Pax Viking
Vandaag stond op Meeples het spel Pax Vikings op het menu. Eentje uit de Pax serie. En ik was al fan van Pax Pamir. Dus ik was heel blij om deze ook eens te kunnen spelen.
Het is een area-control waarbij je de win-conditie moet halen om het spel te laten eindigen. Maar waar je pas de overwinning kan claimen als je in je beurt een evenement uitvoert en je na het evenement 1 van de 4 mogelijke manieren om te winnen bereikt hebt. Als niemand de win-conditie haalt na het spelen van zijn event, stopt het spel wanneer alle kaarten op zijn. Haalt dan iemand de win-conditie, dan is die de winnaar. Anders wordt er gekeken wie het meeste volgers heeft.
Je hebt in je beurt 4 acties. Een kaart kopen, je schip moven, een kaart uitspelen (kan enkel maar op de locatie van de kaart en je moet er aanwezig zijn), een gevecht aangaan (als er medespelers op die locatie staan) en je token claimen. Je mag een actie meerdere malen uitvoeren en hebt 4 actiepunten per beurt. Zo ga je je vikingrijk uitbouwen om toe te werken naar de winst.
Het spel toont wel wat overeenkomsten met Nanty Narking. Maar gelukkig zijn er genoeg verschillen. Zo is bv voor iedereen de win-conditie gelijk en heeft iedere speler een eigen kracht die vanaf het begin gekend is.
Artwork is eenvoudig maar mooi. Het leidt niet af. De ronde kaarten zijn speciaal, tonen mooi maar zijn niet zo praktisch. De tekst op de kaarten is wel behoorlijk klein. En op het grote bord is een uitgespeelde kaart moeilijk te lezen als je aan de andere kant zit.
Gameplay is ok. Wel heel veel kleine regeltjes waardoor de tijdsduur van de uitleg wel oploopt maar éénmaal je speelt, speelt het vlot.
Het spel bouwt naar mijn aanvoelen wel traag op. Maar naar het einde toe wordt het wel erg spannend. Iedereen maakt kans op de overwinning. En er wordt op het scherp van de snede gespeeld.
Bij mij viel hij wel in de smaak.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten