Nova Roma
Workerplacement in een grid.
Er zijn 5 rondes waarin je elk 3 beurten hebt. Je gaat in het begin van het spel karakterkaarten en rijtjes met persoonlijke doelen draften.
De startspeler kiest uit 1 van de 2 posities die de grote meeple krijgt. Deze zal in die rij en kolom de actie versterken.
Wanneer je je meeple zet, krijg je de kracht van de actie afhankelijk van hoeveel van je eigen meeples (plus de grote meeple) er bij die actie al staan. Hoe vaker je een actie doet, hoe beter die actie dus zal worden. Je gaat dan beide acties (van de rij en de kolom) uitvoeren in de volgorde die je zelf kiest.
Mogelijke acties:
- Krijg munten en koop grondstoffen
- Krijg influence en koop een tegel die je op het grid op je spelersbordje kan plaatsen zodat die extra grondstoffen oplevert. Er zijn ook dierentegels. Die leveren eindpunten op maar daar mag je tijdens het plaatsen van arbeiders geen arbeider op zetten, dus die combinatie van grondstoffen kan je dan niet meer triggeren.
- Een arbeider plaatsen op het grid op je spelersbordje en die grondstoffen krijgen. En/of een nieuwe arbeider kopen.
- Ga vooruit op 1 van de 3 sporen bij de paardenraces. Wanneer je voorbij bepaalde punten komt, kan je kiezen om influence te krijgen of een scoringstoken te nemen. Je kan ook een arbeider afgeven voor een extra stapje. Wie op het einde van de ronde het verste staat op een bepaald spoor, krijgt nog een puntenfiche.
Workerplacement in een grid.
Er zijn 5 rondes waarin je elk 3 beurten hebt. Je gaat in het begin van het spel karakterkaarten en rijtjes met persoonlijke doelen draften.
De startspeler kiest uit 1 van de 2 posities die de grote meeple krijgt. Deze zal in die rij en kolom de actie versterken.
Wanneer je je meeple zet, krijg je de kracht van de actie afhankelijk van hoeveel van je eigen meeples (plus de grote meeple) er bij die actie al staan. Hoe vaker je een actie doet, hoe beter die actie dus zal worden. Je gaat dan beide acties (van de rij en de kolom) uitvoeren in de volgorde die je zelf kiest.
Mogelijke acties:
- Krijg munten en koop grondstoffen
- Krijg influence en koop een tegel die je op het grid op je spelersbordje kan plaatsen zodat die extra grondstoffen oplevert. Er zijn ook dierentegels. Die leveren eindpunten op maar daar mag je tijdens het plaatsen van arbeiders geen arbeider op zetten, dus die combinatie van grondstoffen kan je dan niet meer triggeren.
- Een arbeider plaatsen op het grid op je spelersbordje en die grondstoffen krijgen. En/of een nieuwe arbeider kopen.
- Ga vooruit op 1 van de 3 sporen bij de paardenraces. Wanneer je voorbij bepaalde punten komt, kan je kiezen om influence te krijgen of een scoringstoken te nemen. Je kan ook een arbeider afgeven voor een extra stapje. Wie op het einde van de ronde het verste staat op een bepaald spoor, krijgt nog een puntenfiche.
- Karakterkaarten nemen en spelen. Je kiest 1 of meerdere kaarten en speelt 1 kaart uit. Die kaarten geven voordelen bij acties of eindscoring.
- Ga met je boot vooruit op het spoor en krijg de voordelen waar je voorbij vaart. Je kan grondstoffen afgeven voor havenkaarten.
- Geef grondstoffen af voor een bouwkaart, bouw die blokjes in die vorm op het veld op het spelbord en krijg een eventuele grondstof als alles er rond volgebouwd is.
- Geef influence af voor de startspelertoken. En/of betaal influence (even veel als je actie waard is) om een actie naar keuze te kunnen doen.
Wanneer je tijdens je beurt 1 van je persoonlijke doelen voldaan hebt, mag je die afdekken met een scoringstoken. Je start met 4 scoringstokens en kan er enkel en max 3 bijverdienen bij de paardenraces. En je mag maar 1 scoringstoken per beurt leggen.
Na 5 rondes is het spel gedaan en wordt de eindscoring gedaan. Deze bestaat uit 11 mogelijke zaken die scoren. Al zal niet iedereen op alles scoren. Je scoort allerlei tracks (boten, paardenraces), kaarten (bouwkaarten, endgame-scoring karakterkaarten), meerderheden (bouwveld spelersbord), scoringstokens op je eigen spelbord, scoringstegels van de paardenraces, dierentokens, resterende grondstoffen, resterende influence, startspelertoken
Conclusie:
Ik had wel hoge verwachtingen door de positieve commentaren die ik overal hoorde. En ja, deze Nova Roma loste die hoge verwachtingen echt wel in. Artwork is top, symbolen duidelijk, mooi kleurenschema. Als ik ga muggenziften is de firstplayer-token een beetje over the top. Maar als dat het enige minpuntje is, weet je al dat het goed zit.
Gameplay is de typische euro-puntensalade. Eenvoudige acties die mooi verweven zitten in elkaar. Een spel waar het draait om keuzes, keuzes, keuzes. Waar je niet op alles wil spelen en dus de acties waar je op speelt wil versterken maar je toch wel eens die of die actie nodig hebt. En waar interactie vooral zal bestaan uit het net dat plaatsje innemen waar de medespeler ook zijn oog op heeft gezet. Of de race om eerste te zijn op een track of de meerderheid net te kunnen wegkapen.
Een groot voordeel is ook dat geen enkel spel hetzelfde zal zijn. Niet enkel zullen je persoonlijke doelen elke keer anders zijn maar ook hoe de acties zich tot elkaar verhouden op het grid is iedere keer random. Waardoor je elk spel andere combi-acties hebt.
Eentje waar ik mijn ogen voor open houd wanneer deze ergens voor een dealtje tweedehands wordt aangeboden, maar geen must-have want al aanwezig in de vriendengroep. Sowieso sluit ik met veel plezier aan wanneer deze op tafel komt.
- Ga met je boot vooruit op het spoor en krijg de voordelen waar je voorbij vaart. Je kan grondstoffen afgeven voor havenkaarten.
- Geef grondstoffen af voor een bouwkaart, bouw die blokjes in die vorm op het veld op het spelbord en krijg een eventuele grondstof als alles er rond volgebouwd is.
- Geef influence af voor de startspelertoken. En/of betaal influence (even veel als je actie waard is) om een actie naar keuze te kunnen doen.
Wanneer je tijdens je beurt 1 van je persoonlijke doelen voldaan hebt, mag je die afdekken met een scoringstoken. Je start met 4 scoringstokens en kan er enkel en max 3 bijverdienen bij de paardenraces. En je mag maar 1 scoringstoken per beurt leggen.
Na 5 rondes is het spel gedaan en wordt de eindscoring gedaan. Deze bestaat uit 11 mogelijke zaken die scoren. Al zal niet iedereen op alles scoren. Je scoort allerlei tracks (boten, paardenraces), kaarten (bouwkaarten, endgame-scoring karakterkaarten), meerderheden (bouwveld spelersbord), scoringstokens op je eigen spelbord, scoringstegels van de paardenraces, dierentokens, resterende grondstoffen, resterende influence, startspelertoken
Conclusie:
Ik had wel hoge verwachtingen door de positieve commentaren die ik overal hoorde. En ja, deze Nova Roma loste die hoge verwachtingen echt wel in. Artwork is top, symbolen duidelijk, mooi kleurenschema. Als ik ga muggenziften is de firstplayer-token een beetje over the top. Maar als dat het enige minpuntje is, weet je al dat het goed zit.
Gameplay is de typische euro-puntensalade. Eenvoudige acties die mooi verweven zitten in elkaar. Een spel waar het draait om keuzes, keuzes, keuzes. Waar je niet op alles wil spelen en dus de acties waar je op speelt wil versterken maar je toch wel eens die of die actie nodig hebt. En waar interactie vooral zal bestaan uit het net dat plaatsje innemen waar de medespeler ook zijn oog op heeft gezet. Of de race om eerste te zijn op een track of de meerderheid net te kunnen wegkapen.
Een groot voordeel is ook dat geen enkel spel hetzelfde zal zijn. Niet enkel zullen je persoonlijke doelen elke keer anders zijn maar ook hoe de acties zich tot elkaar verhouden op het grid is iedere keer random. Waardoor je elk spel andere combi-acties hebt.
Eentje waar ik mijn ogen voor open houd wanneer deze ergens voor een dealtje tweedehands wordt aangeboden, maar geen must-have want al aanwezig in de vriendengroep. Sowieso sluit ik met veel plezier aan wanneer deze op tafel komt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten