vrijdag 3 mei 2024

Path of Civilization

Path of Civilization
Resourcemanagement via kaartselectie om naar goalcards per ronde te spelen.
Er zijn 9 rondes en in elke ronde worden 6 stappen simultaan afgewerkt.
In de eerste fase ga je 4 kaarten selecteren die je op je spelbord gaat plaatsen om resources ea te triggeren. De 5e kaart gaat weg en kan je later niet meer gebruiken.
Bij de 2e fase trigger je de symbolen op de linkerkant van de kaart in de 2 slots links (en eventuele leiderslot) op je speelbord. Je legt je blokjes van jou kleur in de juiste bakjes op het speelveld. Deze blokjes zijn nu bouwers, krijgers, science, leiders of cultuur. Je mag ook maar zoveel symbolen triggeren als je leiderspoor aangeeft.
In de 3e fase ga je verplicht vooruit op het science-spoor wanneer je voldoende science hebt. Dat levert eindpunten op en een extra resource-symbool. Daarnaast kan je in deze fase ook bouwkaarten of leiderkaarten kopen indien gewenst en indien voldoende blokjes. Als 2 spelers voor dezelfde kaart willen gaan, zal de symboolvolgorde op je spelersbord de doorslag geven: wie dat symbool (kleur) eerder in de rij heef staan, wint de tie.
Bij de 4e fase worden de track-symbolen op de rechterkant van de kaarten in de 2 rechtse slots (en eventuele leiderslot) op je speelbordje geactiveerd. Hier geldt net als in de 2e fase de beperking van aantal symbolen dat je kan triggeren. Je gaat per symbool 1 stap vooruit op het bewuste track.
Bij fase 5 ga je een nieuwe kaart kopen. Je betaalt de nodige stappen op je track van de kleur die je wil aankopen. Daarnaast krijg je ook nog de voordelen die aan die kaart kopen verbonden zijn (vaak resources of stappen op een track) en die op de kooptrays staan. Deze nieuwe kaart kan je bij de volgende ronde in fase 1gaan gebruiken om opnieuw te kunnen kiezen tussen 5 kaarten voor 4 slots.
Als laatste gaat nu de doelkaart van deze ronde geëvalueerd worden. Er zijn gele cultuur en rode oorlogskaarten. Bij de cultuurkaarten scoor je punten afhankelijk van wat er aangegeven staat bv het aantal blauwe kaarten + het aantal cultuur. En leveren soms nog een extra voordeel op. Oorlogskaarten gaan puur over wie als eerste staat op het track. Daarbij tellen al je krijgers voor 2 stappen en wie het verste staat krijgt de hoogste punten en het voordeel (bv resources,...). De kaart bepaalt ook waar de dummy-soldaat staat zodat deze ook een plaats inneemt en je dus elke ronde verder moet proberen geraken als je daar op speelt.
Na 9 rondes volgt er nog een eindtelling. Die omvat nog punten voor kaarten (alle slotkaarten, leiderskaarten, bouwwerken), punten voor het science-spoor en punten voor overgebleven bouwers, science en leiders.

Conclusie:
Artwork en kleurschema lijkt wat gedateerd en soms wat schreeuwerig. Maar het voordeel is wel dat het met deze felle kleuren direct heel duidelijk is. Net als de symboliek heel duidelijk is. Verschillende kleuren, vormen en symbolen die toch een geheel maken.
Gameplaygewijs: Wat een leuke engine-builder! In het begin is het wat zoeken maar éénmaal je op gang bent, kan je heel mooie combo's maken. Er is genoeg beslissingsruimte want je kan echt op verschillende zaken gaan spelen. Ga je spreiden? Of net focussen op 1 of 2 zaken? Het kan allemaal. Jij kiest. Heel fijn dat het spel dus niet zichzelf speelt maar je actief kan zoeken welke kant je uit wil. het is ook vergevingsgezind: bij een foute keuze in het begin zit je niet vast. Je kan elke beurt opnieuw een kaart kopen en op deze manier terug het symbool bekomen dat je weggooide.
Omdat alles simultaan verloopt is er weinig downtime. Soms moet je al eens even wachten omdat je bv geen bouwwerk of leider kan of wil kopen maar dat is nooit lang. Je bent eigenlijk altijd wel bezig.
Speelt met 4 spelers op ongeveer 1,5u dus zeker geen te lang spel.
Het grote minpunt: het opzetwerk en de tafelruimte die deze inneemt.
Ik speel deze met veel plezier mee als hij nog eens op tafel komt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten