Carolus Magnus
Een oudje die ook op Meeples op tafel kwam.
Bieden voor spelersvolgorde, area-control en dobbelen voor resources.
Iedere speler biedt een token van 1 tem 5 om zo te bepalen in welke volgorde er gespeeld wordt en hoeveel stappen de gele pion vooruit kan gaan.
Daarna ga je 4 blokjes inzetten. Ofwel leg je die bij een kleur op je tableautje, zodat je daar een mogelijke meerderheid haalt, of je legt die op 1 van de gebieden.
Dan verzet je de gele pion een aantal stappen (minimum 1, maximum het aantal dat je deze beurt geboden had). Komt deze dan terecht op een stuk land waar je de meerderheid hebt (kijken naar de kleur blokjes en hoeveel) dan kan je 1 van je eigen kastelen daar zetten. Heb je 2 naast elkaar liggende gebieden die een kasteel hebben, dan vormen die samen een groter gebied.
En als laatste dobbel je 4 dobbelstenen voor nieuwe blokjes, die je in een volgende beurt opnieuw kan inzetten.
Het spel stopt direct wanneer iemand zijn 8 kastelen kon plaatsen of wanneer de gebieden zo samengevoegd zijn zodat er nog maar 3 overblijven. Diegene met de meest geplaatste kastelen, wint het spel.
Conclusie:
Gameplay helemaal mijn ding: area-control, bieden voor spelersvolgorde,... zijn favoriete mechanismes. Er is veel spelersinteractie en meerderheid wisselt regelmatig. Spelregels zijn helemaal niet moeilijk, maar vraagt wel wat rekenwerk, zeker naar het einde van het spel toe.
Het enige en direct grote minpunt is dat je zo afhankelijk bent van het dobbelen. Wie goed dobbelt (dezelfde kleurtjes vaak dobbelt) zal sowieso winnen. En dat is toch wel jammer bij een spel die toch wel een uurtje duurt.
We hebben wel een leuke avond gehad dankzij de vele interactie, dus daar scoort dit spel dan wel een plus.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten