Ryozen
Workerplacement met een stukje area-majority
Er worden 3 rondes gespeeld en daarna volgt de eindtelling.
Uniek is dat je workers tokens zijn. Die tokens kan je met de gewone kant spelen en de eventuele krachten gebruiken (je start met 4 basistokens en 1 speciale kracht) of je kan een munt betalen om ze om te draaien en met de 'cloaked' kant te spelen. Daarbij kan je geen voordelen uitspelen maar heb je meer strenght voor de meerderheden op het einde van de ronde.
Belangrijk: met bepaalde krachten (bv fighter, 1 van de tokens waar je mee start) kan je andere spelers hun tokens van cloaked naar gewoon draaien of wegspelen naar het middenstuk van het bord. Andere krachten gaan je voordelen opleveren of laten je bv je eigen tokens van plaats veranderen of een extra/andere actie doen of...
Elke ronde bestaat uit 5 fases:
* Events omdraaien
Je draait de 4 events om en leest ze voor zodat iedere speler weet welke negatieve gevolgen hem te wachten staat
* Workers plaatsen en acties uitvoeren
Er zijn 6 acties op het speelbord en 1 actie op het draaiende middenveld
- ga 2 stappen vooruit op het voordelenspoor (village) of ga 1 stap vooruit en betaal de resources om de volgende village-tegel te bouwen (als je dit doet krijg je ook de bijhorende punten).
- ga 1 stap vooruit op het voordelenspoor en activeer 1 van de voordelen (waar je staat of waar je al voorbij bent).
- koop 1 of 2 kaarten en betaal in scrolls. Dit zijn voordelen of krachten die je kan activeren tijdens je beurt. En kaarten leveren ook nog punten op op het einde van het spel.
- draai de bovenste nieuwe workertoken om van jouw stapel en leg die op het meest rechtse veld. Daarna kan je 1 van je eigen openliggende tokens kopen. Betaal de kostprijs in munten en krijg punten. Je nieuwe workertoken vervangt 1 van je andere tokens.
- Speel een event weg en krijg een resource. Je kiest zelf welk event je gaat discarden en legt die weg op de stapel. Daarnaast krijg je ook nog een lantaarn.
- Je verandert de volgorde van de tiebreaker. Dit doe je door je eigen kleur helemaal bovenaan te leggen en de andere kleuren naar onder te schuiven.
- In het draaiende middenstuk kan je kiezen tussen 2 acties. Het bord bestaat uit 3 donkergroene en 3 lichtgroene borders die naar de 6 acties er rond wijzen. Ofwel neem je 1 resource naar keuze en draai je daarna het bord eentje verder (zodat de andere acties nu donkergroen/lichtgroen zijn). Ofwel betaal je een lantaarn en voer je 1 van de acties uit die in een lichtgroene zone ligt en draai je daarna het bord eentje verder. Op deze manier kan je acties die geblokkeerd lijken omdat er overal al workers staan toch nog uitvoeren.
* Events worden uitgevoerd:
De resterende events (die niet weggespeeld werden) worden 1 voor 1 uitgevoerd en de spelers moeten die ondergaan
* Meerderheden en voordelen
Voor elke actiespot wordt gekeken van wie er een werker staat en die krijgen het voordeel (resources of punten). Daarnaast krijgt diegene met de meeste strenght nog een extra voordeel: een shard (of in het middenstuk is dit de startspelertoken). Strengt wordt berekend op basis van je werkers: per werker 1 strengt, per cloaked werker 2 strenght. Bij gelijkspel wordt gekeken naar de tiebreaker track.
* Opruimfase
Iedere speler neemt zijn workers terug bij zich en legt ze klaar voor de volgende ronde.
* Na 3 rondes volgt de eindscoring waarbij je punten krijgt voor setjes van shards. Een setje van 3 dezelfde kleuren levert 9 punten op, 3 verschillende kleuren is goed voor 6 punten. En elke shard die niet in een setje zit, is nog 1 punt. Daarnaast krijg je nog 3 punten per setje van 3 resources. En als laatste heb je ook nog de voorgedrukte punten van je kaarten. Als alles opgeteld is, weet je de eindscore. Bij gelijkspel wint diegene die het hoogste staat op het tiebreaker-spoor.
Conclusie:
Artwork, het is iets waar je voor moet zijn of niet. Mij zegt dit niet zoveel maar het is thematisch. De resources van de kickstarter zijn wel erg mooi vormgegeven. De shards zijn dan weer gewone cardboard-tokens. Alle resources en shards zijn ongelimiteerd en in ons 3-spelerspel kwamen we al shards te kort van 2 van de 3 kleuren.
Maar waar ik me heel erg aan stoor zijn de gekozen kleuren! Het roze en oranje is op de workertokens heel moeilijk te onderscheiden. Idem met het blauw en het groen. Geen van de spelers was kleurenblind en toch hadden we echt wel moeite om in 1 oogopslag te zien welke kleur er lag. Nochtans erg belangrijk voor de meerderheden. Zo jammer!
Daarnaast zijn de symbolen niet echt intuïtief. We moesten dus regelmatig het boekje er bij nemen om te zien wat ze nu precies wilden zeggen. Hoe vaker je het speelt, hoe vlotter dit zal gaan. Maar zorgde tijdens de eerste keer spelen wel voor wat downtime.
Gameplay: een toch wel wat uniek spelmechanisme. An sich niet zo moeilijk van regels: resources halen en omzetten naar voordelen/punten. Maar door de interactie die je verkrijgt met de krachten van je workers zorgt dit voor een heel andere dynamiek. Want je gaat niet enkel focussen op je resources maar ook waar je welke worker wil spelen, of je die gewoon of cloaked speelt, welke shards en dus welke gebieden je wil binnenhalen,... En dit maakt dat het spel er voor mij toch wat bovenuit steekt van gameplay.
Herspeelbaarheid is erg groot. Er zijn zat village-tegels, kaarten, events, worker-tokens,... En verschillende modules die je kan spelen (basis, extra's, co-op, semi co-op) waarbij oa het paleis ook dienst doet als meer dan enkel ronde-tracker.
Al is het daardoor niet altijd even gebalanceerd, merkten we wel. Er is bv een grote stapel worker-tokens en je ziet maar een klein deeltje van die stapel. Iets wat positief is om het wat asymmetrischer te maken. Maar als nadeel heeft dat de ene kracht toch beduidend sterker was of je een betere combi had van krachten dan een andere speler. En dat je dus wat geluk moet hebben in welke worker-tokens er uit jouw stapel tevoorschijn komen.
Dit spel is ook in competitieve modus eerder bedoeld om met 3 of 4 te spelen, met 2 komt het meerderhedengedeelte en de interactie toch een stuk minder tot zijn recht.
Al bij al eentje die ik met veel plezier speelde en die ik ook opnieuw wil spelen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten