Vorige week maandag hadden we een spelletjesavond. Toen kwamen een aantal lichtere/kortere spellen op tafel.
- Fantasy Realms.
Neem een kaart (van de stapel of van de tafel) en leg een kaart af. Probeer de beste combo's te scoren. Wanneer er 10 kaarten op tafel liggen, stopt het spel onmiddellijk.
Leuke filler waarbij je telkens de afweging moet maken tussen welke kaarten je weggooit en welke je houdt. Enige nadeel: op iedere kaart redelijk wat tekst en een foutje is makkelijk gemaakt.
- Red Rising
Fantasy Realms maar dan net iets anders. In plaats van eerst een kaart te nemen en dan eentje weg te gooien, doe je het nu andersom. Je legt een kaart weg en voert het effect van de kaart uit. Daarna neem je een andere kaart en afhankelijk van waar je ze neemt, krijg je iets extra. Dat kan dobbelen zijn en het effect van de dobbelsteen nemen, een cube leggen (eindscoring en meerderheid), vooruit gaan op het rackettrack (eindscoring), een rood kristal nemen (eindscoring) of een player-token nemen (eindscoring). Het spel stopt als er 2 personen 7 kristallen, 7 cubes of 7 stappen op het rackettrack hebben. Het spel stop ook als 1 persoon 2 van de 3 condities heeft.
Goed spel. Maar toch blij dat we het niet gekocht hebben. Er zijn zoveel kaarten in het deck dat het soms onmogelijk is de perfecte combo te maken. Wanneer je met 4 speelt, is het ook moeilijk om de kaart die jij graag wil vrij te spelen. En om te volgen wat elke kaart doet.
Je hebt ook wel wat geluk nodig dat de kaarten net goed vallen of dat het spel net stopt wanneer je een goeie hand hebt. Omwille van de vele kaarten en de vele tekst is het ook nodig om dit spel erg vaak te spelen om het echt goed te doorgronden en te weten welke combo's belangrijk zijn afhankelijk op wat je speelt. Leuk dat we deze eens konden spelen, maar geen nood om deze zelf te bezitten.
- Century Golem Edition
3 mogelijke acties: Neem of upgrade resources door een kaart te spelen. Neem een nieuwe kaart. Wissel je resources in voor puntenkaarten. Het spel stopt wanneer iemand 5 kaarten heeft gekocht. Wie de meeste punten heeft is de winnaar. Vrij simpel spel, doet soms wat denken aan Splendor. Altijd leuk om eens te spelen.
-Chili Dice
Rol de dobbelstenen en scoor punten met je gegooide worp. Je mag zoveel herdobbelen als je wil, je hebt gewoon 30 dobbelbeurten voor het hele spel en die verdeel je naar eigen keuze. Op elke dobbelsteen staat 1 rood cijfer (chili) en die laat toe om extra te scoren. Ga je dus op zoek naar die extra punten en blijf je dobbelen? Of speel je op veilig en ben je tevreden met wat je haalt? Push your luck! Niet mijn soort spel. Maar ok genoeg om die eens te spelen bij een ander.
- Fantasy Realms.
Neem een kaart (van de stapel of van de tafel) en leg een kaart af. Probeer de beste combo's te scoren. Wanneer er 10 kaarten op tafel liggen, stopt het spel onmiddellijk.
Leuke filler waarbij je telkens de afweging moet maken tussen welke kaarten je weggooit en welke je houdt. Enige nadeel: op iedere kaart redelijk wat tekst en een foutje is makkelijk gemaakt.
- Red Rising
Fantasy Realms maar dan net iets anders. In plaats van eerst een kaart te nemen en dan eentje weg te gooien, doe je het nu andersom. Je legt een kaart weg en voert het effect van de kaart uit. Daarna neem je een andere kaart en afhankelijk van waar je ze neemt, krijg je iets extra. Dat kan dobbelen zijn en het effect van de dobbelsteen nemen, een cube leggen (eindscoring en meerderheid), vooruit gaan op het rackettrack (eindscoring), een rood kristal nemen (eindscoring) of een player-token nemen (eindscoring). Het spel stopt als er 2 personen 7 kristallen, 7 cubes of 7 stappen op het rackettrack hebben. Het spel stop ook als 1 persoon 2 van de 3 condities heeft.
Goed spel. Maar toch blij dat we het niet gekocht hebben. Er zijn zoveel kaarten in het deck dat het soms onmogelijk is de perfecte combo te maken. Wanneer je met 4 speelt, is het ook moeilijk om de kaart die jij graag wil vrij te spelen. En om te volgen wat elke kaart doet.
Je hebt ook wel wat geluk nodig dat de kaarten net goed vallen of dat het spel net stopt wanneer je een goeie hand hebt. Omwille van de vele kaarten en de vele tekst is het ook nodig om dit spel erg vaak te spelen om het echt goed te doorgronden en te weten welke combo's belangrijk zijn afhankelijk op wat je speelt. Leuk dat we deze eens konden spelen, maar geen nood om deze zelf te bezitten.
- Century Golem Edition
3 mogelijke acties: Neem of upgrade resources door een kaart te spelen. Neem een nieuwe kaart. Wissel je resources in voor puntenkaarten. Het spel stopt wanneer iemand 5 kaarten heeft gekocht. Wie de meeste punten heeft is de winnaar. Vrij simpel spel, doet soms wat denken aan Splendor. Altijd leuk om eens te spelen.
-Chili Dice
Rol de dobbelstenen en scoor punten met je gegooide worp. Je mag zoveel herdobbelen als je wil, je hebt gewoon 30 dobbelbeurten voor het hele spel en die verdeel je naar eigen keuze. Op elke dobbelsteen staat 1 rood cijfer (chili) en die laat toe om extra te scoren. Ga je dus op zoek naar die extra punten en blijf je dobbelen? Of speel je op veilig en ben je tevreden met wat je haalt? Push your luck! Niet mijn soort spel. Maar ok genoeg om die eens te spelen bij een ander.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten