Het nieuwe spel van de makers van Crown of Emara heet Hadara.
Het is een stuk lichter dan hun 1e spel. Je kan het wel een beetje vergelijken met een combinatie van 7 wonders en Splendor.
Het is vooral een drafting-spel met een beetje set-collection waarbij je kaarten kiest om vooruit te gaan op een aantal tracks en intussen punten kan scoren.
Er zijn 3 tijdperken en elk tijdperk heeft een A en een B ronde die redelijk gelijklopend zijn.
In de A ronde trek je net als je medespelers gelijktijdig 2 kaarten van de kleur kaarten waar je symbool bij staat. Elke kaartkleur staat voor een track: geel = geld rood = militair blauw = cultuur groen = voedsel en paars = extra voordelen voor de rest van het spel. Je kiest 1 om op het speelbord aan de rand te leggen en 1 om zelf te kopen en te spelen onder je spelersbord of om te discarden voor geld. De kaart die je speelt levert extra vooruitgang op je track op en kan ook punten bevatten voor het einde van het spel. Daarna wordt de rondel in het midden opgeschoven en trek je bij de volgende kleur 2 kaarten. Zo ga je verder tot je de 5 stapeltjes gehad hebt. Daarna krijg je je inkomen, kan je op basis van je track een kolonie nemen en/of een borstbeeld maken.
Dan volgt ronde B. Elk om beurt kies je 1 van de kaarten die open liggen op de rand van het speelbord. Die kan je kopen of discarden voor geld. Belangrijk is dat elke kaart van een kleur 1 munt minder kost per gespeelde kaart van dezelfde kleur die je al liggen hebt.
Als alle kaarten op zijn, krijg je je inkomen, kan je een kolonie nemen en/of een borstbeeld maken. En hier komt het groene spoor: je moet per kaart die je gespeeld hebt genoeg vooruit gegaan zijn op het voedselspoor. Lukt dat niet, dan moet je kaarten discarden en ook de stappen op het spoor van de kaart terug naar beneden zetten. Gelukkig mag je wel de voordelen zoals bv een gemaakt borstbeeld of een verkregen kolonie gewoon houden.
Als laatste kan je ook nog een zilveren of gouden zegel kopen. Die worden een pak duurder naarmate het spel vordert maar leveren ook heel wat punten op. Zilveren zegels leveren de helft van de punten op van het gekozen track. Gouden zegels leveren 7 punten op per setje van de 5 verschillende kleuren in je kaartenbestand.
Na 3 tijdperken worden alle gewonnen punten samengeteld en is de winnaar bekend.
De artwork is wel leuk. Het spel is ook erg aantrekkelijk door de kleuren. En het drafting-mechanisme vind ik een schot in de roos.
De mindere punten zijn dat er zo goed als geen spelersinteractie is. Behalve eens een kaart discarden waarvan je weet dat de ander ze kan gebruiken, ga je niet in interactie met elkaar. De kolonies hebben niet allemaal gelijk aantal punten en worden geshuffled, wat dan weer voor een luck-factor zorgt. En een aantal paarse kaarten zijn echt zo goed tov de andere kaarten, die zijn soms wat overpowered.
Ik vind het een leuk en licht spelletje. Ideaal om met beginnende spelers of met de kinderen op tafel te leggen. Maar ook plezant als je wel wil spelen en niet veel zin hebt in een zwaar of lang spel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten