zondag 16 juni 2019

The Warp @ Zomerspel

The Warp
Ik wou deze heel graag spelen maar het pastte telkens niet om naar de evenementen te gaan waar het prototype gespeeld kon worden. Vandaag was het zomerspel en konden we deze eindelijk eens testen.
Dit wordt een instaback wanneer die op kickstarter komt!
Het spel zit heel goed in elkaar. In het begin lijkt het veel maar het is eigenlijk allemaal erg logisch. Waardoor je er snel mee weg bent.
In je beurt kies je of je resources wil krijgen of troepen wil plaatsen.
Daarna kan je 2 kaarten kiezen (open of van de trekstapel) en er gelijk hoeveel afleggen voor extra resources. Je speelt daarna een build- of upgrade kaart. Of je gaat een aanvalsveld verhogen en eentje verlagen (belangrijk in combat). Of je kiest om aan te vallen.
De andere spelers mogen ook bouwen/upgraden in jouw beurt maar dan krijgt de spelers die aan beurt is een extra resource per speler die bouwt/upgraded.
In combat kan je een kaart inzetten die je meer power geeft (gerolde dobbelsteen verbetert,...). Maar een andere speler kan een defend-kaart spelen. Als dit gebeurt, kan de aanvaller de andere speler ook nog omkopen om die kaart niet te spelen. Een combat bestaat uit hetzelfde aantal dobbelstenen te rollen als het aantal troepen die je inzet. En dit te vermenigvuldigen met het cijfer van het veld van waaruit je aanvalt. De verdediger rolt het aantal dobbelstenen van de troepen op het aangevallen veld en doet dit maal het cijfer op dat veld.
Het lijkt luck-based maar omdat je met je kaarten echt wel je dobbelsteenworp kan verbeteren, valt dit eigenlijk heel goed mee.
Nadat je de actie gedaan hebt, kan je nog 2 troepen verplaatsen.
Punten haal je door goal-cards te bereiken. Dus wat je doet in je beurt, zal daar voor een stuk van af hangen.
Er wordt gespeeld tot iemand 8 punten heeft en daarna volgen nog 3 rondes. Daarin kan dus nog heel wat veranderen! We speelden nu geen volledig spel maar je merkte al dat je opbouwt waardoor je in het begin moeilijk de goal-cards bereikt maar dat dit daarna wel snel kan gaan.
Downtime was nu wel iets langer omdat er nog veel uitleg/vragen waren maar een beurt speelt normaal erg vlot.
De uitleg die we kregen was dan ook tiptop!
De speciale krachten per ras (die we speelden) waren ook goed gebalanceerd. Puntentelling ging mooi gelijk op dus geen runaway leader. En naar herspeelbaarheid is er geen enkel probleem want er zijn wel 16 verschillende rassen die elk op een andere manier spelen.
Artwork is gewoon prachtig!
Echt eentje om naar uit te kijken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten