Wishland
Op Meeples kwam dit prototype voor 3th edition + expansion op tafel.
Aangezien ik nooit eerder het basisspel speelde, kan ik niet zeggen of de veranderingen in het basisspel een verbetering zijn of niet. Over gameplay en expansion kan ik wel iets zeggen.
In Wishland speel je 7 rondes van 4 beurten per ronde.
Elke beurt heeft een paar fases:
- Spelersvolgorde bepalen aan de hand van wie als eerste stond mag als eerste een nieuwe plaats en het bijhorende voordeel kiezen.
- Inkomen krijgen
- Acties:
Ofwel ga je een of meerdere meeples plaatsen. Je kiest een rij en plaatst je werker(s). Daarbij moet je telkens 1 Meeple meer plaatsen dan het aantal groepjes Meeples die er al staan (ook als die van je eigen kleur zijn). Dan kies je 1 van de openliggende kaarten, betaal je en leg je die aan en krijgt het voordeel. Er is 1 actiespot die net iets anders is: die geeft je 1 munt en 1 stap vooruit op 1 van beide tracks of een extra werker.
Ofwel trek je al je Meeples terug.
Na elke volledige ronde gaan de kaarten die er nog liggen weg en worden er nieuwe kaarten van de trekstapel gelegd.
Vrij eenvoudig dus.
Er zijn verschillende kleuren kaarten en die bieden telkens een ander soort voordeel/punten.
Belangrijk: voor x paarse kaarten mag je x-aantal kaarten hebben per kleur. Maar als je gele kaarten neemt, tellen die ook mee als paars voor het x-aantal.
Scoring doe je enerzijds door goals die je een punt geven als je die bereikt en die door 1 persoon kunnen gescoord worden. Gele kaarten. Vooruitgaan op happy- en visitors-track.
Na 7 rondes stopt het spel en zijn er nog een paar kaarten die endgame-punten opleveren. Daarnaast ga je nog scoren op symbolen van een soort die je verzamelt hebt. Maar enkel als je kaarten gekocht hebt die punten opleveren per symbool die op de gekochte kaart staat. Er zijn ook nog andere soort symbolen van (blauwe) kaarten te verzamelen en die brengen net per uniek symbool punten op.
Uitbreiding is de grijze kaarten en die scoren nog voor wie de meerderheid grijze kaarten heeft.
Winnaar is de persoon met de meeste punten.
Conclusie:
Er zal misschien wel ergens een doelpubliek voor dit soort spel zijn, gezien de 3e editie en uitbreiding. Maar mijn tafelgenoten en ik waren helemaal niet overtuigd. Het gebeurt niet vaak, maar ik vond het spel doodsaai.
Meeple(s) plaatsen, kaartje pakken en dat was je beurt.
Het spel draait vooral rond set-collection van symbolen. Maar daar zijn er zoveel van die dan ook nog een keer 'uniek' of 'anders' zijn en dan moet je al weten of je die nu op die manier of op een andere manier scoort, dat je het overzicht verliest. En eerlijk, de kaarten zijn ook niet interessant genoeg om er moeite voor te doen om ze in detail te bekijken. We deden dus maar iets omdat we nu eenmaal kaartjes moesten kopen en die verzamelen.
De goals waar je naartoe kan spelen zijn verhoudingsgewijs te veel moeite doen voor 1 schamel puntje. Het race-aspect om voor die ene goal te gaan was dan ook volledig afwezig net omdat je er zoveel moeite voor moest doen dat we die gewoon niet deden. Fijn als je toevallig eentje had, maar de helft van de tijd hadden we het zelfs niet door dat er eentje behaald werd.
Uitbreiding is een 5e speler (zou ik nooit doen voor dit spel, dan wordt het nog langer wachten en loopt de speeltijd nog verder op) en de grijze kaarten. Ach ja, dat kan er bij voor wie dit spel leuk vindt maar of het nu echt veel toegevoegde waarde heeft, betwijfel ik. Nog maar een rij kaarten die dan ook nog eens andere symbolen heeft.
Enige interessante denkwerk in het spel is een beetje kijken naar de tegenspelers wie wanneer zijn meeples moet terugtrekken zodat je zelf minder meeples moet inzetten om een volgende kaart te nemen. En daar wat op inspelen wanneer je de spelersvolgorde bepaalt.
Spelersvolgorde bepalen kan een mogelijkheid zijn tot interessante of moeilijke keuzes,... maar hier is het dat niet. Je kiest gewoon wat jou op dat moment uitkomt. Geen bieden, geen manipulatie, gewoon simpelweg je tokentje plaatsen op het gewenste voordeel of de gewenste plek.
Set-collection kan een heel leuk mechanisme zijn. Maar in dit spel komt het niet tot zijn recht. Te veel symbolen die op te veel andere manieren scoren terwijl gameplay eigenlijk heel erg licht is. De tijdsduur (90min met 3 spelers) staat ook helemaal niet in verhouding met de moeilijkheidsgraad van het spel. Dit duurt veel te lang.
De kaarten zijn dan wel mooi getekend, artwork is echt wel leuk, maar daar stopt het ook. Enige positieve zijn de meeples die wel erg 'cute' zijn.
Nee, dank u, 1x is genoeg. Ik pass.
Op Meeples kwam dit prototype voor 3th edition + expansion op tafel.
Aangezien ik nooit eerder het basisspel speelde, kan ik niet zeggen of de veranderingen in het basisspel een verbetering zijn of niet. Over gameplay en expansion kan ik wel iets zeggen.
In Wishland speel je 7 rondes van 4 beurten per ronde.
Elke beurt heeft een paar fases:
- Spelersvolgorde bepalen aan de hand van wie als eerste stond mag als eerste een nieuwe plaats en het bijhorende voordeel kiezen.
- Inkomen krijgen
- Acties:
Ofwel ga je een of meerdere meeples plaatsen. Je kiest een rij en plaatst je werker(s). Daarbij moet je telkens 1 Meeple meer plaatsen dan het aantal groepjes Meeples die er al staan (ook als die van je eigen kleur zijn). Dan kies je 1 van de openliggende kaarten, betaal je en leg je die aan en krijgt het voordeel. Er is 1 actiespot die net iets anders is: die geeft je 1 munt en 1 stap vooruit op 1 van beide tracks of een extra werker.
Ofwel trek je al je Meeples terug.
Na elke volledige ronde gaan de kaarten die er nog liggen weg en worden er nieuwe kaarten van de trekstapel gelegd.
Vrij eenvoudig dus.
Er zijn verschillende kleuren kaarten en die bieden telkens een ander soort voordeel/punten.
Belangrijk: voor x paarse kaarten mag je x-aantal kaarten hebben per kleur. Maar als je gele kaarten neemt, tellen die ook mee als paars voor het x-aantal.
Scoring doe je enerzijds door goals die je een punt geven als je die bereikt en die door 1 persoon kunnen gescoord worden. Gele kaarten. Vooruitgaan op happy- en visitors-track.
Na 7 rondes stopt het spel en zijn er nog een paar kaarten die endgame-punten opleveren. Daarnaast ga je nog scoren op symbolen van een soort die je verzamelt hebt. Maar enkel als je kaarten gekocht hebt die punten opleveren per symbool die op de gekochte kaart staat. Er zijn ook nog andere soort symbolen van (blauwe) kaarten te verzamelen en die brengen net per uniek symbool punten op.
Uitbreiding is de grijze kaarten en die scoren nog voor wie de meerderheid grijze kaarten heeft.
Winnaar is de persoon met de meeste punten.
Conclusie:
Er zal misschien wel ergens een doelpubliek voor dit soort spel zijn, gezien de 3e editie en uitbreiding. Maar mijn tafelgenoten en ik waren helemaal niet overtuigd. Het gebeurt niet vaak, maar ik vond het spel doodsaai.
Meeple(s) plaatsen, kaartje pakken en dat was je beurt.
Het spel draait vooral rond set-collection van symbolen. Maar daar zijn er zoveel van die dan ook nog een keer 'uniek' of 'anders' zijn en dan moet je al weten of je die nu op die manier of op een andere manier scoort, dat je het overzicht verliest. En eerlijk, de kaarten zijn ook niet interessant genoeg om er moeite voor te doen om ze in detail te bekijken. We deden dus maar iets omdat we nu eenmaal kaartjes moesten kopen en die verzamelen.
De goals waar je naartoe kan spelen zijn verhoudingsgewijs te veel moeite doen voor 1 schamel puntje. Het race-aspect om voor die ene goal te gaan was dan ook volledig afwezig net omdat je er zoveel moeite voor moest doen dat we die gewoon niet deden. Fijn als je toevallig eentje had, maar de helft van de tijd hadden we het zelfs niet door dat er eentje behaald werd.
Uitbreiding is een 5e speler (zou ik nooit doen voor dit spel, dan wordt het nog langer wachten en loopt de speeltijd nog verder op) en de grijze kaarten. Ach ja, dat kan er bij voor wie dit spel leuk vindt maar of het nu echt veel toegevoegde waarde heeft, betwijfel ik. Nog maar een rij kaarten die dan ook nog eens andere symbolen heeft.
Enige interessante denkwerk in het spel is een beetje kijken naar de tegenspelers wie wanneer zijn meeples moet terugtrekken zodat je zelf minder meeples moet inzetten om een volgende kaart te nemen. En daar wat op inspelen wanneer je de spelersvolgorde bepaalt.
Spelersvolgorde bepalen kan een mogelijkheid zijn tot interessante of moeilijke keuzes,... maar hier is het dat niet. Je kiest gewoon wat jou op dat moment uitkomt. Geen bieden, geen manipulatie, gewoon simpelweg je tokentje plaatsen op het gewenste voordeel of de gewenste plek.
Set-collection kan een heel leuk mechanisme zijn. Maar in dit spel komt het niet tot zijn recht. Te veel symbolen die op te veel andere manieren scoren terwijl gameplay eigenlijk heel erg licht is. De tijdsduur (90min met 3 spelers) staat ook helemaal niet in verhouding met de moeilijkheidsgraad van het spel. Dit duurt veel te lang.
De kaarten zijn dan wel mooi getekend, artwork is echt wel leuk, maar daar stopt het ook. Enige positieve zijn de meeples die wel erg 'cute' zijn.
Nee, dank u, 1x is genoeg. Ik pass.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten