Sankoré The Pride of Mansa Musa
Workerplacement, action-selection, area-control. Heavy weight spel.
Geen vast aantal rondes maar eenmaal de fiche op de 12 gelegd is, wordt de ronde nog uitgespeeld en begint de eindtelling.
Een ronde bestaat uit 2 verschillende main-actions uitvoeren en eventueel nog free actions.
Je hebt keuze uit 5 verschillende acties:
- Een student nemen van een track onderaan een actieveld en op je spelersbord plaatsen. Wanneer je bepaalde studenten (plaats op het track) vrijspeelt, krijg je een bonus of trigger je een area-control scoring van boeken of puntentokens
- Een boek afgeven om een nieuwe actie-fiche te nemen die je op je spelersbord legt. Het boek plaats je in de boekenkast want zo gaan jij en je medespelers bepalen hoeveel punten elke kleur puntenfiches scoort
- Een actieveld op je spelersbord uitvoeren. Elke kleur actieveld staat voor een deel van het bord waar je de actie zal doen. En de kracht van de actie wordt bepaald door het nummer op het studententrack plus het cijfer dat je zelf al vrijspeelde. Doe je dit met dezelfde kleur student, dan krijg je ook nog de bonus.
Bij groen ga je boek(en) afgeven (in de boekenkast plaatsen) om goud en een voordeel te krijgen. Je zet de muur en gaat die rij triggeren.
Bij paars ga je zout afgeven om boeken te krijgen. Je bouwt je moskee en krijgt het boek en eventuele voordelen van die plaats.
Bij blauw ga je goud afgeven voor zout. Je reist met je kameel en bouwt nederzettingen.
Bij oranje ga je resources afgeven voor extra acties/voordelen wanneer je iets anders triggert en kan je nadat er een scoring geweest is boeken en puntentokens krijgen als je de eerste bent. Je legt je kroontje op de plaats van het afgebeelde token.
- Een student laten afstuderen waarbij je een boek in die kleur in de boekenkast stopt en je een token krijgt met x-aantal punten-tokens in die kleur
- Een resource naar keuze (afhankelijk van je plaats op het track) nemen en dus minder plaats voor puntentokens hebben of een blokkage voor puntentokens wegspelen.
Naast deze hoofdacties kan je nog voor een lichtje een student verplaatsen (links-rechts of naar boven) of een boek naar keuze nemen. Of je kan gratis 1 van je 4 voordeelkaarten uitspelen wanneer je aan de voorwaarde voldoet.
Wanneer je bij de acties sommige actievelden gebruikt, komt een token vrij dat je dan op het groene veld gaat leggen en dat kan een voordeel opleveren bij het plaatsen van muren. Dit is tevens ook de time-tracker want wanneer de token op veld 12 gelegd wordt, wordt de ronde enkel nog uitgespeeld.
Dan volgt nog mogelijke tussentijdse scoring die nog niet getriggerd was. En krijg je nog de puntentokens die je met de muren (area-control) wint.
Er wordt gekeken hoeveel elke kleur waard is aan de hand van de boeken. Meeste kleur boeken in de bovenste rij is 2 punten, 2e is 1 punt. Bij gelijkspel wordt gekeken welke kleur als 1e het aantal behaalde van het gelijkspel. Idem voor rij 2 en rij 3. De totaalscore van elk kleur wordt opgeteld en dan ga je elk puntenaantal vermenigvuldigen met het aantal puntentokens die je van dat kleur in bezit hebt. Tel alles op en we kennen de winnaar.
Workerplacement, action-selection, area-control. Heavy weight spel.
Geen vast aantal rondes maar eenmaal de fiche op de 12 gelegd is, wordt de ronde nog uitgespeeld en begint de eindtelling.
Een ronde bestaat uit 2 verschillende main-actions uitvoeren en eventueel nog free actions.
Je hebt keuze uit 5 verschillende acties:
- Een student nemen van een track onderaan een actieveld en op je spelersbord plaatsen. Wanneer je bepaalde studenten (plaats op het track) vrijspeelt, krijg je een bonus of trigger je een area-control scoring van boeken of puntentokens
- Een boek afgeven om een nieuwe actie-fiche te nemen die je op je spelersbord legt. Het boek plaats je in de boekenkast want zo gaan jij en je medespelers bepalen hoeveel punten elke kleur puntenfiches scoort
- Een actieveld op je spelersbord uitvoeren. Elke kleur actieveld staat voor een deel van het bord waar je de actie zal doen. En de kracht van de actie wordt bepaald door het nummer op het studententrack plus het cijfer dat je zelf al vrijspeelde. Doe je dit met dezelfde kleur student, dan krijg je ook nog de bonus.
Bij groen ga je boek(en) afgeven (in de boekenkast plaatsen) om goud en een voordeel te krijgen. Je zet de muur en gaat die rij triggeren.
Bij paars ga je zout afgeven om boeken te krijgen. Je bouwt je moskee en krijgt het boek en eventuele voordelen van die plaats.
Bij blauw ga je goud afgeven voor zout. Je reist met je kameel en bouwt nederzettingen.
Bij oranje ga je resources afgeven voor extra acties/voordelen wanneer je iets anders triggert en kan je nadat er een scoring geweest is boeken en puntentokens krijgen als je de eerste bent. Je legt je kroontje op de plaats van het afgebeelde token.
- Een student laten afstuderen waarbij je een boek in die kleur in de boekenkast stopt en je een token krijgt met x-aantal punten-tokens in die kleur
- Een resource naar keuze (afhankelijk van je plaats op het track) nemen en dus minder plaats voor puntentokens hebben of een blokkage voor puntentokens wegspelen.
Naast deze hoofdacties kan je nog voor een lichtje een student verplaatsen (links-rechts of naar boven) of een boek naar keuze nemen. Of je kan gratis 1 van je 4 voordeelkaarten uitspelen wanneer je aan de voorwaarde voldoet.
Wanneer je bij de acties sommige actievelden gebruikt, komt een token vrij dat je dan op het groene veld gaat leggen en dat kan een voordeel opleveren bij het plaatsen van muren. Dit is tevens ook de time-tracker want wanneer de token op veld 12 gelegd wordt, wordt de ronde enkel nog uitgespeeld.
Dan volgt nog mogelijke tussentijdse scoring die nog niet getriggerd was. En krijg je nog de puntentokens die je met de muren (area-control) wint.
Er wordt gekeken hoeveel elke kleur waard is aan de hand van de boeken. Meeste kleur boeken in de bovenste rij is 2 punten, 2e is 1 punt. Bij gelijkspel wordt gekeken welke kleur als 1e het aantal behaalde van het gelijkspel. Idem voor rij 2 en rij 3. De totaalscore van elk kleur wordt opgeteld en dan ga je elk puntenaantal vermenigvuldigen met het aantal puntentokens die je van dat kleur in bezit hebt. Tel alles op en we kennen de winnaar.
Conclusie:
Wauw, wat een spel!
Zit super goed in elkaar. Met maar 5 basisacties waar je in een beurt 2 verschillende kiest, moet je het doen. Maar de acties zijn zo mooi verweven in elkaar, zodat het echt een breinbreker is.
Fijn is ook dat je in het begin niet weet wat hoeveel zal scoren en je dus zelf daar invloed op hebt, afhankelijk van welke boeken je waar op het scorebord legt. Je zal dus voor een stuk moeten meeliften op waar een ander op speelt als je de kans hebt.
Prachtig artwork en componenten (die boekjes, daar word je toch gewoon verliefd op!). Gameplay krijgt na een 1e play al een 9/10 en kan nog stijgen.
Ik denk dat ik mijn favoriete spel van 2024 gevonden heb!
Ik denk dat ik mijn favoriete spel van 2024 gevonden heb!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten