zaterdag 27 juni 2026

Proclamatie N 6e middelbaar

Diploma in the pocket!
Een hobbelig parcours voor N. Starten in corona-tijden in het middelbaar, niet goed weten wat haar talenten zijn en dan maar verder die aso-richting volgen omdat de vriendinnen dat doen. Dan toch moeten overschakelen naar tso en merken dat de richting haar wel interesseert maar het haar niet cadeau gegeven wordt. Toch blijven doorzetten ondanks de soms tegenvallende resultaten.
Het heeft bloed, zweet en tranen gekost maar dankzij haar sublieme stage en het opnieuw inzetten op studeren is N geslaagd in het 6e middelbaar Opvoeding en Begeleiding.
We zijn supertrots op de inzet om tot haar doel te geraken en op de 'naturel' waarmee ze haar stage deed en zo hoog scoorde.
Volgend schooljaar mag ze verder werken aan haar droom voor kleuterleerkracht aan de Artevelde Hogeschool Gent.
Proficiat N!

Lunchtime

Wanneer moeder en dochter gaan shoppen op 1 van de warmste dagen van het jaar (do 25/6), dan gaan we ook decadent doen.
Een ijsje van IceIceAmy als lunch, dat moet toch kunnen! Heerlijk fris en lekker, meer heb je niet nodig :-)

zondag 21 juni 2026

The Gathering met Anneke van Giersbergen

Dit jaar laten we de holy grounds of graspop aan ons voorbij gaan (we gaan de prison fields van Alcatraz onveilig maken in augustus). Maar we kunnen ook niet zomaar alle metal-concerten laten passeren, dus we kozen er toch een specialleke uit.
Gisteren gingen we dus naar Oignies, Frankrijk (nabij Lille) om een concertje mee te pikken. En niet zomaar eentje, maar The Gathering die de plaat Mandylion live brengt, met Anneke van Giersbergen als zangeres. Headliner, dus net geen 2u kunnen genieten.
Zalig om deze muziek in originele bezetting te kunnen beluisteren. En uniek. Heel blij dat ik dit mocht meemaken!

Laatste dagje @ de Viktorij

Woensdag had M zijn laatste werkdagje in de Viktorij. Het werd er eentje van hard doorwerken. Mooi weer, veel volk en iemand minder in de bediening, dat laat zich voelen. Maar hij heeft dat super goed gedaan! E was heel tevreden met zijn werk. Veel zelfvertrouwen, super beleefd. Wat een mooie groei heeft hij gemaakt door daar een aantal weken in de pop-up te kunnen meedraaien!
En dat op de laatste dag zowel opa voor de lunch als mama en vriendin V voor een dessertje langs kwamen, was de kers op de taart!
Goed gedaan M! En die Ritchie Orange was meer dan verdiend!

dinsdag 16 juni 2026

Verrassingsboeketje

Als je allerliefste tieners je weten te verrassen...
Toen ik deze middag thuis kwam, lag er een boeketje bloemen te blinken.
Moederdag werd dit jaar opnieuw zonder boeketje gevierd, aangezien we kort er na op reis vertrokken. Vorig jaar werd het bloemetje dan wat vergeten (pas met kerst kreeg ik een mooi plantje). Dit jaar hebben ze het wel onthouden en hebben ze spontaan afgesproken om iets te gaan kopen.
Superlief en het wordt echt heel hard geapprecieerd, ik ben er erg blij mee.

Witchdraft met expansion 'Academy'

Witchdraft speelde ik al eerder op een spellenmarathon. En dat vond ik toen wel een cute fillertje. Deze keer speelden we met de expansion 'Academy'.
Eigenlijk voegt deze vooral nieuw manieren van scoren toe: een grid van waar welke kleur ligt dat punten gaat opleveren. En per spel per speler 2 kaarten die je gaat leggen in je grid en waar je extra punten kan scoren per juiste aangrenzende kaart. Om dit dan net wat meer mogelijk te maken, komen er ook jokerkleur-kaarten in het spel voor.
Het puzzelen verloopt voor de rest gelijk aan het basisspel, dus het is maar een kleine toevoeging.

Conclusie:
Artwork blijft mega-cute.
Gameplay zorgt met de uitbreiding voor wat extra twists waar je op moet letten bij het puzzelen. Mag zeker, al vind ik het niet per sé nodig om bij een fillertje nog een uitbreiding te hebben. Zeker geen must.
Blijft wel leuk om te spelen.

Concordia

Concordia
Een klassieker die we nog niet eerder speelden - shame on us.
Er wordt gespeeld tot het volledige deck kaarten opgekocht is of tot iemand al zijn huisjes op het bord heeft geplaatst en dan wordt de ronde uit gespeeld.
Een beurt bestaat uit een kaart uit je hand uitspelen en de actie van die kaart uitvoeren.
Mogelijke basis-acties zijn:
- Architect: je meeples (mannetje of boot) bewegen. Je mag x bewegen waarbij x het aantal eigen meeples op het bord is. Je mag je bewegingen ook spreiden over meerdere meeples. Na je beweging mag je zoveel bouwen als je wil/kan, op aangrenzende steden naast je meeples. Wanneer er al een stad van een andere speler staat, betaal je als extra nogmaals de kostprijs in munten.
- Prefect: je neemt een goed van de markt en alle steden in dat gebied gaan hun grondstof produceren. Of je neemt alle centen op de markt.
- Senator: je koopt max 2 nieuwe personenkaarten en neemt die in je hand. Personenkaarten die je koopt hebben eenzelfde actie als de basiskaarten, een betere versie van die actie of een speciale actie.
- Koopman: verhandel (koop of verkoop) max 2 soorten goederen
- Diplomaat: kopieer de actie die bovenop de stapel van 1 van je medespelers ligt
- Tribuun: neem al je gespeelde kaarten terug op hand en krijg munten (gelijk aan het aantal gespeelde kaarten min 3). Je mag ook een nieuwe meeple in het spel brengen.
Zo blijft het spel doorgaan tot de endgame getriggerd wordt.
Alle punten worden op het einde geteld (tijdens het spel scoor je dus niets). En tijdens het spel bepaal je eigenlijk zelf wat je hoeveel gaat scoren door de personenkaarten die je koopt.
Elke kleur kaart heeft een eigen scoring.
- Paars: 1 punt per 10 munten maal aantal paarse kaarten
- Blauw: 1 punt per stad (maar niet bij een baksteen) maal aantal blauwe kaarten
- Geel: 1 punt per provincie waar je minstens 1 stad hebt maal aantal gele kaarten
- Bruin: 2 punten per soort productie waar je een stad hebt maal aantal bruine kaarten
- Oranje: 2 punten per meeple die je in het spel hebt maal aantal oranje kaarten
- Groen: aantal punten per stad die je hebt van dat specifieke product
Alles samentellen en je kent de winnaar.

Conclusie:
Artwork is oldschool maar zowel de kleuren als symbolen zijn heel duidelijk. Ook de tekst op de kaarten laat weinig ruimte voor interpretatie.
Gameplay is heel vlot. Weinig regels, zelf bepalen (door de personenkaarten) wat je actie gaat zijn en waar je gaat op scoren. Zo simpel en plezant en toch meer dan voldoende diepgang. Dat zijn de klassiekers!
Als deze dus voor een mooi prijsje tweedehands komt, zal ik niet twijfelen om deze in de collectie te brengen (en ja, de nieuwe kickstarter loopt, maar ik hoef echt niet al die uitbreidingen ea, zou al blij zijn met het basisspel).