Een klassieker in een ander jasje.
Zelf ben ik niet de grootste Ticket To Ride fan, maar als er eentje op tafel komt, speel ik wel mee.
Het is dan ook een gateway-game met een tikkeltje extra waarbij je routes van punt A naar punt B gaat bouwen.
Een beurt bestaat uit 1 actie. Je kan kiezen uit 5.
Ofwel neem je 2 kaarten, waarbij je kan kiezen uit 2 open kaarten of 2 gesloten kaarten.
Ofwel bouw je een route, waarbij je je x-aantal kaarten van dezelfde kleur aflegt, je treintjes of bootjes op het speelbord zet en je de punten scoort. Hoe langer je route, hoe meer punten je scoort.
Je bouwt een haven, waarbij je 2 trein en 2 bootkaarten met het havensymbool afgeeft.
Je kan ook nieuwe bestemmingskaarten trekken.
Of je wisselt treintjes in voor bootjes of omgekeerd, waarbij je het aantal punten achteruit gaat afhankelijk van hoeveel je inwisselt.
Wanneer er iemand nog 6 speelstukken heeft, krijgt iedereen nog 2 beurten. En daarna volgt de puntentelling. Je krijgt nog pluspunten voor de bestemmingskaarten die je volledig hebt en ook minpunten als je die niet hebt kunnen afwerken. En je scoort nog punten van je havens en minpunten voor de havens die je niet kon bouwen.
Wij speelden gisterenavond De Grote Meren. 1 van de 2 mogelijke speelborden die je kan kiezen. Zelf heb ik ook al De Wereldkaart gespeeld, het andere speelbord, die nog wat moeilijker is.
Ik verkies sowieso de Rails and Sails boven de Europe wegens meer uitdaging, meer diepgang. Het spelen op 2 sporen van boten en treinen maakt het net wat moeilijker en dat mag ook wel.
Het nadeel, vind ik, is dat je meer moet zoeken naar welke plaats waar ligt. Zeker als je niet zo bekend bent met de ligging van de steden in Noord-Amerika. Maar dat nadeel weegt zeker niet op tegen de extra twist met 2 sporen. en wanneer je de map vaker speelt, zal dit ook wel vlotter gaan.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten