Trailblazer The John Muir Trail
Pure workerplacement waarbij je resources omzet in punten. Beetje set-collectie, beetje endgame-doelkaarten.
Sunrise-fase: Een kaart nemen en eentje uit je hand uitspelen voor voordelen en 'gear'.
Sunrise-fase: Een kaart nemen en eentje uit je hand uitspelen voor voordelen en 'gear'.
Day-action-fase:
-In 12 rondes moet je 10x hiken en vooruitgaan op de trail, anders scoor je 0. Maar wanneer je vooruit gaat en wanneer je even afwacht, kan je zelf kiezen. Je kan elke ronde wel maar 1x hiken. Je betaalt de nodige resources en doet een stapje.
-In 12 rondes moet je 10x hiken en vooruitgaan op de trail, anders scoor je 0. Maar wanneer je vooruit gaat en wanneer je even afwacht, kan je zelf kiezen. Je kan elke ronde wel maar 1x hiken. Je betaalt de nodige resources en doet een stapje.
Belangrijk: je kan ook hiken wanneer je niet de nodige resources hebt maar per resource die je te kort hebt krijg je een negatieve token.
- Daarnaast heb je de gewone workerspots waar je resources verkrijgt.
- Er zijn ook 2 soorten workerspots waar je resources afgeeft om kaarten te krijgen die je punten opleveren (ene soort kaarten scoort met set-collectie, andere scoort onmiddellijk). En die je naast de punten ook extra 'gear' geven of extra vooruit laten gaan op een track. En dat track is belangrijk om enerzijds extra voordelen vrij te spelen (resources of extra werkers). Maar vooral ook om persoonlijke doelkaarten te kunnen nemen.
Sunset-fase: Je betaalt een eet- en drinkbus-token (ook hier kan je per resource die je te kort hebt een negatieve token nemen) en er volgt een clean-up van het speelbord.
Na 12 dagen (rondes) is het spel voorbij en tel je enkel nog de endgame-punten van je set-collectie, de arrowheads en eventuele minpunten-tokens er bij. Alhoewel je de meeste punten tijdens het spel scoort, kan dit ook nog wel een mooi sommetje opleveren.
Conclusie:
- Er zijn ook 2 soorten workerspots waar je resources afgeeft om kaarten te krijgen die je punten opleveren (ene soort kaarten scoort met set-collectie, andere scoort onmiddellijk). En die je naast de punten ook extra 'gear' geven of extra vooruit laten gaan op een track. En dat track is belangrijk om enerzijds extra voordelen vrij te spelen (resources of extra werkers). Maar vooral ook om persoonlijke doelkaarten te kunnen nemen.
Sunset-fase: Je betaalt een eet- en drinkbus-token (ook hier kan je per resource die je te kort hebt een negatieve token nemen) en er volgt een clean-up van het speelbord.
Na 12 dagen (rondes) is het spel voorbij en tel je enkel nog de endgame-punten van je set-collectie, de arrowheads en eventuele minpunten-tokens er bij. Alhoewel je de meeste punten tijdens het spel scoort, kan dit ook nog wel een mooi sommetje opleveren.
Conclusie:
We speelden met 2 en vonden hem allebei erg leuk. Je kan elkaar wel wat blokkeren maar gaat vooral je eigen spel spelen.
Niets nieuws van mechanismes maar wat hij doet, doet hij goed. Ook erg mooie artwork en productie (enkel de insert is meh).
Herspeelbaarheid is ook ok want er zijn wel wat verschillende hiker-boekjes die zeggen welke resource je moet afgeven om vooruit te gaan op de trail, veel verschillende kaarten ivm set-collectie, veel verschillende arrowheads die een richting geven waar je naartoe speelt,... En in de kickstarter zitten dan ook nog een paar mini-expansions.
Herspeelbaarheid is ook ok want er zijn wel wat verschillende hiker-boekjes die zeggen welke resource je moet afgeven om vooruit te gaan op de trail, veel verschillende kaarten ivm set-collectie, veel verschillende arrowheads die een richting geven waar je naartoe speelt,... En in de kickstarter zitten dan ook nog een paar mini-expansions.
Speelt wel vrij lang, 2u met 2 personen die de 1e keer speelden. Geen goed idee om deze dus met 4 te spelen. 3 kan waarschijnlijk nog net.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten