Merchants of the Dark Road
Pick up and deliver
Wie slaagt er het beste in om de gevraagde goederen te leveren voor prestige en geld. Je gaat die 2 in balans moeten houden want de laagste telt voor je eindscore.
In je beurt ga je een dobbelsteen kiezen en het aantal ogen bepaalt hoeveel stappen je doet op een rondel-actiesysteem. Je kan dit nog wat beïnvloeden door een hoefijzer te betalen voor 1 stap voor- of achteruit. Bij elke plaats heb je keuze uit 2 acties.
De plaats van de dobbelsteen die je kiest bepaalt ook de voordeelactie die je krijgt:
- een goed craften
- een lantaarn krijgen of en speciale dobbelsteen activeren waardoor je beide acties kan doen en een gebouw kan activeren. Gebouwen zijn resources of voordelen.
- geld ontvangen of de markt beïnvloeden door de schijf kloksgewijs 1 vooruit te draaien.
Mogelijke acties op de 5 plaatsen in de ronde:
- kopen van de markt waarbij je zoveel kan kopen als er dobbelstenen zijn (max 5 goederen) maar waarbij je marktprijs en aantal van dat goed nog kan beïnvloeden
- een commision nemen (doelkaart voor goederen)
- handelen in de zwarte markt: je betaalt geld om 2 verschillende goederen te nemen
- leveren aan heroes: je geeft 1 of meer gevraagde goederen en krijgt daarvoor uitbetaald aan de marktprijs van dat goed. Luxe goederen zijn extra waard. De hero sluit bij jou aan en komt op je playerboard. Je krijgt ook het voordeel van de hero. En je moet die later op zijn bestemming brengen.
- op reis gaan waarbij je de keuze hebt om
• de ruïnes te bezoeken en een luxe goed te krijgen en eventueel een dobbelsteen te gooien voor extra resouserces of voordelen
• een dorp bezoeken. Je kiest een companion uit de reeks en vraagt aan je medespelers wie er nog mee wil gaan. Ofwel ga je via de dark road of je betaalt om via de shortcut te gaan. Voor elke speler die meedoet wordt een dobbelsteen gerold die afhankelijk van het cijfer een voor- of nadeel heeft. Je kan wel herdobbelen door een lantaarn af te geven. Daarna lever je goederen af aan commisions van het bezochte dorp, wat je prestige oplevert. En je gaat je hero die naar dat dorp moet op bestemming brengen en krijgt daar geld of prestige voor in ruil. Wie de reisactie koos mag ook nog een voordeel kiezen uit geld, doelkaart, speciale dobbelsteen of wagonupgrade (betere basisacties bij het kiezen van de dobbelsteen).
Na 13 rondes mag je nog aan 1 dorp leveren en dan is het spel gedaan.
Er wordt gekeken hoeveel geld en prestige je hebt en de laagste is je eindscore. Een paar kaarten leveren ook nog extra overwinningspunten op (denk aan 1 of 2 punten, dit is erg weinig in vergelijking met wat je tijdens het spel opbouwt).
Mening: leuke pick-up and deliver.
Artwork is thematisch goed, componenten van de deluxe kickstarter zijn super van kwaliteit.
Mechanisme van dobbelstenen 'bumpen' en daardoor stappen en actie bepalen vraagt wel wat inzicht. Maar eenmaal je het door hebt, is het fantastisch welke mogelijke keuze je moet maken en in welke volgorde je ze kan spelen. Dit kan echter ook tot AP leiden.
Er is wel wat downtime. Al wordt dit deels beperkt doordat je in een andere spelers reisactie betrokken kan worden. Het blijft toch aanwezig, zeker als je eigen actie bestaat uit enkel een comission nemen, kan het aanvoelen als lang wachten tussen beurten.
Dat is dan ook direct het grootste minpunt: spelduur is erg lang voor wat het is. Wij speelden 3,5u met 4 spelers (wel allemaal 1e spel) en het voelde soms wat te repetitief aan. 13 rondes is nodig om zo goed mogelijk te kunnen balanceren en goed te kunnen scoren maar is misschien te veel als je tijdsduur bekijkt. Ben benieuwd of dit verbetert wanneer je hem vaker speelt of dat de AP dan net nog meer zal zijn.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten