Zelf ben ik niet echt een grote dEUS-fan. Ik kan de muziek wel smaken maar ook niet meer dan dat. B is echter wel fan. En toen de 'The Ideal Crash' 20e verjaardag tour werd aangekondigd, kochten we dus tickets voor 1 van de 8 concerten in de AB.
En het was echt wel indrukwekkend! Goeie show. De dansers waren echt wel super! Maar ook het hele optreden door werd je echt wel meegezogen met de sfeer, de muziek,...
Een subliem optreden!
zondag 26 mei 2019
donderdag 23 mei 2019
Quodd Heroes part 2
Bij Quodd Heroes zag je al hoe we een tutorial speelden.
Gisteren op Meeples konden we met geschilderde miniaturen een 1e scenario spelen.
De regels kenden we nog.
Vriendelijk waren we niet voor elkaar. Want zeg nu zelf, wat is er nu plezanter dan een ander dwarszitten door hem in de afgrond te duwen, een bom op hem te laten ontploffen, het bord te draaien,... en intussen racen om als eerste de 5 punten bereikt te hebben.
Ik blijf fan!
Gisteren op Meeples konden we met geschilderde miniaturen een 1e scenario spelen.
De regels kenden we nog.
Vriendelijk waren we niet voor elkaar. Want zeg nu zelf, wat is er nu plezanter dan een ander dwarszitten door hem in de afgrond te duwen, een bom op hem te laten ontploffen, het bord te draaien,... en intussen racen om als eerste de 5 punten bereikt te hebben.
Ik blijf fan!
Res Arcana
Een lichte filler waarbij je aan de hand van het bouwen van monumenten of het verzamelen van een grondstof (afhankelijk van je kaart) om ter snelst tot 10 punten gaat. Als er iemand 10 punten geeft, wordt de ronde nog uitgespeeld.
Je hebt 8 kaarten en daarmee speel je het hele spel. Je neemt de bovenste 3 van je deck en daarmee speel je de 1e ronde. Je krijgt ook nog een extra kaartje die een voordeel oplevert. Dat kan een grondstof zijn maar evengoed een bonusactie bv een aantal grondstoffen ruilen, een extra kaart trekken,... Dat kaartje leg je afgedekt neer wanneer je geen acties meer kan uitvoeren en past. En je kiest een nieuwe voordeelkaart uit diegene die beschikbaar zijn voor de volgende ronde. Wanneer je past, mag je ook een nieuwe kaart van je deck nemen.
In het begin van je beurt neem je de grondstoffen die je krijgt via je kaarten. En om tijdens het spelen extra grondstoffen te bekomen kan je een kaart uit je hand discarden.
Wanneer je voldoende grondstoffen hebt, kan je een puntenkaart of monument kopen. En zo verzamel je je punten.
Icoontjes zijn duidelijk, het heeft leuke artwork. Maar het greep me niet. Ik hoorde nochtans al veel lof over dit spel. Mijn ervaring was minder. De 8 kaarten kunnen slecht op elkaar afgestemd zijn (die worden random gedeeld) dat een goeie engine bouwen moeilijk wordt. En dan haak ik wat af.
Je hebt 8 kaarten en daarmee speel je het hele spel. Je neemt de bovenste 3 van je deck en daarmee speel je de 1e ronde. Je krijgt ook nog een extra kaartje die een voordeel oplevert. Dat kan een grondstof zijn maar evengoed een bonusactie bv een aantal grondstoffen ruilen, een extra kaart trekken,... Dat kaartje leg je afgedekt neer wanneer je geen acties meer kan uitvoeren en past. En je kiest een nieuwe voordeelkaart uit diegene die beschikbaar zijn voor de volgende ronde. Wanneer je past, mag je ook een nieuwe kaart van je deck nemen.
In het begin van je beurt neem je de grondstoffen die je krijgt via je kaarten. En om tijdens het spelen extra grondstoffen te bekomen kan je een kaart uit je hand discarden.
Wanneer je voldoende grondstoffen hebt, kan je een puntenkaart of monument kopen. En zo verzamel je je punten.
Icoontjes zijn duidelijk, het heeft leuke artwork. Maar het greep me niet. Ik hoorde nochtans al veel lof over dit spel. Mijn ervaring was minder. De 8 kaarten kunnen slecht op elkaar afgestemd zijn (die worden random gedeeld) dat een goeie engine bouwen moeilijk wordt. En dan haak ik wat af.
woensdag 22 mei 2019
Scythe
In Scythe ga je proberen je koninkrijk zo goed mogelijk uit te breiden door je acties te upgraden, gebouwen te zetten en mechs te bouwen.
Dat doe je door een actie te kiezen. Je hebt 4 mogelijke acties bovenaan je spelersbord. Move. Produceren. Resources ruilen of populariteit krijgen. Combatkracht krijgen.
De spelersborden zijn a-symmetrisch waardoor iedereen andere combinaties heeft met de onderste actie op het spelersbord. Deze acties zijn een upgrade een actie waarbij je een blokje bovenaan wegneemt waardoor je actie sterker wordt en je onderaan een resource afdekt waardoor je voor die actie minder moet betalen. Een gebouw bouwen. Een mech in het spel brengen. Of jezelf verrijken met een soort upgrade die je punten, populariteit, combatpoints of een combatkaart kan opleveren. En waarbij je telkens de bonus krijgt wanneer je buren die actie doen.
Wanneer je een achievement hebt bereikt (zoals bv alle 4 je mechs op het spel brengen, je 4 gebouwen bouwen, de hoogste combat-points of populariteit bereiken, een gevecht winnen...), leg je je ster op dat veld op het speelbord.
Wanneer iemand zijn 6e en dus laatste ster gelegd heeft, stopt het spel onmiddellijk en wordt er overgegaan tot de puntenverdeling.
De bedoeling van het spel is dat je je troepen zo gaat stationeren zodat je zoveel mogelijk grondgebied bezet (area-control) en je een aanval kan weerstaan. Maar je bent vooral eerder een koude oorlog aan het voeren. Want je wil jezelf ook populair maken. Als je anderen aanvalt en het gevecht wint, verlies je populariteit. En die populariteit levert je op het laatste punten op voor je achievements (aantal sterren), je bezette gebieden (aantal hex waarop een figuur van jou staat) en het aantal resources. Hoe hoger je populariteit, hoe meer punten je kan krijgen.
Het is een uitdaging om je engine zo snel mogelijk te upgraden zodat je de beste acties kan doen voor zo weinig mogelijk resources. Maar intussen ook in het oog te houden dat je je achievements kan volbrengen en dus soms wat meer op 1 iets te focussen ipv evenwichtig te spelen. En er voor te zorgen dat je weet wie wanneer wil uitspelen (inclusief jezelf) wanneer je populariteit hoog genoeg is (of hoger is dan die van de anderen).
Dit was de 2e keer dat ik het spel speelde en ik vind het echt een goed spel. Mooie combinatie van area-control met engine-building en wat denkwerk wanneer je je final move wil doen.
Dat doe je door een actie te kiezen. Je hebt 4 mogelijke acties bovenaan je spelersbord. Move. Produceren. Resources ruilen of populariteit krijgen. Combatkracht krijgen.
De spelersborden zijn a-symmetrisch waardoor iedereen andere combinaties heeft met de onderste actie op het spelersbord. Deze acties zijn een upgrade een actie waarbij je een blokje bovenaan wegneemt waardoor je actie sterker wordt en je onderaan een resource afdekt waardoor je voor die actie minder moet betalen. Een gebouw bouwen. Een mech in het spel brengen. Of jezelf verrijken met een soort upgrade die je punten, populariteit, combatpoints of een combatkaart kan opleveren. En waarbij je telkens de bonus krijgt wanneer je buren die actie doen.
Wanneer je een achievement hebt bereikt (zoals bv alle 4 je mechs op het spel brengen, je 4 gebouwen bouwen, de hoogste combat-points of populariteit bereiken, een gevecht winnen...), leg je je ster op dat veld op het speelbord.
Wanneer iemand zijn 6e en dus laatste ster gelegd heeft, stopt het spel onmiddellijk en wordt er overgegaan tot de puntenverdeling.
De bedoeling van het spel is dat je je troepen zo gaat stationeren zodat je zoveel mogelijk grondgebied bezet (area-control) en je een aanval kan weerstaan. Maar je bent vooral eerder een koude oorlog aan het voeren. Want je wil jezelf ook populair maken. Als je anderen aanvalt en het gevecht wint, verlies je populariteit. En die populariteit levert je op het laatste punten op voor je achievements (aantal sterren), je bezette gebieden (aantal hex waarop een figuur van jou staat) en het aantal resources. Hoe hoger je populariteit, hoe meer punten je kan krijgen.
Het is een uitdaging om je engine zo snel mogelijk te upgraden zodat je de beste acties kan doen voor zo weinig mogelijk resources. Maar intussen ook in het oog te houden dat je je achievements kan volbrengen en dus soms wat meer op 1 iets te focussen ipv evenwichtig te spelen. En er voor te zorgen dat je weet wie wanneer wil uitspelen (inclusief jezelf) wanneer je populariteit hoog genoeg is (of hoger is dan die van de anderen).
Dit was de 2e keer dat ik het spel speelde en ik vind het echt een goed spel. Mooie combinatie van area-control met engine-building en wat denkwerk wanneer je je final move wil doen.
zondag 19 mei 2019
Neta-Tanka
Nog een Kickstarter die toegekomen was vorige week.
En die we snel konden uittesten.
De gameplay is niet moeilijk. Het is een redelijk licht spel en vrij toegankelijk voor nieuwe spelers. Een pure workerplacement.
Afhankelijk van het aantal spelers krijg je een aantal werkers.
Elk om beurt zet je een werker tot die allemaal op een locatie staan. De startspeler van die ronde voert al zijn acties uit en dan is het de beurt aan de volgende speler om zijn acties uit te voeren enz.
De enige kleine twist in het spel is dat je een link kan maken tussen 2 locaties en daardoor een extra resource of actie krijgt die afgebeeld staat op de link. En dat je soms dus je werker op een locatie zal plaatsen die wat minder interessant is omdat je de link wel wil.
Met de resources die je ontvangt, kan je op verschillende manieren punten scoren. Zo kan je je volk voorzien van voedsel. Kan je tenten bouwen. Handwerk zoals trommels, wapens en kledij maken. En je totempaal opbouwen. Dat zijn de 4 'tracks' waar je op het einde van het spel punten mee kan scoren.
Na 1 keer spelen was al snel duidelijk dat de totem heel belangrijk is. Wie daar goed op speelt, kan echt veel punten scoren. Wie dit links laat liggen, gaat zelfs punten verliezen omdat de laatste op dat track minpunten krijgt.
Bij een volgend spel zal het dus een race worden voor de totem-acties.
Het spel heeft mooie componenten in de deluxe-versie. Er is een duidelijk regelboekje. Het is een degelijk spel.
En toch overtuigd het ons niet echt. Het spel steekt er nergens bovenuit.
Er is geen enkele leuke twist.
Tijdens de rondes doe je echt elke keer hetzelfde, zorgen dat je een aantal resources krijgt en die dan gaan omzetten met je acties.
Zelfs als iemand de actie bezet die jij zou willen, zijn er wel andere soortgelijke acties nog niet bezet. Ook de 'object-cards' die voor punten op het einde van het spel zorgen, zijn zo gemakkelijk dat je die sowieso behaalt.
Dat alles zorgt er voor dat er weinig uitdaging in zit.
We speelden wel de zomer-kant van het spelbord. Misschien dat er bij de winterkant (en wat meer schaarste tijdens bepaalde actie) net iets meer uitdaging in zit.
En die we snel konden uittesten.
De gameplay is niet moeilijk. Het is een redelijk licht spel en vrij toegankelijk voor nieuwe spelers. Een pure workerplacement.
Afhankelijk van het aantal spelers krijg je een aantal werkers.
Elk om beurt zet je een werker tot die allemaal op een locatie staan. De startspeler van die ronde voert al zijn acties uit en dan is het de beurt aan de volgende speler om zijn acties uit te voeren enz.
De enige kleine twist in het spel is dat je een link kan maken tussen 2 locaties en daardoor een extra resource of actie krijgt die afgebeeld staat op de link. En dat je soms dus je werker op een locatie zal plaatsen die wat minder interessant is omdat je de link wel wil.
Met de resources die je ontvangt, kan je op verschillende manieren punten scoren. Zo kan je je volk voorzien van voedsel. Kan je tenten bouwen. Handwerk zoals trommels, wapens en kledij maken. En je totempaal opbouwen. Dat zijn de 4 'tracks' waar je op het einde van het spel punten mee kan scoren.
Na 1 keer spelen was al snel duidelijk dat de totem heel belangrijk is. Wie daar goed op speelt, kan echt veel punten scoren. Wie dit links laat liggen, gaat zelfs punten verliezen omdat de laatste op dat track minpunten krijgt.
Bij een volgend spel zal het dus een race worden voor de totem-acties.
Het spel heeft mooie componenten in de deluxe-versie. Er is een duidelijk regelboekje. Het is een degelijk spel.
En toch overtuigd het ons niet echt. Het spel steekt er nergens bovenuit.
Er is geen enkele leuke twist.
Tijdens de rondes doe je echt elke keer hetzelfde, zorgen dat je een aantal resources krijgt en die dan gaan omzetten met je acties.
Zelfs als iemand de actie bezet die jij zou willen, zijn er wel andere soortgelijke acties nog niet bezet. Ook de 'object-cards' die voor punten op het einde van het spel zorgen, zijn zo gemakkelijk dat je die sowieso behaalt.
Dat alles zorgt er voor dat er weinig uitdaging in zit.
We speelden wel de zomer-kant van het spelbord. Misschien dat er bij de winterkant (en wat meer schaarste tijdens bepaalde actie) net iets meer uitdaging in zit.
donderdag 16 mei 2019
Rising Sun
Een area-control spel waarbij allianties sluiten en verbreken erg belangrijk is.
Het spel begint per seizoen (lente, zomer, herfst) met een thee-ceremonie waarbij je onderhandelt over wie met wie een verbond wil sluiten. Wat je daarvoor biedt, welke hulp je wil ontvangen of geven,...
Maar je kan ook een alliantie weigeren omdat je niet wil dat een persoon de voordelen krijgt (wanneer die bv al veel punten heeft).
Daarna volgen een aantal politieke fases. Je kan troepen bijplaatsen of een god laten aanbidden (recruit). Je kan troepen verplaatsen (marshal). Je kan seasonkaarten kopen die extra kracht, munten, monsters, punten,... kunnen opleveren (train). Je kan de voordelen krijgen van de provincies waar je het meeste kracht hebt (harvest). Bij al deze acties voert iedere speler de actie uit. Maar als jijzelf of de speler waarmee je een alliantie hebt die actie speler, krijg je een versterkte actie.
Als laatste politiek mandaat kan je je verbond met een medespeler verbreken (betray) waardoor je van 2 verschillende medespelers elk 1 figuur kan vervangen door dezelfde soort figuur van jezelf. Als je deze actie speelt, is je verbond direct verbroken. En verlies je 'eer'.
En die eer is in Japan belangrijk. Ofwel ben je een gerespecteerde clan en hou je je woord, wat je dan meer aanzien geeft en bij conflicten die gelijk eindigen je de overwinning schenkt. Maar je kan ook de schaduwzijde opzoeken en je inlaten met de monsters,... die je vaak een grotere kracht geven wanneer je strijdt tegen de meer eervolle clans.
Tussen de politieke mandaten door, ga je ook op bepaalde momenten je goden aanbidden en daardoor hun gunsten krijgen.
Bij een seizoens-einde wordt ook de politiek even stilgelegd en trekken de troepen ten oorlog.
Een oorlog is echter niet zomaar een gevecht. Er komt wel wat bij kijken. De spelers gaan in het geheim bieden op welke actie ze willen doen tijdens de oorlogsvoering. En enkel wie het meeste geboden heeft, kan die actie uitvoeren. Het is dus gokken wat de anderen gaan doen maar ook bieden op de actie die jou het meeste oplevert.
Je kan zelfmoord plegen, waarbij je punten en eer krijgt. Je kan een figuur van de tegenspeler gevangen nemen, waardoor die een punt verliest en jijzelf eentje bij krijgt. Je kan huurlingen inzetten. Dan wordt de battle uitgevochten en wie het meeste kracht heeft, wint die provincie. Terwijl de ander(en) al hun figuren gedood worden. De enige uitzondering is wanneer je verliest van je bondgenoot, dan blijven je figuren wel in leven. En als laatste krijgt diegene die het meest geboden heeft op de lyrische verzen die over de doden gezongen worden. Daarbij krijg je een punt per dode (inclusief de zelfmoord-doden).
Na de battle wordt het weer rustig en worden nieuwe politieke verbonden gesmeed.
En wanneer de winter aanbreekt, wordt alles rustig en worden de punten geteld.
Tijdens het spel scoor je al punten door battles, bepaalde kaarten of monsters,... Daarbij worden dan nog de punten opgeteld van de veroverde provincies. Per provincie krijg je 1 2 of 3 punten, afhankelijk van het seizoen waarin je die veroverd hebt. En afhankelijk van hoeveel verschillende provincies je veroverd hebt scoor je ook nog eens 10 20 of 30 extra punten. Bepaalde seasonkaarten geven ook nog extra eindpunten. En wie het meeste punten heeft, is de winnaar van het spel en wordt de nieuwe keizer.
Het spel heeft verschillende aspecten die ik graag speel.
De area-control, het gevecht, het onderhandelen over de allianties maar die ook durven verbreken,... Allemaal zaken die mij in een spel aanspreken.
Het spel moet wel met de juiste spelers gespeeld worden. Als je er niet tegen kan om verraden te worden of als je liever coop of in team speelt, dan laat je het spel beter links liggen.
Je kan misschien wel wat verbonden sluiten waardoor je een team lijkt, maar die alliantie ga je alleen maar aan om op het einde er zelf beter van te worden.
Het spel begint per seizoen (lente, zomer, herfst) met een thee-ceremonie waarbij je onderhandelt over wie met wie een verbond wil sluiten. Wat je daarvoor biedt, welke hulp je wil ontvangen of geven,...
Maar je kan ook een alliantie weigeren omdat je niet wil dat een persoon de voordelen krijgt (wanneer die bv al veel punten heeft).
Daarna volgen een aantal politieke fases. Je kan troepen bijplaatsen of een god laten aanbidden (recruit). Je kan troepen verplaatsen (marshal). Je kan seasonkaarten kopen die extra kracht, munten, monsters, punten,... kunnen opleveren (train). Je kan de voordelen krijgen van de provincies waar je het meeste kracht hebt (harvest). Bij al deze acties voert iedere speler de actie uit. Maar als jijzelf of de speler waarmee je een alliantie hebt die actie speler, krijg je een versterkte actie.
Als laatste politiek mandaat kan je je verbond met een medespeler verbreken (betray) waardoor je van 2 verschillende medespelers elk 1 figuur kan vervangen door dezelfde soort figuur van jezelf. Als je deze actie speelt, is je verbond direct verbroken. En verlies je 'eer'.
En die eer is in Japan belangrijk. Ofwel ben je een gerespecteerde clan en hou je je woord, wat je dan meer aanzien geeft en bij conflicten die gelijk eindigen je de overwinning schenkt. Maar je kan ook de schaduwzijde opzoeken en je inlaten met de monsters,... die je vaak een grotere kracht geven wanneer je strijdt tegen de meer eervolle clans.
Tussen de politieke mandaten door, ga je ook op bepaalde momenten je goden aanbidden en daardoor hun gunsten krijgen.
Bij een seizoens-einde wordt ook de politiek even stilgelegd en trekken de troepen ten oorlog.
Een oorlog is echter niet zomaar een gevecht. Er komt wel wat bij kijken. De spelers gaan in het geheim bieden op welke actie ze willen doen tijdens de oorlogsvoering. En enkel wie het meeste geboden heeft, kan die actie uitvoeren. Het is dus gokken wat de anderen gaan doen maar ook bieden op de actie die jou het meeste oplevert.
Je kan zelfmoord plegen, waarbij je punten en eer krijgt. Je kan een figuur van de tegenspeler gevangen nemen, waardoor die een punt verliest en jijzelf eentje bij krijgt. Je kan huurlingen inzetten. Dan wordt de battle uitgevochten en wie het meeste kracht heeft, wint die provincie. Terwijl de ander(en) al hun figuren gedood worden. De enige uitzondering is wanneer je verliest van je bondgenoot, dan blijven je figuren wel in leven. En als laatste krijgt diegene die het meest geboden heeft op de lyrische verzen die over de doden gezongen worden. Daarbij krijg je een punt per dode (inclusief de zelfmoord-doden).
Na de battle wordt het weer rustig en worden nieuwe politieke verbonden gesmeed.
En wanneer de winter aanbreekt, wordt alles rustig en worden de punten geteld.
Tijdens het spel scoor je al punten door battles, bepaalde kaarten of monsters,... Daarbij worden dan nog de punten opgeteld van de veroverde provincies. Per provincie krijg je 1 2 of 3 punten, afhankelijk van het seizoen waarin je die veroverd hebt. En afhankelijk van hoeveel verschillende provincies je veroverd hebt scoor je ook nog eens 10 20 of 30 extra punten. Bepaalde seasonkaarten geven ook nog extra eindpunten. En wie het meeste punten heeft, is de winnaar van het spel en wordt de nieuwe keizer.
Het spel heeft verschillende aspecten die ik graag speel.
De area-control, het gevecht, het onderhandelen over de allianties maar die ook durven verbreken,... Allemaal zaken die mij in een spel aanspreken.
Het spel moet wel met de juiste spelers gespeeld worden. Als je er niet tegen kan om verraden te worden of als je liever coop of in team speelt, dan laat je het spel beter links liggen.
Je kan misschien wel wat verbonden sluiten waardoor je een team lijkt, maar die alliantie ga je alleen maar aan om op het einde er zelf beter van te worden.
woensdag 15 mei 2019
Inuit The Snow Folk
Vorig jaar dit spel aangeduid als interessant. Vooral omwille van het artwork. Op dat moment getwijfeld en beslist om niet te kopen. Met als gevolg later toch spijt. Dus wanneer deze eindelijk uit kwam, ben ik toch voor de bijl gegaan.
Het is een vrij licht kaartspel met een engine-building en set-collection mechanisme.
In de doos zitten ook nog 2 kleine uitbreidingen. Maar wij speelden enkel het basisspel.
Een beurt bestaat uit 1 kaart op de 'markt' leggen. Eventueel nog 1 (of meerdere) kaarten bijvoegen met je scout-actie. En daarna 1 of meer kaarten van 1 soort nemen. De sterkte van de actie (en dus hoeveel kaarten je mag nemen) hangt af van hoeveel Inuits je onder die specifieke actie gespeeld hebt. En die Inuits kan je ook oprapen en in je dorp plaatsen met een actie. Sommige kaarten zorgen voor enkel punten op het einde van het spel. Maar bij de rites en spirits kan je ook een extra actie of kracht hebben waardoor anderen kaarten moeten discarden. Of die je extra punten opleveren afhankelijk van je sets.
Je kan punten verdienen met de kaarten die bovenaan je playerboard liggen, maw de sets die je verzamelt hebt. Maar je Inuits zijn ook punten waard. Ook als ze in een ander dorp (playerboard van een medespeler) liggen, krijg jij de punten. Maar pas op, als jij andere kleuren Inuits in je dorp geplaatst hebt, levert je dat minpunten op.
Soms is het afwegen wat je gaat doen. Ga je voor eigen gewin? Of ga je voor de kaart die een andere speler nodig heeft en verhinder je zo dat die veel punten scoort?
Ik vind het een leuke filler. Het is een vrij simpel spel dat vlot speelt. Het heeft prachtige artwork. En hoewel je je eigen playerboard hebt dat je zo optimaal mogelijk wil opbouwen, is er wel wat spelersinteractie door bepaalde kaarteigenschappen.
Wel jammer dat de playerboards groot zijn en enkel dubbel geplooid kunnen worden, waardoor er een veel te grote doos nodig is voor een klein spel.
Het is een vrij licht kaartspel met een engine-building en set-collection mechanisme.
In de doos zitten ook nog 2 kleine uitbreidingen. Maar wij speelden enkel het basisspel.
Een beurt bestaat uit 1 kaart op de 'markt' leggen. Eventueel nog 1 (of meerdere) kaarten bijvoegen met je scout-actie. En daarna 1 of meer kaarten van 1 soort nemen. De sterkte van de actie (en dus hoeveel kaarten je mag nemen) hangt af van hoeveel Inuits je onder die specifieke actie gespeeld hebt. En die Inuits kan je ook oprapen en in je dorp plaatsen met een actie. Sommige kaarten zorgen voor enkel punten op het einde van het spel. Maar bij de rites en spirits kan je ook een extra actie of kracht hebben waardoor anderen kaarten moeten discarden. Of die je extra punten opleveren afhankelijk van je sets.
Je kan punten verdienen met de kaarten die bovenaan je playerboard liggen, maw de sets die je verzamelt hebt. Maar je Inuits zijn ook punten waard. Ook als ze in een ander dorp (playerboard van een medespeler) liggen, krijg jij de punten. Maar pas op, als jij andere kleuren Inuits in je dorp geplaatst hebt, levert je dat minpunten op.
Soms is het afwegen wat je gaat doen. Ga je voor eigen gewin? Of ga je voor de kaart die een andere speler nodig heeft en verhinder je zo dat die veel punten scoort?
Ik vind het een leuke filler. Het is een vrij simpel spel dat vlot speelt. Het heeft prachtige artwork. En hoewel je je eigen playerboard hebt dat je zo optimaal mogelijk wil opbouwen, is er wel wat spelersinteractie door bepaalde kaarteigenschappen.
Wel jammer dat de playerboards groot zijn en enkel dubbel geplooid kunnen worden, waardoor er een veel te grote doos nodig is voor een klein spel.
dinsdag 14 mei 2019
zondag 12 mei 2019
Moederdag
Uitslapen.
Kinderen die plots toch nog eens samen in het grote bed willen.
Lekkere boterkoeken als ontbijt.
En dan komen ze af met de cadeautjes. Een mooi boeketje bloemen, zelfgemaakte of zelfgeschreven kaartjes. Een geknutselde sleutelhanger. En als bonus nog een nieuw fototoestel. De Nikon P900, een upgrade van het vorige, dat aan vervanging toe was.
Dat noemen ze nog eens verwend worden!
Dank je wel lieve schatten!
Kinderen die plots toch nog eens samen in het grote bed willen.
Lekkere boterkoeken als ontbijt.
En dan komen ze af met de cadeautjes. Een mooi boeketje bloemen, zelfgemaakte of zelfgeschreven kaartjes. Een geknutselde sleutelhanger. En als bonus nog een nieuw fototoestel. De Nikon P900, een upgrade van het vorige, dat aan vervanging toe was.
Dat noemen ze nog eens verwend worden!
Dank je wel lieve schatten!
Hate
Een Kickstarter-exclusive spel.
Intussen zit deze al een paar maand in de collectie maar kwam nog niet eerder op tafel.
Gisteren maakten we dan eindelijk eens tijd om deze te spelen.
Wij gingen voor een testspel zodat we gameplay leerden kennen. En we dan later kunnen uitbreiden met upgrades, mercaneries, chronicle-modus,...
Tijdens een standalone-battle is winst afhankelijk van het gekozen scenario. De winstmogelijkheden verschillen van scenario tot scenario en zijn ook afhankelijk of je aanvaller of verdediger bent.
Een beurt is vrij simpel. Je betaalt met savagery, miniatuurtokens, om een figuur te laten bewegen en een actie uit te voeren.
Je kan 2 figuren activeren in je beurt. En dus ook 2 acties uitvoeren, 1 per figuur. De acties zijn vrij simpel: je start een clash (gevecht), je raapt een lichaam op of je pillaged een hut.
Daarna is het aan de andere speler. Zo doe je om beurt verder tot je geen savagery-tokens meer hebt of tot al je figuren deze beurt geactiveerd zijn. Wanneer dit zo is, dan is het het einde van deze ronde. Je kan tot 4 rondes per battle-scenario spelen. Maar als iemand zijn winst-voorwaarde eerder haalt, kan de battle ook sneller gedaan zijn.
Je start met 5 savagery-tokens maar door gevechten aan te gaan of door aangevallen te worden, kan je er bij verdienen. Gevechten worden beslecht door het rollen van dobbelstenen. Waarbij het aantal dobbelstenen afhankelijk is van je figuur, de support van warriors, of je hoger of lager staat dan de vijand,...
Het spel is erg tactisch.
Je kan een single battle dus gewoon spelen. Maar het spel is duidelijk gemaakt om een chronicle (campaign) te spelen. Als je enkel maar single battles speelt, ga je heel wat missen van dit spel.
Bij een chronicle ga je echt je stam upgraden om beter getrainde krijgers te hebben. En je dorp upgraden om een groter dorp te hebben waardoor je meer vijanden kan koken en opeten. Of martelen. Waardoor de ander start met minder krijgers. De krijgers die niet opgegeten worden, krijgen scars en dus een nadeel in een battle.
Een 1e keer spelen is ons allebei goed bevallen.
Het smaakt naar meer!
Intussen zit deze al een paar maand in de collectie maar kwam nog niet eerder op tafel.
Gisteren maakten we dan eindelijk eens tijd om deze te spelen.
Wij gingen voor een testspel zodat we gameplay leerden kennen. En we dan later kunnen uitbreiden met upgrades, mercaneries, chronicle-modus,...
Tijdens een standalone-battle is winst afhankelijk van het gekozen scenario. De winstmogelijkheden verschillen van scenario tot scenario en zijn ook afhankelijk of je aanvaller of verdediger bent.
Een beurt is vrij simpel. Je betaalt met savagery, miniatuurtokens, om een figuur te laten bewegen en een actie uit te voeren.
Je kan 2 figuren activeren in je beurt. En dus ook 2 acties uitvoeren, 1 per figuur. De acties zijn vrij simpel: je start een clash (gevecht), je raapt een lichaam op of je pillaged een hut.
Daarna is het aan de andere speler. Zo doe je om beurt verder tot je geen savagery-tokens meer hebt of tot al je figuren deze beurt geactiveerd zijn. Wanneer dit zo is, dan is het het einde van deze ronde. Je kan tot 4 rondes per battle-scenario spelen. Maar als iemand zijn winst-voorwaarde eerder haalt, kan de battle ook sneller gedaan zijn.
Je start met 5 savagery-tokens maar door gevechten aan te gaan of door aangevallen te worden, kan je er bij verdienen. Gevechten worden beslecht door het rollen van dobbelstenen. Waarbij het aantal dobbelstenen afhankelijk is van je figuur, de support van warriors, of je hoger of lager staat dan de vijand,...
Het spel is erg tactisch.
Je kan een single battle dus gewoon spelen. Maar het spel is duidelijk gemaakt om een chronicle (campaign) te spelen. Als je enkel maar single battles speelt, ga je heel wat missen van dit spel.
Bij een chronicle ga je echt je stam upgraden om beter getrainde krijgers te hebben. En je dorp upgraden om een groter dorp te hebben waardoor je meer vijanden kan koken en opeten. Of martelen. Waardoor de ander start met minder krijgers. De krijgers die niet opgegeten worden, krijgen scars en dus een nadeel in een battle.
Een 1e keer spelen is ons allebei goed bevallen.
Het smaakt naar meer!
vrijdag 10 mei 2019
Roll to the top
Roll and write.
Dobbelstenen rollen, cijfers kiezen en die dan op de beste manier gebruiken op je blad. Niet echt mijn ding. Meestal vind ik dit redelijk saaie spelletjes.
Bij Roll to the top heb je verschillende soorten dobbelstenen. Een D4, een D6, een D8, een D12 en een D20. Je start met een aantal dobbelstenen in play. En die rol je, samen met nog een speciale dobbelsteen.
Die costummade dobbelsteen (D6) zegt wat de volgende speler moet doen. Dit kan zijn een extra dobbelsteen toevoegen zijn (eentje die nog niet geworpen wordt). Een dobbelsteen kiezen om uit het spel te halen en aan de voorraad toe te voegen. Of een dobbelsteen die gebruikt wordt wisselen met eentje uit de voorraad.
Je start met invullen op de vakjes met een stipje. En daarna ga je verder met de aangrenzende vakjes.
Je hoeft niet alle cijfers te gebruiken, je mag dus kiezen welke je al dan niet gebruikt. Je kan cijfers van dobbelstenen optellen en er zo een hoger getal van maken,... Het enige wat belangrijk is wanneer je een cijfer invult boven het huidige cijfer, is dat het gelijk of hoger is.
Je hebt ook niet 1 invulpapier maar heel wat mogelijke spelersbordjes die elk een moeilijkheidsgraad hebben en net iets anders zijn. Waardoor de herspeelbaarheid wel groter wordt.
Als er dan toch een roll&write op tafel moet komen, is dit toch één van de betere die ik al speelde.
Dobbelstenen rollen, cijfers kiezen en die dan op de beste manier gebruiken op je blad. Niet echt mijn ding. Meestal vind ik dit redelijk saaie spelletjes.
Bij Roll to the top heb je verschillende soorten dobbelstenen. Een D4, een D6, een D8, een D12 en een D20. Je start met een aantal dobbelstenen in play. En die rol je, samen met nog een speciale dobbelsteen.
Die costummade dobbelsteen (D6) zegt wat de volgende speler moet doen. Dit kan zijn een extra dobbelsteen toevoegen zijn (eentje die nog niet geworpen wordt). Een dobbelsteen kiezen om uit het spel te halen en aan de voorraad toe te voegen. Of een dobbelsteen die gebruikt wordt wisselen met eentje uit de voorraad.
Je start met invullen op de vakjes met een stipje. En daarna ga je verder met de aangrenzende vakjes.
Je hoeft niet alle cijfers te gebruiken, je mag dus kiezen welke je al dan niet gebruikt. Je kan cijfers van dobbelstenen optellen en er zo een hoger getal van maken,... Het enige wat belangrijk is wanneer je een cijfer invult boven het huidige cijfer, is dat het gelijk of hoger is.
Je hebt ook niet 1 invulpapier maar heel wat mogelijke spelersbordjes die elk een moeilijkheidsgraad hebben en net iets anders zijn. Waardoor de herspeelbaarheid wel groter wordt.
Als er dan toch een roll&write op tafel moet komen, is dit toch één van de betere die ik al speelde.