maandag 8 april 2019

Mysthea

Een nieuw spel dat we via Kickstarter gekocht hadden. En wanneer dit in ons bezit is en het volgende spel in dezelfde wereld algauw op crowdfunding komt, willen we deze dus snel uittesten.
We waren er misschien net iets te enthousiast aan begonnen. We gingen dit varkentje wel eens wassen en op basis van het regelboek, zonder gameplay-video, ging ik de regels leren en uitleggen. Dat was net iets te ambitieus. En dat liet zich ook voelen in het spel.
Uiteindelijk bleek ik de basis door te hebben. Maar B nog niet. Dat zorgde voor wat frustraties aan beide kanten.

Het is een area-control spel met wat deckbuilding.
Maar de area-control is eerder koude oorlog en troepen opbouwen en positioneren dan echt in battle gaan tegen elkaar.
Er zijn 3 tijdperken en per tijdperk heb je, afhankelijk van de evenementen, 5 tot 9 rondes.
Je hebt per beurt (ronde) 3 mogelijke basisacties waarvan je eentje kiest en uitvoert. En je mag dan ook nog extra actie doen waarbij je keuze hebt uit 4.
Basisacties zijn een kaart uitspelen waarbij je kan kiezen om de kaartactie te doen, energie te krijgen of je leger op te bouwen of te moven. Een of meerdere kaarten kopen. Mediteren waarbij je energie krijgt en afhankelijk van op welke regio's je troepen staan kan je ook overwinningspunten, energie, experience-punten, forten of commandapunten (om troepen te maken of verplaatsen) krijgen.
Als extra actie kan je groene kaart activeren. Je kan een gevecht starten (waarbij je een opgeladen artefact nodig hebt om deze actie te kunnen doen). Je kan de eilanden verplaatsen en een bonus verkrijgen (ook hiervoor heb je een opgeladen artefact nodig). Of je kan een encounter kopen met je experience-punten, wat overwinningspunten en een bonus oplevert).
Op het laatste van de ronde, als alle regio's zijn omgedraaid bij de evenementen, kijk je wie het meeste kracht heeft in een regio en krijgt die persoon de punten die boven de regio staan. Dit is dus altijd anders want hoe sneller de regio in de evenementen voor komt, hoe minder punten dit oplevert.
Bij de evenementen zit ook een storm-kaart. Dit levert geen punten op maar zorgt ervoor dat de monsters 1 eiland opschuiven. Bij de monsterkaart gaan alle aanwezige troepen vechten tegen het monster. Waarbij alle kracht samen geteld wordt om het monster te kunnen verslaan.

Bij ons testspel met 2 spelers werd duidelijk dat iets opbouwen wel wat tijd kost. In het 1e tijdperk kan je relatief weinig troepen op het veld krijgen als je ook nog iets anders wil doen. Vanaf tijdperk 2 kan je al wat meer doen omdat je kaarten je ook meer commandopunten opleveren en in tijdperk 3 heb je wel wat mogelijkheden.
Met 2 loop je ook beter weg van de monsters want het is bijna onmogelijk om genoeg kracht te verzamelen om die te verslaan. En ze laten winnen, kost je wel wat troepen. Wij konden pas in tijdperk 3 ons 1e monster verslaan. Daar zal je in een spel met meer spelers minder last van hebben.
De battle-actie hebben wij niet gebruikt. Het kost je een kaart, je moet je artefact gebruiken en het levert relatief weinig op. En je wil toch ook een beetje samenwerken om de bonus voor een confrontatie met een monster tot een goed einde te kunnen brengen. Je artefact gebruik je liever om een eiland te verplaatsen en een bonus te verkrijgen. Dat levert trouwens ook meer overwinningspunten op en je kan zo ook je encounters beter inplannen wat je ook nog heel wat bonussen geeft.

Het spel vraagt wel wat leertijd. Zowel van gameplay, iconografie als strategie. Een 1e spel is echt verkennen, zoeken, uittesten. Ik ben er wel van overtuigd dat dit veel potentieel heeft als je het speelt met spelers die het spel kennen.
En Icaion, hun volgende spel, komt sowieso op mijn wishlist.

Edit: een 2e keer spelen levert al heel wat meer plezier op. Wanneer je de basisacties en het mechanisme onder de knie hebt, kan je echt strategischer gaan spelen. Heel leuk ook dat je eiland altijd in beweging kan zijn en je dus soms van tactiek moet veranderen.

Geen opmerkingen: