successen (die je pas kunt bekomen door een initiatieftoken af te geven per mogelijk succes) maar ook veel missers.
Wanneer je aanvalt, worden de monsters natuurlijk boos. En gaan ze terugslaan. Ook die tegenaanval kan je (deels) afweren door de bovenste kaarten van je deck te draaien. De monsters kunnen je ofwel een wound of een fear geven. Afhankelijk van je karakter kan je een aantal wounds en fears verdragen voor je 'dood' gaat. Maar zelfs als je zwaargewond en op het randje van de dood bent, kan je miraculeus genezen. Ook hier weer door je kaartendeck.
Alles wordt mooi bijgehouden door de app, die je gedurende het hele spel gebruikt. De app is ook heel duidelijk en zorgt voor een mooi verhaal.
Wie graag coöps speelt, op avontuur gaat (of graag een dungeon-crawler speelt), zich graag inleeft in een verhaal en/of een rol, graag een app gebruikt om een campaign te volgen,... zal hier veel plezier aan beleven.
Mijn ding is het echter niet. Maar dat ligt meer aan eigen interesses dan aan het spelmechanisme zelf.
Je krijgt basisdeck kaarten, een aantal kaarten specifiek voor je karakter en een aantal kaarten specifiek voor de rol die je gaat opnemen. Met dat kaartendeck ga je zien of je succes hebt bij een actie die je onderneemt.
Je hebt 2 fases. In de eerste fase kan elke held 2 acties uitvoeren. Deze zijn simpel. Je beweegt, je onderzoekt of je valt een monster aan.
In de 2e fase gaat de threat toenemen, de monsters bewegen en eventueel aanvallen.
Je kaartdeck is heel belangrijk in het al dan niet slagen van een onderzoek of aanval. Want, afhankelijk van welke rol en welke opdracht, ga je een aantal kaarten draaien die bovenop je deck liggen, deze bekijken en afleggen. Daar zitten successen tussen, mogelijke successen (die je pas kunt bekomen door een initiatieftoken af te geven per mogelijk succes) maar ook veel missers.
Wanneer je aanvalt, worden de monsters natuurlijk boos. En gaan ze terugslaan. Ook die tegenaanval kan je (deels) afweren door de bovenste kaarten van je deck te draaien. De monsters kunnen je ofwel een wound of een fear geven. Afhankelijk van je karakter kan je een aantal wounds en fears verdragen voor je 'dood' gaat. Maar zelfs als je zwaargewond en op het randje van de dood bent, kan je miraculeus genezen. Ook hier weer door je kaartendeck.
Alles wordt mooi bijgehouden door de app, die je gedurende het hele spel gebruikt. De app is ook heel duidelijk en zorgt voor een mooi verhaal.
Wie graag coöps speelt, op avontuur gaat (of graag een dungeon-crawler speelt), zich graag inleeft in een verhaal en/of een rol, graag een app gebruikt om een campaign te volgen,... zal hier veel plezier aan beleven.
Mijn ding is het echter niet. Maar dat ligt meer aan eigen interesses dan aan het spelmechanisme zelf.
maandag 22 april 2019
Oostende - Bredene - Oostende
Op paaszondag was het op de koppen lopen op de dijk, ook het strand aan het casino lag goed vol. Omdat we liever niet in die drukte bleven, besloten we de overzetboot naar de Oostelijke oever te nemen. Daar is het vaak rustig, kunnen we op het gemak wat wandelen op het strand of in de duinen. En ipv altijd dezelfde kuststrook, zien we eens iets anders. We zijn eerst een eindje de duinen in getrokken waar het lekker warm was omdat je de zeewind niet voelde. Na een paar uurtjes rust, waarbij we op het gemak wat konden zonnen, een boek lezen,... gingen we terug op pad. Verder wandelen tot Bredene, daar iets drinken en dan terug. Te voet.
Opnieuw een goeie 9 km op de teller.
Opnieuw een goeie 9 km op de teller.