vrijdag 17 mei 2024

Kreta

Kreta
Een al wat ouder spel dat eind dit jaar een reprint krijgt (Sardegna). Deze kwam nu dus nog in eerdere versie op Meeples op tafel.
Pure area-majority.
Er liggen altijd 2 scoringskaarten open zodat je weet waar deze ronde en de volgende ronde een scoring zal gebeuren. Een scoring gebeurd op elk veld naast het cijfer van de scoringskaart.
In je beurt speel je 1 van je kaarten en voer je de actie uit.
- Architect: bouw een fort (op 1 van de kruispunten) of een dorp (huisje in het gekozen veld). Voor een fort hoef je niets extra te doen. Voor een dorp heb je een resource-token nodig (1 voor dorp 1, 2 voor dorp 2,...) in bezit.
- Commander: plaats 1 dorpeling op 1 veld of verplaats dorpelingen 4 stappen in totaal
- Admiraal: plaats 1 boot of verplaats 1 of 2 boten naar een andere haven. Met de beperking dat er maar 2 boten in 1 haven mogen liggen en dat je niet met je 2 boten op 1 haven kan liggen.
- Farmer: neem een resource-token. Dit kan je enkel doen als je dorpelingen verbonden zijn met een haven waar je schip ligt. Voor 1 token krijg je 1 punt, voor een 2e token van dezelfde soort 2 punten,... 
- Abbot: verplaats je abt tot 3 stappen. Waar die stopt kan niemand meer bouwen die geen abt staan heeft in dat veld.
- King: joker voor alle voorgaande acties
- Castellan: trigger de scoring. En kies daarna of je de 2e volgende scoringskaart wil behouden of wil vervangen door de bovenste van het deck. Daarna nemen alle spelers alle kaarten terug op handen zodat je met alle acties de volgende ronde start.
Belangrijk bij dit alles: er kunnen max 7 stukken in een veld staan. Vol is vol. Forten worden daarbij niet meegeteld, die staan op aparte plaatsen op de kruising.
Bij de scoring wordt simpelweg de kracht vergeleken van elke speler. Hierbij is de telling heel eenvoudig: elk stuk heeft een waarde van 1 kracht, behalve een dorp dat voor 2 kracht telt. Je telt en vergelijkt en de 1e krijgt de volle punten van een veld (waarde staat voorgedrukt per veld), de 2e de helft van de punten. Bij een gelijkspel krijgen beide spelers alle punten (maar wordt er geen 2e plaats toegekend indien het gelijkspel voor de 1e plaats is).
Na 11 scoringsrondes is het spel voorbij. Geen endgamescoring of whatever. Rechttoe, rechtaan, enkel punten tijdens het spel.

Conclusie: Heel eenvoudig van artwork, componenten, kaarten,... Heel eenvoudig van regels. Geen tierlantijntjes,... Maar toch veel diepgang! Het is iedere beurt keuzes maken, denken wat je wil gaan doen, heroverwegen omdat een andere speler toch iets anders doet dan gedacht,... Keuzes maken voor welke scoringsgebieden je echt wil gaan, waar je een puntje kan meepikken,... Ga je voluit voor een gebied en probeer je daar zoveel mogelijk kracht te halen of neem je een risico en trigger je de scoring, ook al heb je daar de meerderheid niet. Dat laatste kan handig zijn omdat je dan zelf kan kiezen of de 1e gedekte volgende scoringskaart blijf of vervangen wordt. Zo kan je toch wat sturen in welke richting er gespeeld wordt. Daar komt een klein beetje geluk bij kijken, je hebt maar 1 kans en voor hetzelfde geld trek je een nieuwe scoringskaart van de stapel die helemaal niet goed valt.
Speelt heel vlot, op een goed uurtje met 4 spelers.
Helemaal mijn soort spel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten