Barbarians: The Invasion (2e editie)
Wij gingen in de kickstarter voor de deluxe-versie met miniaturen. Bij de foto's zal je misschien wel zien dat het spel overproduced is. Miniaturen puur om je track van aanvallers en om je resources bij te houden. Miniaturen als je werkers bij het workerplacement-mechanisme. Miniaturen als banners.
Het spel zelf is niet wauw maar ook niet zo slecht.
Het workerplacement-stuk zorgt wel voor een leuke gimmick en manier van keuzes maken.
Je plaatst je eerste werker op 1 van de 6 actie-spots op het hoogste niveau van de vulkaan. Daardoor krijg je in je volgende beurt maar toegang tot 4 mogelijke acties op de volgende cirkel van de vulkaan. Dus wat je kiest bepaalt wel je mogelijkheden in de volgende beurten. Al is er wel een manier om dat te omzeilen. Met bepaalde godenkaarten kan je de vulkaan laten draaien. Wat er voor zorgt dat jij andere mogelijke acties hebt maar ook dat je medespelers plots andere actie-spots voor hun neus krijgen.
Je gaat resources verzamelen om kaarten (gebouwen/goden/warchiefs) te kunnen kopen. En om je warriors te kunnen produceren. Je gaat vooruit op verschillende tracks om meer voordelen te krijgen of minder strijd te moeten voeren. Je gaat een oorlog beginnen op de war-map om daar punten te verzamelen zowel door het veroveren van gebieden zelf (waarbij warchiefs een hulp zijn) als door bij de eindscoring punten te krijgen voor een aaneenschakeling van gebieden. Belangrijk! Je kan elkaar niet aanvallen! Enkel niet-bezette gebieden zijn te veroveren. Dus je gaat voor eigen punten moeten zorgen maar ook een ander de pas proberen afsnijden.
Na elke ronde wanneer iedereen zijn werkers gespeeld heeft is er nog een feast of demon kaart waarbij je extra punten kan scoren. En wordt 1 van de cirkels van de vulkaan gedraaid.
Na 6 rondes is het spel voorbij.
Middelmatige workerplacement. Leuk voor eens maar er zijn betere spellen. Rulebook is ook vaak niet erg duidelijk.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten