Castello Methoni
Op Meeples kwam deze op tafel. Area-control. Ik had nog nooit van deze titel gehoord. En het werd algauw bij ons bekend als het pasta-spel, want zeg nu zelf: die muren lijken van ver toch wel op een soort italiaanse pasta.
Je krijgt 1 doelkaart (geheim) en 5 kaarten met een gebied.
In je beurt kan je 2 acties doen.
- Daarbij kan je kiezen om een gebiedskaart te spelen om een muur te bouwen. Je plaatst een muur op (een grens van) het gebied dat je speelt, legt een blokje van jouw kleur aan 1 kant van de muur en een blokje van 1 van je buren aan de andere kant van de muur.
Wanneer je daardoor een gebied afsluit, betaal je geld aan de bank (aantal driehoeken in het gebied) en geld aan je tegenspelers (per blokje van hun kleur krijgen ze een munt van jou). Je plaats 1 van je torens om aan te geven dat het gebied nu aan jou toebehoort. Daarna vormen 3 blokjes van 1 kleur in dat gebied een villa en gaan die blokjes terug naar de eigenaar. Als je wil, kan je nu aangrenzende afgesloten gebieden gaan annexeren. Daarbij betaal je nu 2 munten per driehoek in het gebied dat je gaat annexeren. En je betaalt per blokje 1 munt en per villa 5 munten aan de speler aan wie de toren in dat gebied behoorde. Daarna plaats je je eigen toren in de plaats van de toren van de medespeler.
- Of je speelt ze om te 'traden' met de markt en 2 munten te krijgen van de bank. Je kan enkel traden met een markt die al in gebruik is (en die dus in een afgesloten gebied ligt).
Wanneer je eigenaar bent van een markt, dan krijg je aan het begin van je beurt 2 munten.
Belangrijk hierbij is dat het een gesloten economie is en dat je het dus moet doen met het weinige geld in het spel. Ligt er geen geld in de pot, dan kan je ook geen geld krijgen.
Er zijn ook kaarten die neutraal zijn. Dit wil zeggen dat je gelijk welke markt kan kiezen om te traden. Of je plaats een muur op een aan zee grenzende plaats naar keuze.
Het spel stopt onmiddellijk nadat de laatste muur is gebouwd. Er is enkel een endgame-puntentelling.
1 punt per 1 munt
1 punt per 1 driehoekje in de kleuren van je doelkaart in jouw afgesloten gebieden.
3 punten per driehoekje in jouw afgesloten gebieden
10 punten en 5 punten voor grootste en 2e grootste gebied
1/3/5/10 punten voor 1/2/3/4 toren van jouw kleur op het speelbord.
Conclusie:
Heel eenvoudig van regels. Niet simpel om te winnen. Area-control. Veel interactie. Alle factoren aanwezig om bij mij een hit te zijn. Het gesloten economie-systeem werkt heel goed. Het geld wordt telkens opnieuw verdeelt en wie zijn gebied moest afgeven door annexatie wordt daar mooi voor vergoed.
Het artwork is niet mijn ding. De gebieden zijn erg duidelijk van kleur. De muren zijn functioneel. Maar het geheel spreekt mij niet aan. Al is dat natuurlijk ondergeschikt in het geheel van het spel.
Het enige (grote) minpunt vond ik de 'luck of the draw'. Wanneer je 2 acties gespeeld hebt, neem je de 2 bovenste kaarten van de trekstapel. En daar moet je het mee doen. Soms is dat goed. Maar als je daar pech hebt, kan dit wel een grote invloed hebben op je scoring. En dat is jammer.
Eentje die ik een volgende keer zeker nog eens wil spelen.
Op Meeples kwam deze op tafel. Area-control. Ik had nog nooit van deze titel gehoord. En het werd algauw bij ons bekend als het pasta-spel, want zeg nu zelf: die muren lijken van ver toch wel op een soort italiaanse pasta.
Je krijgt 1 doelkaart (geheim) en 5 kaarten met een gebied.
In je beurt kan je 2 acties doen.
- Daarbij kan je kiezen om een gebiedskaart te spelen om een muur te bouwen. Je plaatst een muur op (een grens van) het gebied dat je speelt, legt een blokje van jouw kleur aan 1 kant van de muur en een blokje van 1 van je buren aan de andere kant van de muur.
Wanneer je daardoor een gebied afsluit, betaal je geld aan de bank (aantal driehoeken in het gebied) en geld aan je tegenspelers (per blokje van hun kleur krijgen ze een munt van jou). Je plaats 1 van je torens om aan te geven dat het gebied nu aan jou toebehoort. Daarna vormen 3 blokjes van 1 kleur in dat gebied een villa en gaan die blokjes terug naar de eigenaar. Als je wil, kan je nu aangrenzende afgesloten gebieden gaan annexeren. Daarbij betaal je nu 2 munten per driehoek in het gebied dat je gaat annexeren. En je betaalt per blokje 1 munt en per villa 5 munten aan de speler aan wie de toren in dat gebied behoorde. Daarna plaats je je eigen toren in de plaats van de toren van de medespeler.
- Of je speelt ze om te 'traden' met de markt en 2 munten te krijgen van de bank. Je kan enkel traden met een markt die al in gebruik is (en die dus in een afgesloten gebied ligt).
Wanneer je eigenaar bent van een markt, dan krijg je aan het begin van je beurt 2 munten.
Belangrijk hierbij is dat het een gesloten economie is en dat je het dus moet doen met het weinige geld in het spel. Ligt er geen geld in de pot, dan kan je ook geen geld krijgen.
Er zijn ook kaarten die neutraal zijn. Dit wil zeggen dat je gelijk welke markt kan kiezen om te traden. Of je plaats een muur op een aan zee grenzende plaats naar keuze.
Het spel stopt onmiddellijk nadat de laatste muur is gebouwd. Er is enkel een endgame-puntentelling.
1 punt per 1 munt
1 punt per 1 driehoekje in de kleuren van je doelkaart in jouw afgesloten gebieden.
3 punten per driehoekje in jouw afgesloten gebieden
10 punten en 5 punten voor grootste en 2e grootste gebied
1/3/5/10 punten voor 1/2/3/4 toren van jouw kleur op het speelbord.
Conclusie:
Heel eenvoudig van regels. Niet simpel om te winnen. Area-control. Veel interactie. Alle factoren aanwezig om bij mij een hit te zijn. Het gesloten economie-systeem werkt heel goed. Het geld wordt telkens opnieuw verdeelt en wie zijn gebied moest afgeven door annexatie wordt daar mooi voor vergoed.
Het artwork is niet mijn ding. De gebieden zijn erg duidelijk van kleur. De muren zijn functioneel. Maar het geheel spreekt mij niet aan. Al is dat natuurlijk ondergeschikt in het geheel van het spel.
Het enige (grote) minpunt vond ik de 'luck of the draw'. Wanneer je 2 acties gespeeld hebt, neem je de 2 bovenste kaarten van de trekstapel. En daar moet je het mee doen. Soms is dat goed. Maar als je daar pech hebt, kan dit wel een grote invloed hebben op je scoring. En dat is jammer.
Eentje die ik een volgende keer zeker nog eens wil spelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten