El Burro: a La Granja game
Zes dagen na La Granja kwam El Burro op tafel. Aangezien beide spellen vrij gelijklopend zijn van gameplay, ga ik nu enkel focussen op de verschillen en hoe ik ze ervaren heb.
In El Burro speel je 4 rondes ipv 6. En elke ronde heb je een extra voordeel afhankelijk van welke ronde-token er ligt.
*Fase 1:
- Je start in de eerste ronde met 4 kaarten (1 aan elke kant) die je mag uitspelen ipv 2. Velden worden altijd onmiddellijk gevuld wanneer je ze uitspeelt links van je bordje en kan je al upgraden tijdens de inkomstenfase zodat ze direct aangevuld worden.
Dit vind ik een heel goed mechanisme. Het spel komt sneller op gang en zelfs in de 1e ronde kan je op die manier al allerlei zaken doen, ook als de dobbelstenen niet zo goed vallen.
- Je hebt ook nu de keuze uit gewone kaarten en speciale kaarten. Deze laatste leveren end-game scoring op en kosten het aantal munten als die ronde. Belangrijk hierbij: deze zitten vast eenmaal je ze speelde en nemen dus boven- en onderaan een plaats in die je niet kan gebruiken voor andere kaarten.
- Dak van de schuur is er uit gelaten en er zijn nu andere manieren om extra punten te scoren (oa speciale kaarten).
*Fase 2:
Je gaat een dobbelsteen kiezen.
- Nieuw hierbij is dat je 2 acties hebt per dobbelsteen. De hoofdactie kan je altijd uitvoeren ook bij de 3e gemeenschappelijke dobbelsteen. De extra actie kan je enkel uitvoeren bij de 2 eigen gekozen dobbelstenen.
- Acties zijn vrij gelijklopend aan de acties in La Granja met hier en daar een verschil van de nieuwe zaken in het spel bv werkers, goat-delivery, water, ezel-spoor, community-delivery. Na elke ronde ga je de binnenste cirkel draaien zodat er nieuwe combinaties van acties zijn.
Ook hier ben ik fan van. Meer acties per beurt, meer keuzes, meer variatie. Speelt daardoor ook vlotter.
*Fase 3:
Hier zijn toch wel wat grote wijzigingen.
- Ipv 1 van de 4 ezel-tegels trek je nu 4 kaarten waarvan je er 1 speelt voor het siesta-spoor, 1 voor de leveringen (ezel) en 1 voor area-majority. De laatste kaart hou je aan kant want die ga je uitspelen in ronde 4. Je kan later ook nog druppels water betalen om 1 of 2 siesta/leveringen bij te krijgen.
Yep, dit is een heel goeie wijziging. Waar je anders al op voorhand wist wat de ander ging spelen, is het hier toch wat meer nadenken. Lage aantallen geven dan ook nog een voordeel in resources,... waardoor het nog interessanter wordt om die wel te spelen. En de area-majority (hoogste cijfer) van de kaart die je er onder steekt maakt de keuze nog wat moeilijker.
- Goat-delivery. Je bent verplicht 1 van je goederen te leveren bij 1 van je medespelers. Ofwel op hun marktje (bovenaan hun spelersbordje) ofwel op 1 van de lokale markten. Je krijgt een extra punt als je bij hun marktje levert en bij beide leveringen ga je vooruit op een reward-track van wat je leverde. Zo krijg je extra waterdruppels, extra tegels om werkers-acties beter te maken,... En wie bovenaan geraakt kan kiezen voor punten of het gratis spelen van een speciale kaart. (Ook met een community-delivery bij de dobbelsteen-acties kan je vooruit gaan op het reward-spoor).
En hier ga ik dan ook even de werkers uitleggen. Als je een kaart onderaan speelt of via acties krijg je werkers. Deze kan je inzetten voor resources of voordelen zoals je in La Granja een kratje kon inzetten.
Dit vind ik het minste in het spel. Het is bedoeld om wat extra interactie aan te gaan, maar eigenlijk lijkt het te weinig op te leveren voor het product dat je kwijt bent. Ja, er zijn wat punten en voordelen te rapen. Maar je moet er al heel erg op gaan spelen om daar echt de grotere punten te gaan rapen. En dan zal je ook aan je eigen weinig kunnen leveren en daardoor minder vooruitgaan op het ezel-spoor.
- Donkey-delivery. Waarbij je net zoals in La Granja je gewone leveringen doet. Met dit verschil dat je geen token plaats op het spelbord ivm area-control en geen kratje krijgt. Je gaat wel met 1 ezel 2 stappen vooruit op het ezelspoor. Wanneer je met je 1e ezel voorbij een voordeel gaat waar 1 ezel op staat, krijg je dat voordeel. Je speelt op deze manier ook de lokale markten vrij. Wanneer je de 2e ezel ook voorbij bepaalde punten krijgt, krijg je ook dat voordeel. Voordelen zijn waterdruppels en stenen. Die laatste leveren dat aantal punten op elke ronde. Wanneer je met 1 (of beide) ezels op het einde van het spoor (de haven) bent, krijg je extra punten en kan je ook een boot kiezen (endgame-scoring). Maar om verder te geraken dan een bepaald punt moet je ook aan voorwaarden voldoen (elk spel zal dit anders zijn).
Mijn ervaring was dat dit echt te weinig opbrengt als je je 2 ezels vooruit laat gaan. Je kan nooit aan de haven geraken. En de extra punten gaan dus aan je neus voorbij. (Ik strandde op 2 stappen van de eerste haven). Als je hier dus wil op spelen moet je echt gaan racen met 1 ezel en de 2e achterlaten.
Voor mij op dit moment dubbel gevoel. Ja, het race-aspect naar de beste haven met de meeste punten lijkt me leuk. Maar in ons 1e spel kwam dit element eigenlijk niet aan bod. Afwachten dus wat een volgend spel hierin oplevert.
*Fase 4:
Andere scoringsgebieden (stenen, area-majority in ezelskaarten onder bordje), betalen om werkers te laten rusten zodat de actie terug vrij komt en setup voor de volgende ronde. Hier dus weinig verandering.
Vrije acties zijn gelijkaardig als in La Granja behalve dat je met waterdruppels nu ook munten kan verkrijgen of werkers inhuren.
Daarnaast heb je nog een persoonlijk doeltoken. Ik speelde hier op, tegenspeler niet. En conclusie is dat het eigenlijk niet echt nodig is om hier echt naar toe te spelen. Ja, het is fijn als je het toevallig haalt en je het voordeel krijgt. Maar het vraagt soms veel inspanning waarbij je misschien op andere zaken meer voordeel haalt. Ook hier weer keuzes.
Na 4 rondes is dit spel voorbij en krijg je nog een endgame-scoring.
Je krijgt nog punten voor reward-tracks, voor speciale kaarten, boten, waterdruppels en minpunten voor werkers die je niet betaald hebt. Je verkoopt de overige goederen niet zoals in La Granja maar kan die gratis leveren op je boten en speciale kaarten, waardoor ze op die manier punten kunnen opleveren. Belangrijk dus om op voorhand goed te kijken wat je nog over houdt en wat dit nog zal opleveren.
Conclusie:
De kickstarter-versie is echt mooi uitgevoerd. Double-layerboards, houten tokens,...
Gameplay is sowieso wel goed. Iets meer keuze-mogelijkheden dan La Granja en daardoor wordt deze ook iets zwaarder ingeschat. Tijdsduur is ondanks dat hij wat zwaarder is, wel gelijklopen wegens de snellere start en minder rondes.
Er zijn een hoop elementen die de gameplay van La Granja vlotter en/of maken in El Burro. Maar bij sommige elementen heb ik toch ook mijn twijfels. Denk dat een 2e play belangrijk zal zijn om deze twijfels te ontkrachten of net te bevestigen en te kijken welke van de 2 ik nu het beste vind.
Zes dagen na La Granja kwam El Burro op tafel. Aangezien beide spellen vrij gelijklopend zijn van gameplay, ga ik nu enkel focussen op de verschillen en hoe ik ze ervaren heb.
In El Burro speel je 4 rondes ipv 6. En elke ronde heb je een extra voordeel afhankelijk van welke ronde-token er ligt.
*Fase 1:
- Je start in de eerste ronde met 4 kaarten (1 aan elke kant) die je mag uitspelen ipv 2. Velden worden altijd onmiddellijk gevuld wanneer je ze uitspeelt links van je bordje en kan je al upgraden tijdens de inkomstenfase zodat ze direct aangevuld worden.
Dit vind ik een heel goed mechanisme. Het spel komt sneller op gang en zelfs in de 1e ronde kan je op die manier al allerlei zaken doen, ook als de dobbelstenen niet zo goed vallen.
- Je hebt ook nu de keuze uit gewone kaarten en speciale kaarten. Deze laatste leveren end-game scoring op en kosten het aantal munten als die ronde. Belangrijk hierbij: deze zitten vast eenmaal je ze speelde en nemen dus boven- en onderaan een plaats in die je niet kan gebruiken voor andere kaarten.
- Dak van de schuur is er uit gelaten en er zijn nu andere manieren om extra punten te scoren (oa speciale kaarten).
*Fase 2:
Je gaat een dobbelsteen kiezen.
- Nieuw hierbij is dat je 2 acties hebt per dobbelsteen. De hoofdactie kan je altijd uitvoeren ook bij de 3e gemeenschappelijke dobbelsteen. De extra actie kan je enkel uitvoeren bij de 2 eigen gekozen dobbelstenen.
- Acties zijn vrij gelijklopend aan de acties in La Granja met hier en daar een verschil van de nieuwe zaken in het spel bv werkers, goat-delivery, water, ezel-spoor, community-delivery. Na elke ronde ga je de binnenste cirkel draaien zodat er nieuwe combinaties van acties zijn.
Ook hier ben ik fan van. Meer acties per beurt, meer keuzes, meer variatie. Speelt daardoor ook vlotter.
*Fase 3:
Hier zijn toch wel wat grote wijzigingen.
- Ipv 1 van de 4 ezel-tegels trek je nu 4 kaarten waarvan je er 1 speelt voor het siesta-spoor, 1 voor de leveringen (ezel) en 1 voor area-majority. De laatste kaart hou je aan kant want die ga je uitspelen in ronde 4. Je kan later ook nog druppels water betalen om 1 of 2 siesta/leveringen bij te krijgen.
Yep, dit is een heel goeie wijziging. Waar je anders al op voorhand wist wat de ander ging spelen, is het hier toch wat meer nadenken. Lage aantallen geven dan ook nog een voordeel in resources,... waardoor het nog interessanter wordt om die wel te spelen. En de area-majority (hoogste cijfer) van de kaart die je er onder steekt maakt de keuze nog wat moeilijker.
- Goat-delivery. Je bent verplicht 1 van je goederen te leveren bij 1 van je medespelers. Ofwel op hun marktje (bovenaan hun spelersbordje) ofwel op 1 van de lokale markten. Je krijgt een extra punt als je bij hun marktje levert en bij beide leveringen ga je vooruit op een reward-track van wat je leverde. Zo krijg je extra waterdruppels, extra tegels om werkers-acties beter te maken,... En wie bovenaan geraakt kan kiezen voor punten of het gratis spelen van een speciale kaart. (Ook met een community-delivery bij de dobbelsteen-acties kan je vooruit gaan op het reward-spoor).
En hier ga ik dan ook even de werkers uitleggen. Als je een kaart onderaan speelt of via acties krijg je werkers. Deze kan je inzetten voor resources of voordelen zoals je in La Granja een kratje kon inzetten.
Dit vind ik het minste in het spel. Het is bedoeld om wat extra interactie aan te gaan, maar eigenlijk lijkt het te weinig op te leveren voor het product dat je kwijt bent. Ja, er zijn wat punten en voordelen te rapen. Maar je moet er al heel erg op gaan spelen om daar echt de grotere punten te gaan rapen. En dan zal je ook aan je eigen weinig kunnen leveren en daardoor minder vooruitgaan op het ezel-spoor.
- Donkey-delivery. Waarbij je net zoals in La Granja je gewone leveringen doet. Met dit verschil dat je geen token plaats op het spelbord ivm area-control en geen kratje krijgt. Je gaat wel met 1 ezel 2 stappen vooruit op het ezelspoor. Wanneer je met je 1e ezel voorbij een voordeel gaat waar 1 ezel op staat, krijg je dat voordeel. Je speelt op deze manier ook de lokale markten vrij. Wanneer je de 2e ezel ook voorbij bepaalde punten krijgt, krijg je ook dat voordeel. Voordelen zijn waterdruppels en stenen. Die laatste leveren dat aantal punten op elke ronde. Wanneer je met 1 (of beide) ezels op het einde van het spoor (de haven) bent, krijg je extra punten en kan je ook een boot kiezen (endgame-scoring). Maar om verder te geraken dan een bepaald punt moet je ook aan voorwaarden voldoen (elk spel zal dit anders zijn).
Mijn ervaring was dat dit echt te weinig opbrengt als je je 2 ezels vooruit laat gaan. Je kan nooit aan de haven geraken. En de extra punten gaan dus aan je neus voorbij. (Ik strandde op 2 stappen van de eerste haven). Als je hier dus wil op spelen moet je echt gaan racen met 1 ezel en de 2e achterlaten.
Voor mij op dit moment dubbel gevoel. Ja, het race-aspect naar de beste haven met de meeste punten lijkt me leuk. Maar in ons 1e spel kwam dit element eigenlijk niet aan bod. Afwachten dus wat een volgend spel hierin oplevert.
*Fase 4:
Andere scoringsgebieden (stenen, area-majority in ezelskaarten onder bordje), betalen om werkers te laten rusten zodat de actie terug vrij komt en setup voor de volgende ronde. Hier dus weinig verandering.
Vrije acties zijn gelijkaardig als in La Granja behalve dat je met waterdruppels nu ook munten kan verkrijgen of werkers inhuren.
Daarnaast heb je nog een persoonlijk doeltoken. Ik speelde hier op, tegenspeler niet. En conclusie is dat het eigenlijk niet echt nodig is om hier echt naar toe te spelen. Ja, het is fijn als je het toevallig haalt en je het voordeel krijgt. Maar het vraagt soms veel inspanning waarbij je misschien op andere zaken meer voordeel haalt. Ook hier weer keuzes.
Na 4 rondes is dit spel voorbij en krijg je nog een endgame-scoring.
Je krijgt nog punten voor reward-tracks, voor speciale kaarten, boten, waterdruppels en minpunten voor werkers die je niet betaald hebt. Je verkoopt de overige goederen niet zoals in La Granja maar kan die gratis leveren op je boten en speciale kaarten, waardoor ze op die manier punten kunnen opleveren. Belangrijk dus om op voorhand goed te kijken wat je nog over houdt en wat dit nog zal opleveren.
Conclusie:
De kickstarter-versie is echt mooi uitgevoerd. Double-layerboards, houten tokens,...
Gameplay is sowieso wel goed. Iets meer keuze-mogelijkheden dan La Granja en daardoor wordt deze ook iets zwaarder ingeschat. Tijdsduur is ondanks dat hij wat zwaarder is, wel gelijklopen wegens de snellere start en minder rondes.
Er zijn een hoop elementen die de gameplay van La Granja vlotter en/of maken in El Burro. Maar bij sommige elementen heb ik toch ook mijn twijfels. Denk dat een 2e play belangrijk zal zijn om deze twijfels te ontkrachten of net te bevestigen en te kijken welke van de 2 ik nu het beste vind.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten