Celtae
Workerswapping op een rondel met wat action-selection en area-control.
Workerswapping op een rondel met wat action-selection en area-control.
Wij speelden met 3 spelers
In je beurt beweeg je de actie-marker 1, 2 of 3 plaatsen waarbij je +1, 0 of -3 strenght krijgt.
Je kiest een aangrenzende actieplaats en kan een werker wisselen met eentje op die plaats op het bord
Daarna voer je de gekozen actie uit.
Mogelijke acties:
- Kaarten nemen. Je krijgt 1 gratis kaart en afhankelijk van het aantal groene werkers in je bezit kan je extra kaarten aanschaffen.
- Bouwen. Je betaalt het aantal kaarten die onder je schijf op je spelersbordje staat in de kleur waar je wil bouwen. Elke gele werker in je bezit geeft je 1 kaart korting. Je betaalt altijd minstens 1 kaart. Je krijgt het voordeel van de tegel waar je bouwt. De laatste speler die op een locatie bouwt, krijgt de tegel die later ook een punt waard is.
- Recruteren. Je mag 1 werker gratis in je spelersbord schuiven. Voor elke blauwe werker mag je eentje extra werker recruteren. Gerecruteerde werkers zullen je volgende acties beter maken. Je kan daarna gerecruteerde werkers plus een kaart inwisselen voor een druïde, wat een joker is voor groene, gele en rode werkers. En je krijgt ook de punten op de druïde-fiche.
- Vechten. Daarbij ga je strenght afgeven gelijk aan de fiche. Om extra strenght te krijgen kan je kaarten met eenzelfde symbool afgeven en het aantal kaarten wordt dan vermenigvuldigd met het aantal rode werkers. Als je nog een kaart afgeeft, mag je een cube plaatsen.
Daarna is het aan de volgende speler.
Wanneer de marker de rivier oversteekt, mag de speler met de (startspeler)token een pion plaatsen op 1 van de scoringkaarten. En geeft daarna de token aan de volgende speler. Op deze manier krijgt elke speler 3 kansen om te bepalen wat hoeveel punten gaat scoren. Op een bepaald moment ga je door die pionnen ook moeten beslissen of je op safe speelt voor je karakterkaart of niet.
Er zijn extra pionnen die kunnen vrijgespeeld worden voor scoring wanneer een stapel druïdetegels of soldatentegels leeg is.
Wanneer de laatste pion via startspelertoken geplaatst is, wordt de ronde uitgespeeld en krijgt iedereen daarna een dubbele beurt.
Conclusie: Artwork van de doos sprak mij aan. De artwork op kaarten minder. Maar de componenten zijn wel ok. Tactiel mooie duidelijke gekleurde werkers die fijn spelen. Symbolen zijn vrij duidelijk, eens je ze overlopen hebt (het zijn er ook niet zoveel). Al was er bij ons wel discussie over een symboliek op het spelbord waarbij we regels er bij moesten nemen.
Gameplay is echt niet moeilijk van regels. Maar het denkwerk wat er bij komt kijken is toch wel uitdagend. Waar zet je op in, waar wil je op scoren, waar kan je meeliften op de keuzescoring van een andere speler,... Herspeelbaarheid is wel ok, aangezien er verschillende scoringskaarten aanwezig zijn en er ook wel wat karakterkaarten zijn om uit te kiezen.
Speelt vlot, met 3 spelers nog geen anderhalf uur.
Speelt vlot, met 3 spelers nog geen anderhalf uur.
Wel een vrij abstract spel.
Zelf ben ik fan, B vond deze minder maar wil hem wel 2e kans geven.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten