donderdag 15 december 2022

The Wolves

The Wolves
Eentje die mij intrigeerde vanaf het moment dat ik hem spotte via een Spiel Essen lijstje. Leuke artwork (wolven!) en als spelmechanisme area-control.
In x-aantal rondes ga je acties doen. 
Mogelijke acties:
- Move
- Howl
- Build
- Dominate
Elke actie doe je door x- aantal gelijke gebieden boven je spelersbordje om te draaien.
Zo ga je het terrein naar waar je wil moven omdraaien om x-aantal wolven te bewegen naar dat soort terrein. Het aantal wolven dat je mag bewegen hangt af van wat je al vrijspeelde op je spelersbordje.
Bij Howl ga je 2 dezelfde gebieden moeten omdraaien hetzelfde als waar de wolf-token ligt en kan je een nieuwe wolf inbrengen. Tot hoe ver je kan howlen hangt ook weer af van wat je vrijspeelde op je spelersbordje.
Build ga je een hutje bouwen door 2 dezelfde terreintegels om te draaien van de regio waar je wil bouwen. Of je gaat een hutje van jezelf uitbreiden tot een groter gebouw.
Bij Dominate ga je een klein wolfje van een ander van het speelbord halen en er eentje van jezelf in de plaats zetten door 3 dezelfde terreintegels om te draaien.
Tussendoor wordt er op bepaalde momenten al een scoring gedaan met de area-control. 
Je gaat ook nog spelen voor extras door op verschillende dieren te jagen. Je krijgt een dier-token wanneer je 3 wolven rond het dier-token hebt geplaatst. Dit levert eindscoring op. Maar nog belangrijker: je krijgt een token waarbij je een terreintype kan aanpassen naar wat je nodig hebt. Een joker dus.
Het is een uniek ronde-tracker systeem. Het aantal rondes hangt af van wat jij en je tegenspelers doen. Je kan dus zelf een deeltje bepalen wanneer een scoring triggert (of net nog niet). Want als er een speelstuk van het bord gaat, komt het op het ronde-bordje te liggen.
Op het laatste scoor je natuurlijk de hoogste punten van je area-control en met eindscoring wat je nog vrijgespeeld hebt op je spelersbordje.

Conclusie:
Heel fijn spel dat niet moeilijk is van regels maar wel wat diepgang heeft. Wanneer wil je een scoring triggeren, welke terreintegels ga je flippen (want de andere kant zal invloed hebben op welke terreinmogelijkheden er de volgende beurt zijn), voor welke gebieden wil je strijden, ga je dieren verzamelen,...
Artwork lijkt in het begin druk op het spelbord, maar tijdens het spelen stoort het niet. De verschillende terreintypes zijn ook duidelijk verschillend. En die wolven-meeples zijn zo mooi!
Ook van gameplay zelf zijn de mechanismes van time-track en het gebieden flippen een goeie keuze. Eens iets anders dat wel heel mooi samen gaat. Thematisch gezien klopt het plaatje ook.
Deze zit al in de spelersgroep, anders was ik die zelf onmiddellijk gaan bestellen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten