Merv - The heart of the silk road
Workerplacement met contracts, set-collection en tech-tree.
In je beurt ga je je werker op de volgende zijde van het grid plaatsen en daar 1 van de tegels uitkiezen. Als er nog geen gebouw staat, plaats je daar je gebouw in spelerskleur. Je krijgt de resource van de tegel en eventuele resources van elk gebouw in dezelfde spelerskleur in dezelfde rij waarin je de tegel activeert. Als je een gebouw van de tegenstander activeert, krijgt deze ook de resource van de tegel.
Daarna kan je kiezen of je een soldaat plaatst, een favor neemt of de actie van de tegel uitvoert.
Een favor nemen levert je een stap op op een track, nodig voor tussentijdse scoring.
Een soldaat plaatsen levert een gebouw bescherming op en geeft stappen vooruit op het influence-track.
Mogelijke acties zijn:
- karavaan-actie. Je neemt zoveel kaarten uit de karavaan als je resources van 1 kleur afgeeft. Belangrijk hierbij is dat je afhankelijk bent van een influence-track hoeveel verschillende soorten karavaan-kaarten je mag hebben. Karavaan-kaarten geven bij dubbels een voordeel en tellen op het einde voor set-collection in endgame-scoring.
- bazaar-actie. Je legt een schijf op een marktplaats en mag dan goederen kopen. Afhankelijk van waar je staat moet je eventueel ook een kameel afgeven om er te geraken. Deze goederen zijn belangrijk om contracts te kunnen vervullen.
- muur-actie. Je betaalt resources en mag muren bouwen. Deze muren geven je stappen op het influence -track. En de muur beschermt tegen een aanval uit die richting.
- scroll-actie. Je geeft x-aantal verschillende resources af om x-aantal scrolls te krijgen. Bij 2, 4, 6, 8 scrolls kan je een voordeeltoken kiezen.
- moskee-actie. Je gaat vooruit op een track en betaalt de resources van de wegen die je bewandelt. Dit levert ook instant-voordelen en punten op.
- paleis-actie. Je betaalt x-aantal resources in de kleur waar je je meeple wil plaatsen. X is afhankelijk van de hoeveelste meeple je plaatst. Op het einde van elke ronde moet je per meeple favor betalen om deze te scoren.
Tijdens je beurt mag je ook gratis een contract vervullen. Belangrijk is dat je ook hier weer afhankelijk bent van je influence-track welk soort contracten je al mag vervullen. Je legt daarbij de benodigde scrolls en goederen op de kaart. Deze tellen later wel nog mee voor het scoren van het paleis, je moet ze dus niet afgeven.
Wanneer iedereen zijn worker geplaatst heeft en de gekozen actie uitgevoerd heeft, ga je nieuwe spelersvolgorde bepalen. De laatste speler in de rij mag beslissen welke plaats hij neemt. Maar als hij wil opschuiven in de spelersvolgorde moet hij per plaats opschuiven een kameel betalen.
Dit doe je 4x, het vierkant grid rond. Dan zit een ronde er op.
Na ronde 1 volgt een tussentijdse scoring waarbij je favor betaalt om de meeple te scoren. En waarbij je voor elk huisje van jouw kleur een punt krijgt.
Na ronde 2 en 3 volgt nog een tussenstap. Dan vallen vijanden de gebouwen aan. Ofwel ben je beschermt door een soldaat of muur (beide kanten) en is het ok. Ofwel heb je geen of niet voldoende bescherming en kan je kiezen om een resource te betalen of het gebouw weg te halen. Daarna volgt net als in ronde 1 een scoring van het paleis en de huizen.
Na ronde 3 volgt er nog een endgame-scoring waarbij je enkel de set-collection er nog bij telt.
Conclusie:
Deze stond al een eindje op mijn want-to-play lijstje. En hij voldoet volledig aan de verwachting. Wat een spel!
De acties zijn an sich niet moeilijk. Maar de samenhang zien vraagt toch wel wat denkwerk. Het zit allemaal heel mooi in elkaar verweven. En elke actie is belangrijk. Al zal je je toch wel moeten focussen op 1 of 2 dingen om goed te scoren.
De spelersinteractie in dit spel is ook groot. Kies je een actie van een gebouw van een medespeler, dan geef je deze ook resources. Bescherm je een gebouw van jezelf (door muur of soldaat), dan heb je er natuurlijk zelf voordeel van. Maar bescherm je een gebouw van een ander, dan krijg je meer influence, wat je dan ook weer nodig hebt om zelf verder te geraken. Heerlijk hoe je die afweging gaat moeten maken.
Gameplay spreekt dus heel erg aan. Ook de resources zijn mooi afgewerkt. En de artwork en kleuren van het speelbord zijn prachtig.
Herspeelbaarheid is groot, want de tegels liggen altijd random waardoor resources en acties op andere plaatsen in de rij moeten gekozen worden. Elk spel zal dus sowieso anders zijn.
Enige minpuntje: de iconen van de favor-track en de paleis-actie lijken heel erg op elkaar. Eens je het spel door hebt, is dat geen probleem. Maar in het begin was dit toch wat verwarrend.
Dit spel komt het best tot recht komt met 3 en vooral met 4 spelers. Ik vrees echter dat het met 2 spelers minder interessant is.
Omdat deze in de spelersgroep zit, ga ik hem niet zelf aankopen. Al blijft er een stemmetje zeggen: je wil hem wel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten