Distilled
Push your luck met goal-cards/tokens
Er zijn 7 rondes.
In een ronde ga je in spelersvolgorde kaarten kopen. Je koopt 1 kaart (upgrade, ingrediënt of item) per beurt en dan is de volgende aan de beurt. Het rondje gaat verder tot iedereen uitgekocht is en gepast heeft. Belangrijk hierbij is dat je maar 2 kaarten uit het basic deck mag kopen en je minstens 3 soorten ingrediëntenkaarten nodig hebt om een drankje te maken.
Je kan ook recepten kopen zodat je betere drankjes kan maken tijdens het spel. Maar deze zijn niet goedkoop.
Daarna selecteer je 1 of meerdere kaarten per kleur (blauw, bruin en geel) en legt die aan de zijkant van je spelersbordje. Daarbij voeg je dan alcochol-kaarten, afhankelijk van het aantal bruine kaarten. Je neemt die allemaal op hand en gaat die shufflen. Dan neem je de bovenste en onderste kaart van je stapeltje die je net shufflede en legt die terug op je spelersbord. Daarna bekijk je wat je nog overhoudt en dat is dan je drankje.
Je voegt er nog je vat (of kruik) en een fles bij en dan kan het verkocht worden. Of toch een aantal. Want sommige drankjes moeten 'verouderen' en die kan je niet onmiddellijk verkopen. Bij zo'n drankje moet je een flavor-kaart toevoegen en scoor je meer punten hoe meer flavor-kaarten er in zitten (en hoe langer je die dus laat rijpen).
Tijd voor de verkoopsfase en dan krijg je voor de kaarten van je drankje munten en punten. En je legt het tegeltje van het drankje op 1 van de voordelen van op je spelersbordje en ontvangt het voordeel onmiddellijk.
Opruimen geblazen en dan de volgende ronde.
Na de 3e ronde kies je 2 van je 3 privé-goalcards.
Na 7 rondes is het spel gedaan. Dan scoor je nog set-collection van de gebruikte flessen. En per 5 munten nog een punt.
Conclusie:
Productiekwaliteit is top. Mooie metal coins, gametrayz,... Ook naar herspeelbaarheid is hij goed, want verschillende mogelijke karakters die voor wat asymmetrie zorgen, verschillende combi's van mogelijke te maken drankjes,...
En dan is er nog een uitbreiding bij de kickstarter die voor nog meer variatie zorgt.
Alleen zo jammer dat gameplay meh is.
Je kan dan wel toewerken naar een drankje, maar of je het drankje effectief kan maken hangt puur af van luck-of-the-draw. Ja, je kan wel extra ingrediënten toevoegen zodat je zekerder bent. Maar met slechts 2 basisingrediënten per ronde mogen kopen en geld dat vrij schaars is, is dit niet zo evident.
Het komt dus effectief neer op geluk of je een goed drankje maakt of dat het moonshine of vodka wordt, die amper iets waard zijn. En zelfs als je drank zo goed als niets waard is, ben je de ingrediëntenkaarten kwijt.
En moet je weer helemaal opnieuw beginnen verzamelen.
Push your luck met goal-cards/tokens
Er zijn 7 rondes.
In een ronde ga je in spelersvolgorde kaarten kopen. Je koopt 1 kaart (upgrade, ingrediënt of item) per beurt en dan is de volgende aan de beurt. Het rondje gaat verder tot iedereen uitgekocht is en gepast heeft. Belangrijk hierbij is dat je maar 2 kaarten uit het basic deck mag kopen en je minstens 3 soorten ingrediëntenkaarten nodig hebt om een drankje te maken.
Je kan ook recepten kopen zodat je betere drankjes kan maken tijdens het spel. Maar deze zijn niet goedkoop.
Daarna selecteer je 1 of meerdere kaarten per kleur (blauw, bruin en geel) en legt die aan de zijkant van je spelersbordje. Daarbij voeg je dan alcochol-kaarten, afhankelijk van het aantal bruine kaarten. Je neemt die allemaal op hand en gaat die shufflen. Dan neem je de bovenste en onderste kaart van je stapeltje die je net shufflede en legt die terug op je spelersbord. Daarna bekijk je wat je nog overhoudt en dat is dan je drankje.
Je voegt er nog je vat (of kruik) en een fles bij en dan kan het verkocht worden. Of toch een aantal. Want sommige drankjes moeten 'verouderen' en die kan je niet onmiddellijk verkopen. Bij zo'n drankje moet je een flavor-kaart toevoegen en scoor je meer punten hoe meer flavor-kaarten er in zitten (en hoe langer je die dus laat rijpen).
Tijd voor de verkoopsfase en dan krijg je voor de kaarten van je drankje munten en punten. En je legt het tegeltje van het drankje op 1 van de voordelen van op je spelersbordje en ontvangt het voordeel onmiddellijk.
Opruimen geblazen en dan de volgende ronde.
Na de 3e ronde kies je 2 van je 3 privé-goalcards.
Na 7 rondes is het spel gedaan. Dan scoor je nog set-collection van de gebruikte flessen. En per 5 munten nog een punt.
Conclusie:
Productiekwaliteit is top. Mooie metal coins, gametrayz,... Ook naar herspeelbaarheid is hij goed, want verschillende mogelijke karakters die voor wat asymmetrie zorgen, verschillende combi's van mogelijke te maken drankjes,...
En dan is er nog een uitbreiding bij de kickstarter die voor nog meer variatie zorgt.
Alleen zo jammer dat gameplay meh is.
Je kan dan wel toewerken naar een drankje, maar of je het drankje effectief kan maken hangt puur af van luck-of-the-draw. Ja, je kan wel extra ingrediënten toevoegen zodat je zekerder bent. Maar met slechts 2 basisingrediënten per ronde mogen kopen en geld dat vrij schaars is, is dit niet zo evident.
Het komt dus effectief neer op geluk of je een goed drankje maakt of dat het moonshine of vodka wordt, die amper iets waard zijn. En zelfs als je drank zo goed als niets waard is, ben je de ingrediëntenkaarten kwijt.
En moet je weer helemaal opnieuw beginnen verzamelen.
Idem met flavor-kaarten. Wanneer je je drank laat rijpen, komt er een kaart bij. Maar die trek je gewoon de bovenste van de stapel en leg je op je kaarten, zonder er naar te kijken. Ook hier is het dus puur geluk of je extra geld krijgt of niet. Geen enkele manier om hier iets in te veranderen.
Gezien geld schaars is, kan dit echt een groot verschil betekenen om in een volgende ronde ingrediënten ea te kunnen kopen..
Er is geen enkele manier om bij te benen als iemand vooruit schiet op het puntenspoor omdat er bij anderen een drankje mislukt is of de flavorkaart geen bonus oplevert.
Ook de goal-cards is geluk. Je hebt 2 privé-goals en een aantal publieke goals. Als die elkaar aanvullen, scoor je veel. Maar even goed spreken die elkaar wat tegen en scoor je weinig.
Met 4 personen speelden we 2u en dat is véél te lang voor een spel met zoveel geluksgehalte en geen manier om dit tegen te gaan.
Deze gaat op de verkoop-stapel.
Gezien geld schaars is, kan dit echt een groot verschil betekenen om in een volgende ronde ingrediënten ea te kunnen kopen..
Er is geen enkele manier om bij te benen als iemand vooruit schiet op het puntenspoor omdat er bij anderen een drankje mislukt is of de flavorkaart geen bonus oplevert.
Ook de goal-cards is geluk. Je hebt 2 privé-goals en een aantal publieke goals. Als die elkaar aanvullen, scoor je veel. Maar even goed spreken die elkaar wat tegen en scoor je weinig.
Met 4 personen speelden we 2u en dat is véél te lang voor een spel met zoveel geluksgehalte en geen manier om dit tegen te gaan.
Deze gaat op de verkoop-stapel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten