Age of Rome
Eentje die ik op Essen zag, die het uiteindelijk niet haalde maar toch op de interesselijst bleef staan.
Deze week kon ik tweedehands dan toch een kickstarter-exemplaar scoren.
En dit weekend konden we hem direct uittesten bij vrienden.
Je speelt 9 ronden en dan volgt de eindscoring.
In iedere ronde ga je een event opendraaien. Dit event bepaalt of je klokgewijs of tegen de klok in speelt en gaat ook bepalen hoeveel keer en in welke richting het speelbord draait op het einde van de ronde. Daarnaast gaat het event ook een voordeel of nadeel opleveren voor 1 of meerdere spelers.
Daarna kan je een ander een nadeel opleveren (bv punt naar beneden of stuk gebouw afbreken of wat je asymmetrische kracht is) maar nog belangrijker, jezelf een voordeel van extra actie geven. Tenzij iemand anders jouw ook nog aanvalt en daardoor je vrijgespeelde actie opnieuw geblokkeerd wordt. Je kan dit enkel doen als jouw token bij die andere persoon ligt en die ook plaats heeft voor een blokkeringstoken op zijn spelersbordje. Extra acties zet je gewoon in op het moment dat je aan de beurt bent en die actie kiest. Zo kan je 2x direct na elkaar de actie uitvoeren ondanks dat je maar 1 werker moet inzetten.
Dan is het tijd om te bouwen. Je kan zoveel gebouwen bouwen als je wil en kan betalen. Daarbij scoor je ook punten. Gebouwen zullen belangrijk zijn, want deze zorgen er voor dat je acties kan doen. Het is dus goed kijken wat je kan bouwen voor de punten maar even goed welke acties je wil doen in je beurt. Zeker de 1e rondes kan dit belangrijk zijn om te kijken waar je op wil spelen. Elke keer je een gebouw bouwt, draai je het rad onderaan je kwadrant eentje omhoog. Wie als eerste een gebouw niveau 3 koopt, krijgt ook een token waardoor je een voordeel hebt bij die actie.
Belangrijk in het spel is dat wanneer je een bepaald punt passeert, je een extra 'follower' krijgt. Dat is een werker die je gaat inzetten om je acties te activeren. In het begin start je met eentje en je moet dus opbouwen om later meer acties vrij te spelen.
Tijd voor actie. Je zet je werker op de actie die je wil en voert die uit. Belangrijk hierbij is enerzijds dat je enkel werkers kan plaatsen in het kwadrant dat voor je ligt. Anderzijds is dat je afhankelijk van het niveau van het gebouw werkers kan plaatsen. Dus op een gebouw niveau 1 kan je 1 werker plaatsen, niveau 2 heeft plaats voor 2 werkers en niveau 3 voor 3.
Mogelijke acties:
- X-aantal geld nemen. X is afhankelijk van de ronde.
- Een stuk van je pantheon bouwen. Je legt een stuk op je spelersbordje. De eerste wie een niveau afbouwt krijgt een gouden stuk er bij, de 2e een zilveren en de anderen een bronzen. Dit levert meer/minder punten op bij de eindtelling.
- Een stem uitbrengen. Daarbij leg je je stem-token in het midden van het spelbord. Kan je er 3 direct boven elkaar plaatsen, dan scoor je 2 punten. Er kunnen max 5 stemmen boven elkaar liggen. Indien er een 6e stem komt, gaat de onderste uit de stapel en terug naar de eigenaar. Op het einde van het spel zal de plaats in de toren waar je stem eindigt punten opleveren
- Kaart trekken. Kaarten uitspelen kan je doen voor de actie op de kaart. Of je gooit ze weg voor 1 munt. Of je maakt een setje van 3 van dezelfde kleur. Je kan max 3 setjes hebben. En die setjes leveren endgame-punten op.
- Je zet een legioen op het bord. Je kiest zelf waar je die zet of je kan eentje van jezelf verplaatsen. Ook hier weer van belang voor endgame-scoring want area-majority.
Nadat iedere speler elk om beurt een actie gedaan en een volgende en volgende en... gedaan heeft en wanneer iedereen zijn werkers op zijn, komt de inkomstenfase. Je krijgt x-aantal munten waarbij x gelijk is aan het cijfer op het rad (aantal gebouwen +1). Maar je kan er ook voor kiezen om je aantal munten te verdubbelen maar moet dan ook x-aantal punten achteruit op het puntenspoor.
Je neemt je geactiveerde tokens en werkers terug en het rad draait nu door.
Na 9 rondes is het gedaan. Je scoort punten voor je puntentrack, je militaire kracht, je set-collection, je plaats in de stemmenkolom, je pantheon en voor 4 munten scoor je nog een punt. Daarnaast heb je ook 2 quest-kaarten die je ook nog punten kunnen opleveren.
Nadat dit alles geteld is, ken je de winnaar.
Conclusie:
Componentenkwaliteit van de kickstarter versie is echt top. Mooi, stevig spelbord. Doorzichtige acryl gebouwen die je kan stapelen (al kozen wij er voor om die gewoon te vervangen wegens net iets handiger).
Herspeelbaarheid is groot wegens heel wat quest- en eventkaarten. Verschillende asymmetrische spelersbordjes die (samen met de quests) toch wel een stuk gaan bepalen waar je op gaat spelen.
Gameplay is ok. Heel wat interactie tussen spelers. Het is ook eerder tactisch, want de events, spelersvolgorde, draaien van het spelbord,... is altijd spannend afwachten en dan pas plannen. En had je gehoopt op de extra actie, kan het zomaar zijn dat die afgeblokt wordt en je dus opnieuw moet gaan nadenken wat je kan doen.
Een paar nadelen: We konden te weinig profiteren van het vrijspelen en afblokken van acties wegens de asymmetrische spelersbordjes die net toevallig voor veel van de blokkeringstokens zorgden. In een volgend spel kan dit volledig anders zijn.
Spelduur is wel een stuk meer dan wat op de doos staat. Reken maar het dubbele. Met 4 speelden we ruim 2,5u.
En het grootste nadeel: je moet met 4 spelers zijn. Met 2 is deze gewoon onspeelbaar omdat je nooit genoeg kan opbouwen en dus de sterkere acties (en punten) kan vrijspelen. Met 3 lijkt me dit ook moeilijk omdat 1 kwadrant altijd minder opgebouwd wordt. Met 4 speelt hij wel goed.
Deze blijft in de collectie. Al weet ik niet of dit op termijn ook zo blijft. Niet omdat hij niet goed zou zijn maar wel omwille van het vaste spelersaantal nodig.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten