Rurik Dawn of Kiev
Bieden in combi met area-control/area-majority
Eindelijk deze topper eens kunnen spelen.
In je beurt ga je je agents plaatsen. Door een slim biedmechanisme gaan je eerste acties minder sterk zijn, je sterkste actie komt als laatste aan bod. Goed nadenken dus waar je je agent plaatst en in welke volgorde je je acties wil doen. Belangrijk ook dat je je agents meer gewicht kan geven en de sterkere acties wegkapen door ze om te kopen, dan geef je extra munten bij het plaatsen zodat ze meer waard worden maar de actievolgorde blijft wel die van je geplaatste agent
Daarna volgt de actiefase. In spelersvolgorde ga je allen eerst actie waar je nr 1 geboden hebt uitvoeren, daarna de 2, enz...
Mogelijke acties:
- Muster: troepen bijplaatsen op het bord
- Move: verplaatsen van 1 of meerdere troepen
- Attack: je doodt 1 van je medespelers of een rebel (zwarte mini op het veld). Dood je een medespeler, dan krijg je een stap omhoog op het warfare track. Dood je een rebel, dan krijg je de resources op de onderkant van de rebel.
- Tax: je neemt goederen van het speelbord waar je troepen staan hebt
- Build: je bouwt een toren, tent of kerk in een regio waar je troepen staan hebt. Wat je bouwt kan invloed (een voordeel) hebben op andere acties.
- Schemecards: je neemt kaartjes en kiest eentje. Die kan je in je beurt uitspelen en leveren of extra acties voordelen op.
Nadat iedereen alle acties van agents gedaan heeft, ga je in spelersvolgorde een deed-kaart spelen. Dat zijn doelkaarten waar je 1 per ronde kan uitspelen voor extra voordeel en eind punten wanneer je aan de voorwaarden voldoet.
Na 4 rondes is het spel ten einde. Punten behaal je door tijdens het spel op tracks omhoog te gaan (wanneer je iets behaald hebt, kan je niet meer zakken) en door deed-kaarten en je 'agenda' (doelkaart van begin van het spel).
De tracks zijn: aantal regio's waar je de meerderheid hebt, aantal gebouwen in aangrenzende gebieden, aantal goederen op je boot, warfare (hoeveel keer je een medespeler aangevallen hebt).
Conclusie: mooie componenten. Stevig materiaal. Mooi afgewerkte mini's.
Asymmetrische karakters zorgen voor goeie balans en focus op een richting.
Area-control is eenvoudig, soms wat te gemakkelijk te halen. Naar mijn smaak te weinig interactie tijdens de gevechten. Gewoon 1 troepje van de tegenstander verwijderen, geen verdediging mogelijk,... Voor een spel met mini's liggen mijn verwachtingen daar thematisch hoger.
Het bieden is wel een slim mechanisme dat het spel wel de nodige schwung geeft.
Speel ik met veel plezier mee wanneer deze nog eens op tafel komt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten