Op Meeples kwam Stockpile op tafel, een economisch biedspel.
Je bent op de beurs en gaat speculeren. En wie na x-aantal rondes (afhankelijk van het aantal spelers), het meeste geld binnen haalt, is de winnaar.
Van gameplay heel simpel. Je krijgt 2 kaarten, legt de ene gedekt en de andere open op 1 van de stapeltjes. Als iedereen dit gedaan heeft, begint het bieden. Als iedereen een stapeltje heeft, betaal je wat je geboden hebt. Daarna worden eventuele actiekaarten gespeeld (een aandeel verhogen of verlagen). En dan krijgt iedere speler de kans om aandelen te verkopen aan de koers die er staat.
Wanneer iedereen zijn gewenste aandelen verkocht heeft, gaat de beurs veranderen aan de hand van combinatiekaarten die iedere speler heeft. Dit kan er voor zorgen dat een aandeel dubbel zoveel waard wordt, maar kan er even goed voor zorgen dat een aandeel de dieperik ingaat en je al je kaarten van dat aandeel moet discarden.
En daarna start de volgende ronde.
Bij de laatste ronde wordt er na het verkopen gekeken wie van welk aandeel het meeste kaarten bezit. En die krijgt nog een mooie bonus. Je wil dus ook niet altijd verkopen tussendoor, want die bonus op het laatste is natuurlijk wel belangrijk. Maar durf je speculeren met de kans dat je alles verliest?
Na het vergelijken van de meerderheid wordt de beurs nog een laatste keer beïnvloedt en gaat iedereen zijn laatste aandelen nog verkopen. En dan zijn geld tellen.
Een leuk biedspel dat echt tot zijn recht komt met 5 spelers. Heel veel interactie. Wat leidt tot gevloek, gelach,... Echt een toppertje in het genre biedspellen.
donderdag 30 januari 2020
dinsdag 28 januari 2020
Mysthea painted miniatures
Mysthea heeft naast een goeie gameplay ook heel leuke miniaturen.
En als die geschilderd zijn, geeft dat een extra dimensie aan het spel. Na het schilderen van de golems en troops, was het de beurt aan de monsters. En dit weekend werden de heroes afgewerkt.
En als die geschilderd zijn, geeft dat een extra dimensie aan het spel. Na het schilderen van de golems en troops, was het de beurt aan de monsters. En dit weekend werden de heroes afgewerkt.
donderdag 23 januari 2020
Brugge
Brugge
Een al wat ouder spel.
Gameplay is niet moeilijk maar kan o zo frustrerend zijn als je niet de goeie kaarten trekt.
Je trekt van 2 stapels kaarten waarbij je zelf kiest van welke stapel je neemt. En dat kies je adhv welk kleur van kaart je nodig hebt
Het leuke is dat je niet altijd op voorhand weet welke kleur kaart je nodig zal hebben. Dus je moet zowel kijken naar welke acties je wil doen als naar wat je misschien kan nodig hebben. Je aanpassen aan het dobbelen (na het kaarten trekken) want dan pas weet je welke noodlotfiches je krijgt (die komen bij een 5 of 6).
Elke kaart kan gebruikt worden voor dezelfde soort actie in dezelfde kleur van de kaart. Arbeiders nemen, geld nemen, een noodlotfiche wegspelen, een kanaal bouwen, een huis bouwen. Enkel als je je personage wil uitspelen, is de tekst en eigenschap van de kaart van belang.
Naast de acties met de kaarten ga je per ronde ook kijken naar wie het verst staat op 3 sporen (markt, kanaal en personen) en daarmee ook nog punten verdienen.
Wij speelden met 2 en ik denk dat deze beter is met 3 of 4.
Een al wat ouder spel.
Gameplay is niet moeilijk maar kan o zo frustrerend zijn als je niet de goeie kaarten trekt.
Je trekt van 2 stapels kaarten waarbij je zelf kiest van welke stapel je neemt. En dat kies je adhv welk kleur van kaart je nodig hebt
Het leuke is dat je niet altijd op voorhand weet welke kleur kaart je nodig zal hebben. Dus je moet zowel kijken naar welke acties je wil doen als naar wat je misschien kan nodig hebben. Je aanpassen aan het dobbelen (na het kaarten trekken) want dan pas weet je welke noodlotfiches je krijgt (die komen bij een 5 of 6).
Elke kaart kan gebruikt worden voor dezelfde soort actie in dezelfde kleur van de kaart. Arbeiders nemen, geld nemen, een noodlotfiche wegspelen, een kanaal bouwen, een huis bouwen. Enkel als je je personage wil uitspelen, is de tekst en eigenschap van de kaart van belang.
Naast de acties met de kaarten ga je per ronde ook kijken naar wie het verst staat op 3 sporen (markt, kanaal en personen) en daarmee ook nog punten verdienen.
Wij speelden met 2 en ik denk dat deze beter is met 3 of 4.
zondag 19 januari 2020
Papillon
Papillon
Bieden, tileplacement en area-control. Normaal wel iets wat ons kan bekoren.
Gameplay is simpel:
Aantal rupsen bieden, in biedvolgorde tegels kiezen en leggen. Indien je bloemperk afgesloten is, je vlinder (in omgekeerde spelersvolgorde) plaatsen op 1 van de bloemen. Eventueel een extra vlinder (minstens een veld bloemen van 3 tegels en maar 1x per bloem) plaatsen.
8 rondes hetzelfde.
En dan punten tellen.
Wij speelden direct met uitbreidingen van birthbad, wildflowers en bumblebee.
Je kan ook nog predators toevoegen en goalcards.
Onze ervaring: vrij eenvoudig spel. Niets speciaals. Ok van gameplay maar zeker geen wauw-gevoel.
Toont wel mooi op tafel. Maar veel prutswerk om de vlinders op de bloemen te plaatsen. En kwaliteit van de componenten is niet goed. Ondanks voorzichtig zijn, al paar vlinders kapot (+ 2 al kapot van in de doos).
Ik vrees dus dat dit niet vaak op tafel zal komen.
Bieden, tileplacement en area-control. Normaal wel iets wat ons kan bekoren.
Gameplay is simpel:
Aantal rupsen bieden, in biedvolgorde tegels kiezen en leggen. Indien je bloemperk afgesloten is, je vlinder (in omgekeerde spelersvolgorde) plaatsen op 1 van de bloemen. Eventueel een extra vlinder (minstens een veld bloemen van 3 tegels en maar 1x per bloem) plaatsen.
8 rondes hetzelfde.
En dan punten tellen.
Wij speelden direct met uitbreidingen van birthbad, wildflowers en bumblebee.
Je kan ook nog predators toevoegen en goalcards.
Onze ervaring: vrij eenvoudig spel. Niets speciaals. Ok van gameplay maar zeker geen wauw-gevoel.
Toont wel mooi op tafel. Maar veel prutswerk om de vlinders op de bloemen te plaatsen. En kwaliteit van de componenten is niet goed. Ondanks voorzichtig zijn, al paar vlinders kapot (+ 2 al kapot van in de doos).
Ik vrees dus dat dit niet vaak op tafel zal komen.
zaterdag 18 januari 2020
Think Pink - Geef om haar
Een paar jaar geleden doneerden N en ik allebei ons haar voor Think Pink. N heeft even kort haar gehad en is daarna opnieuw aan het sparen gegaan. Eerst gewoon lang haar, daarna bewust laten groeien om het nog eens te doneren. Intussen ben ik ook opnieuw aan het sparen. Maar gisteren was het N haar dagje.
Omdat kapsalon Rafferty tijdelijk gesloten is, gingen we bij haarstudio Muis.
Voor N toch wel even spannend, dat superlange haar weg en terug een kort coupke. Het staat haar fantastisch goed. En ze kon een donatie doen van 35cm!
Toch wel trots op mijn grote meisje.
Omdat kapsalon Rafferty tijdelijk gesloten is, gingen we bij haarstudio Muis.
Voor N toch wel even spannend, dat superlange haar weg en terug een kort coupke. Het staat haar fantastisch goed. En ze kon een donatie doen van 35cm!
Toch wel trots op mijn grote meisje.
donderdag 16 januari 2020
Perudo
Een al wat 'ouder' spel dat in de film Pirates of the Caribbean aan bod komt. We waanden ons even piraten met deze afsluiter.
In Perudo heb je elk een beker met 5 dobbelstenen. Je rolt je dobbelstenen door je beker ondersteboven te zetten. Je mag naar je eigen dobbelstenen kijken. En daarna zegt de startspeler een getal met een aantal ogen van de dobbelsteen. De volgende speler kan dat bod verhogen, kan ook dat bod halveren naar perudo (cijfer 1 op de dobbelsteen vervangen door een tekening, telt ook als joker), kan 'exact' zeggen of kan de voorgaande speler beschuldigen dat hij liegt.
Daarna worden 1 na 1 de dobbelstenen onthuld. Zijn er meer dobbelstenen met dat aantal ogen dan verliest de persoon die de ander beschuldigde van liegen. Zijn er minder dobbelstenen, dan verliest de leugenaar. Als verlies doe je 1 dobbelsteen weg uit je voorraad.
Je kan ook een dobbelsteen terug verdienen door met 'exact' correct te zijn dat dit het precieze aantal is. Klopt je bewering van 'exact' niet, dan verlies je een dobbelsteen.
De persoon die als laatste nog dobbelstenen overhoudt, wint het spel.
Een mix van beetje blufpoker, een beetje inschatten wat de ander kan hebben en wat geluk.
In Perudo heb je elk een beker met 5 dobbelstenen. Je rolt je dobbelstenen door je beker ondersteboven te zetten. Je mag naar je eigen dobbelstenen kijken. En daarna zegt de startspeler een getal met een aantal ogen van de dobbelsteen. De volgende speler kan dat bod verhogen, kan ook dat bod halveren naar perudo (cijfer 1 op de dobbelsteen vervangen door een tekening, telt ook als joker), kan 'exact' zeggen of kan de voorgaande speler beschuldigen dat hij liegt.
Daarna worden 1 na 1 de dobbelstenen onthuld. Zijn er meer dobbelstenen met dat aantal ogen dan verliest de persoon die de ander beschuldigde van liegen. Zijn er minder dobbelstenen, dan verliest de leugenaar. Als verlies doe je 1 dobbelsteen weg uit je voorraad.
Je kan ook een dobbelsteen terug verdienen door met 'exact' correct te zijn dat dit het precieze aantal is. Klopt je bewering van 'exact' niet, dan verlies je een dobbelsteen.
De persoon die als laatste nog dobbelstenen overhoudt, wint het spel.
Een mix van beetje blufpoker, een beetje inschatten wat de ander kan hebben en wat geluk.
Horrified
Een coop-horror-surviving-game dat van gameplay niet moeilijk is.
Je bent een karakter, hebt een aantal actiepunten en een speciale eigenschap. Je gaat bewegen op het bord, tokens opnemen en die dan gebruiken om de monsters te verslaan. Na je beurt draai je een kaart. En daarmee ga je de monsters laten bewegen en aanvallen. Of er komt een onschuldige voorbijganger op het bord, die je ook moet beschermen.
De aanval van het monster gebeurt via dobbelstenen. Als je zelf het slachtoffer bent van een aanval, kan je een aantal tokens (die je ook nodig hebt om de monsters te verslaan) afgeven om je te beschermen. Lukt dat niet, dan schuift de tracker eentje op en start je de volgende beurt in het ziekenhuis. De onschuldige voorbijgangers kunnen niet beschermd worden.
Doel is om de 3 monsters te verslaan voor het aantal doden hoger is dan de track en voor de stapel kaarten op is.
Voor een coop vond ik dit wel een leuk spel. Vrij eenvoudig van regels, horror-monsters als thema en speelt in een uurtje.
Je bent een karakter, hebt een aantal actiepunten en een speciale eigenschap. Je gaat bewegen op het bord, tokens opnemen en die dan gebruiken om de monsters te verslaan. Na je beurt draai je een kaart. En daarmee ga je de monsters laten bewegen en aanvallen. Of er komt een onschuldige voorbijganger op het bord, die je ook moet beschermen.
De aanval van het monster gebeurt via dobbelstenen. Als je zelf het slachtoffer bent van een aanval, kan je een aantal tokens (die je ook nodig hebt om de monsters te verslaan) afgeven om je te beschermen. Lukt dat niet, dan schuift de tracker eentje op en start je de volgende beurt in het ziekenhuis. De onschuldige voorbijgangers kunnen niet beschermd worden.
Doel is om de 3 monsters te verslaan voor het aantal doden hoger is dan de track en voor de stapel kaarten op is.
Voor een coop vond ik dit wel een leuk spel. Vrij eenvoudig van regels, horror-monsters als thema en speelt in een uurtje.
woensdag 15 januari 2020
Spel ipv tv
De pubers zijn nogal gehecht aan hun beeldschermen. Elke keer komt weer de vraag "Mogen we tv kijken?". Gisterenavond besliste ik dat het ipv de beeldbuis een spel zou worden. Eerst wat gemopper, maar ze deden wel mee. En het bleek dan nog leuk te zijn ook. 😉
Fireworks.
Fireworks.
dinsdag 14 januari 2020
Gardens of Babylon
Een licht tileplacement spel waarbij je in piramide-vorm een tegel gaat leggen, je mannetje gaat bewegen en zaadjes kan planten.
Er is een uitbreiding bij: de Assyriër. Waarbij je via dobbelen een tuinman de tuin kan laten vergiftigen.
Een beurt is vrij eenvoudig.
Je kiest een tegel, legt die waar je wil, op voorwaarde dat er 2 andere tegels zijn waar hij op kan steunen. En dan kan je 1 van je tuinmannetjes 3 stappen laten zetten, met de voorwaarde dat hij stopt op een lege poel. Daarbij kan je beslissen om je zaadjes te planten. En via een waterval-systeem ga je dan ook andere poelen zaaien (en worden de zaadjes van een andere speler weggespoeld).
Bij het bewegen moet je een tunnel gebruiken om naar een aanliggende tegel te gaan, ofwel via een ladder omhoog gaan. Je kan pas een bloemzaadje zaaien als je bovenaan de tegel staat.
En laat dit nu net het moeilijke zijn. Door de artwork, is het heel moeilijk om te zien welke bewegingen je tuinmannetje kan maken. Je zou het eigenlijk 3D moeten bekijken, maar het is 2D getekend en met erg op elkaar lijkende kleuren, waardoor dit helemaal niet duidelijk is.
Ik zag het gewoon niet.
Conclusie: concept van het spel is leuk gevonden.
Maar door de artwork is het veel moeilijker dan nodig, waardoor het niet leuk is en er veel meer tijd in het spelen gaat, dan de bedoeling is.
We hebben dit spel wegens tijdsgebrek dan ook niet kunnen uitspelen.
Er is een uitbreiding bij: de Assyriër. Waarbij je via dobbelen een tuinman de tuin kan laten vergiftigen.
Een beurt is vrij eenvoudig.
Je kiest een tegel, legt die waar je wil, op voorwaarde dat er 2 andere tegels zijn waar hij op kan steunen. En dan kan je 1 van je tuinmannetjes 3 stappen laten zetten, met de voorwaarde dat hij stopt op een lege poel. Daarbij kan je beslissen om je zaadjes te planten. En via een waterval-systeem ga je dan ook andere poelen zaaien (en worden de zaadjes van een andere speler weggespoeld).
Bij het bewegen moet je een tunnel gebruiken om naar een aanliggende tegel te gaan, ofwel via een ladder omhoog gaan. Je kan pas een bloemzaadje zaaien als je bovenaan de tegel staat.
En laat dit nu net het moeilijke zijn. Door de artwork, is het heel moeilijk om te zien welke bewegingen je tuinmannetje kan maken. Je zou het eigenlijk 3D moeten bekijken, maar het is 2D getekend en met erg op elkaar lijkende kleuren, waardoor dit helemaal niet duidelijk is.
Ik zag het gewoon niet.
Conclusie: concept van het spel is leuk gevonden.
Maar door de artwork is het veel moeilijker dan nodig, waardoor het niet leuk is en er veel meer tijd in het spelen gaat, dan de bedoeling is.
We hebben dit spel wegens tijdsgebrek dan ook niet kunnen uitspelen.
Until Daylight
Until Daylight is een cooperatief kaart- en dobbelspel waarbij je moet zien te overleven.
Er zijn 10 rondes. En een ronde bestaat uit de 'zoek-actie' en daarna de 'aanval'.
Het is vrij simpel, je gaat elk om beurt een actie uitvoeren tijdens het 'zoeken', waarbij je kaartjes omdraait, of een item maakt van kaarten die je liggen hebt, of je kan kaarten doorgeven of healen (met een kaart). Wanneer de zandloper op is, komen de zombies/monsters bij de persoon die aan de beurt was toen de zandloper stopt.
Daarna begint de aanvalsfase. Je kan aanvallen met dobbelstenen, bij jezelf doet de aanval geen schade als je mist. Afhankelijk met welk soort wapen je aanvalt als de zombies bij een andere speler zitten, kan je je medespeler verwonden met je missers en kan je zelf zombies aantrekken (van de zombies die bij je medespeler liggen). Je kan ook een andere actie van je kaarten uitvoeren.
Daarna is het aan de monsters om aan te vallen, met dobbelstenen.
Voor bepaalde 'doelen' die je volbracht hebt (bv een aanval zonder je medespeler te verwonden, een bepaald soort kaart spelen,...) krijg je nog experience-punten. De persoon met de meeste ecperience is de leider.
Als 1 iemand dood is, is het spel gedaan.
Zo moet je 10 rondes proberen overleven en tussendoor nog een survivor 'redden' (maw een aanval overleven als er een survivor-kaart tussen de zombiekaarten ligt) om te winnen.
Tijdens de zoekfase is het erg hectisch, chaotisch,... En de aanvalsfase is gewoon dobbelen, amper kans om je resultaat te beïnvloeden.
Ik vond er eerlijk gezegd niets aan. Te druk, niet overzichtelijk, puur luck bij het rollen van de dobbelstenen.
En je bouwt ook helemaal niets op. Ronde 1 is net hetzelfde als ronde 10, behalve dat er meer zombies zijn die jou kunnen aanvallen.
De experience points die je leider maken en die er voor zorgen dat je kracht dubbel telt, hebben eigenlijk amper invloed op het spel. En het zorgt ervoor dat het onnodig ingewikkeld wordt.
Deze laat ik volgende keer sowieso aan mij voorbijgaan.
Er zijn 10 rondes. En een ronde bestaat uit de 'zoek-actie' en daarna de 'aanval'.
Het is vrij simpel, je gaat elk om beurt een actie uitvoeren tijdens het 'zoeken', waarbij je kaartjes omdraait, of een item maakt van kaarten die je liggen hebt, of je kan kaarten doorgeven of healen (met een kaart). Wanneer de zandloper op is, komen de zombies/monsters bij de persoon die aan de beurt was toen de zandloper stopt.
Daarna begint de aanvalsfase. Je kan aanvallen met dobbelstenen, bij jezelf doet de aanval geen schade als je mist. Afhankelijk met welk soort wapen je aanvalt als de zombies bij een andere speler zitten, kan je je medespeler verwonden met je missers en kan je zelf zombies aantrekken (van de zombies die bij je medespeler liggen). Je kan ook een andere actie van je kaarten uitvoeren.
Daarna is het aan de monsters om aan te vallen, met dobbelstenen.
Voor bepaalde 'doelen' die je volbracht hebt (bv een aanval zonder je medespeler te verwonden, een bepaald soort kaart spelen,...) krijg je nog experience-punten. De persoon met de meeste ecperience is de leider.
Als 1 iemand dood is, is het spel gedaan.
Zo moet je 10 rondes proberen overleven en tussendoor nog een survivor 'redden' (maw een aanval overleven als er een survivor-kaart tussen de zombiekaarten ligt) om te winnen.
Tijdens de zoekfase is het erg hectisch, chaotisch,... En de aanvalsfase is gewoon dobbelen, amper kans om je resultaat te beïnvloeden.
Ik vond er eerlijk gezegd niets aan. Te druk, niet overzichtelijk, puur luck bij het rollen van de dobbelstenen.
En je bouwt ook helemaal niets op. Ronde 1 is net hetzelfde als ronde 10, behalve dat er meer zombies zijn die jou kunnen aanvallen.
De experience points die je leider maken en die er voor zorgen dat je kracht dubbel telt, hebben eigenlijk amper invloed op het spel. En het zorgt ervoor dat het onnodig ingewikkeld wordt.
Deze laat ik volgende keer sowieso aan mij voorbijgaan.
zondag 12 januari 2020
The Warp - teammodus
Gisteren konden we nog eens The Warp playtesten. Op zomerspel konden we maar een aantal rondes spelen, deze keer speelden we teammodus, 2 vs 2 vs 2.
Zelf zou ik zelden tot nooit kiezen om in teams te spelen, ik ben te competitief ingesteld.
Maar voor de playtest was het nu wel de teammodus. En daar ben ik blij om. Want door dit spel in team te spelen, ben ik wel overtuigd om dit later - als het spel uit is - ook wel eens in teammodus te spelen.
Het leuke is dat je wel wat samenwerkt, je bespreekt op voorhand wie zich op wat gaat concentreren, kiest samen met welke rassen je speelt en verdeelt de goalcards,... Je krijgt ook voordelen in de ander zijn beurt (1 troop of 1 goud en 1 energie) of je kan helpen in combat als de ander geen aanvalskaart heeft. Maar tijdens het spel zelf, ga je niet echt overleggen en ga je je eigen spel spelen.
We hadden een heel leuke avond onder de deskundige leiding van de designer, die ons tips gaf, van goeie uitleg voorzag,...
Zeker voor herhaling vatbaar!
En net zoals ik in juni al zei: bij de Kickstarter (gepland in april), wordt dit een instaback!
Zelf zou ik zelden tot nooit kiezen om in teams te spelen, ik ben te competitief ingesteld.
Maar voor de playtest was het nu wel de teammodus. En daar ben ik blij om. Want door dit spel in team te spelen, ben ik wel overtuigd om dit later - als het spel uit is - ook wel eens in teammodus te spelen.
Het leuke is dat je wel wat samenwerkt, je bespreekt op voorhand wie zich op wat gaat concentreren, kiest samen met welke rassen je speelt en verdeelt de goalcards,... Je krijgt ook voordelen in de ander zijn beurt (1 troop of 1 goud en 1 energie) of je kan helpen in combat als de ander geen aanvalskaart heeft. Maar tijdens het spel zelf, ga je niet echt overleggen en ga je je eigen spel spelen.
We hadden een heel leuke avond onder de deskundige leiding van de designer, die ons tips gaf, van goeie uitleg voorzag,...
Zeker voor herhaling vatbaar!
En net zoals ik in juni al zei: bij de Kickstarter (gepland in april), wordt dit een instaback!
donderdag 9 januari 2020
M in actie
Omdat er nu even geen stagiaire is (examentijd), ging de ion-begeleidster mee op uitstap dinsdag. Maar dat zorgde er wel voor dat M vandaag alleen in de kookles ging zijn.
En dat hij ook naar het Lyceum moest gebracht worden.
Of dat dachten we...
M zei gisteren dat hij dat wel alleen kon, van het station tot aan de school stappen. B zet hem het stationsplein over (te druk, te gevaarlijk) maar daarna ging hij het zelf doen. Even twijfel, maar we gingen er voor. Met de tracking-horloge. En via de tracking hem volgen tot hij effectief op school was aangekomen, zodat er snel kon ingegrepen worden indien het niet goed liep.
Het liep perfect!
Deze middag was er dan ook een whatsappje van de begeleidster die een berichtje had gekregen van de kookjuf. Alles goed verlopen. De andere leerlingen waren heel behulpzaam geweest. En 2 foto's van M die glundert tijdens het koken. (Macaroni met kaassaus en hespblokjes, voor wie het zich afvraagt)
Heerlijk om te zien hoe hij met grote sprongen vooruit gaat, zich duidelijk maakt, initiatief neemt,...
En dat hij ook naar het Lyceum moest gebracht worden.
Of dat dachten we...
M zei gisteren dat hij dat wel alleen kon, van het station tot aan de school stappen. B zet hem het stationsplein over (te druk, te gevaarlijk) maar daarna ging hij het zelf doen. Even twijfel, maar we gingen er voor. Met de tracking-horloge. En via de tracking hem volgen tot hij effectief op school was aangekomen, zodat er snel kon ingegrepen worden indien het niet goed liep.
Het liep perfect!
Deze middag was er dan ook een whatsappje van de begeleidster die een berichtje had gekregen van de kookjuf. Alles goed verlopen. De andere leerlingen waren heel behulpzaam geweest. En 2 foto's van M die glundert tijdens het koken. (Macaroni met kaassaus en hespblokjes, voor wie het zich afvraagt)
Heerlijk om te zien hoe hij met grote sprongen vooruit gaat, zich duidelijk maakt, initiatief neemt,...