Whistle Mountain
Workerplacement met tileplacement.
Je kiest in het begin een asymmetrisch voordeel voor je hele spel.
In je beurt kan je kiezen uit 2 actie-types.
- Ofwel ga je 1 van je schepen ergens plaatsen.
Daarbij kan je kiezen om je schip in de uitsparingen in het bord waar je basistegels, machinetegels, upgrades, voordeelkaarten,... koopt te zetten.
Of je plaatst je schip op het bord en krijgt de resources waar je schip aan grenst.
Of je plaatst je schip op de machinetegel, krijgt de actie/voordeel van de machine en de aangrenzende resources
- Ofwel trek je 1 of meerdere schepen terug en kan je tegels (zowel basistegels als machinetegels) bouwen. Basistegels bouw je aangrenzend aan andere tegels en leveren punten op per zijde die een andere tegel raakt.
Machinetegels bouw je op een vlak van basistegels en leveren de punten op van de machinetegel zelf.
Je kan als extra ook 1 van je meeples van de reserve op het spelbord nemen en die op een basistegel plaatsen.
Als extra actie bij beide actie-types mag je altijd een kaart uitspelen en de actie van de kaart uitvoeren of het voordeel nemen.
Het is belangrijk om je meeples goed te plaatsen op de basistegels. Wanneer een machinetegel gebouwd wordt over de meeple, schuift die naar rechts op de kolom, wat voordeelfiches en punten oplevert.
Wanneer er boven een bepaald niveau op het spelbord een machinetegel gebouwd wordt, stijgt het water. Daardoor verdwijnen resource-tegels en machinetegels en worden ze onbruikbaar. Maar ook de meeples die nog op die rij staan, verdwijnen in het water. En elke meeple die op het einde nog in het water ligt, kost je 5 minpunten.
Het einde van het spel wordt getriggerd wanneer het water niet meer verder kan stijgen (de waterstroken zijn op). De andere spelers krijgen nog 1 beurt. Daarna worden alle punten geteld.
Conclusie: eenvoudige regels met toch wel goede gameplay. Vooral het op tijd je schepen terugtrekken en zorgen dat je meeples kan plaatsen is cruciaal. En dat maakt het net wat anders dan de meeste spellen. Ook leuk is dat bepaalde machinetegels de regels veranderen. Koop je die dan om te verhinderen dat een andere speler de regels aanpast. Of wordt die toch gebouwd voor de punten. Maakt de keuze net wat interessanter. Leuk concept.
Artwork is ok. Resources zijn heel mooi gemaakt. De whistles die als joker kunnen gebruikt worden zijn heel mooi uitgewerkt.
Voor mij een topper. B was niet zo gecharmeerd van het spel. Iets verkeerd begrepen waardoor hij ver achterop geraakte en dan is het idd heel moeilijk om terug te komen.
Workerplacement met tileplacement.
Je kiest in het begin een asymmetrisch voordeel voor je hele spel.
In je beurt kan je kiezen uit 2 actie-types.
- Ofwel ga je 1 van je schepen ergens plaatsen.
Daarbij kan je kiezen om je schip in de uitsparingen in het bord waar je basistegels, machinetegels, upgrades, voordeelkaarten,... koopt te zetten.
Of je plaatst je schip op het bord en krijgt de resources waar je schip aan grenst.
Of je plaatst je schip op de machinetegel, krijgt de actie/voordeel van de machine en de aangrenzende resources
- Ofwel trek je 1 of meerdere schepen terug en kan je tegels (zowel basistegels als machinetegels) bouwen. Basistegels bouw je aangrenzend aan andere tegels en leveren punten op per zijde die een andere tegel raakt.
Machinetegels bouw je op een vlak van basistegels en leveren de punten op van de machinetegel zelf.
Je kan als extra ook 1 van je meeples van de reserve op het spelbord nemen en die op een basistegel plaatsen.
Als extra actie bij beide actie-types mag je altijd een kaart uitspelen en de actie van de kaart uitvoeren of het voordeel nemen.
Het is belangrijk om je meeples goed te plaatsen op de basistegels. Wanneer een machinetegel gebouwd wordt over de meeple, schuift die naar rechts op de kolom, wat voordeelfiches en punten oplevert.
Wanneer er boven een bepaald niveau op het spelbord een machinetegel gebouwd wordt, stijgt het water. Daardoor verdwijnen resource-tegels en machinetegels en worden ze onbruikbaar. Maar ook de meeples die nog op die rij staan, verdwijnen in het water. En elke meeple die op het einde nog in het water ligt, kost je 5 minpunten.
Het einde van het spel wordt getriggerd wanneer het water niet meer verder kan stijgen (de waterstroken zijn op). De andere spelers krijgen nog 1 beurt. Daarna worden alle punten geteld.
Conclusie: eenvoudige regels met toch wel goede gameplay. Vooral het op tijd je schepen terugtrekken en zorgen dat je meeples kan plaatsen is cruciaal. En dat maakt het net wat anders dan de meeste spellen. Ook leuk is dat bepaalde machinetegels de regels veranderen. Koop je die dan om te verhinderen dat een andere speler de regels aanpast. Of wordt die toch gebouwd voor de punten. Maakt de keuze net wat interessanter. Leuk concept.
Artwork is ok. Resources zijn heel mooi gemaakt. De whistles die als joker kunnen gebruikt worden zijn heel mooi uitgewerkt.
Voor mij een topper. B was niet zo gecharmeerd van het spel. Iets verkeerd begrepen waardoor hij ver achterop geraakte en dan is het idd heel moeilijk om terug te komen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten