Een koningin die haar pixies als slaafjes behandelt en zweepslagen uitdeelt.
Een thema dat me wel kan bekoren. En het thema is dan ook heel mooi uitgewerkt doorheen heel het spel. Regelmatig mag je een zweepslag verwachten. Maar af en toe kan je zelf ook je zweepje bovenhalen om een medespeler ervan langs te geven.
Het spel is een workerplacement met wat bied-elementen. Er zijn 7 rondes en per ronde heb je 3 fases.
De 1e fase is stelen.
Daarbij ontvang je de goederen die afgebeeld zijn bij de actieplaats waar je pixie staat. En eventuele voordelen die je verkrijgt met je fiches.
De 2e fase is de eigenlijke actiefase.
Daarbij ga je je 4 schijven inzetten om acties uit te voeren. Je kan resources ontvangen of omzetten, je kan stijgen op het goud- of zilverspoor, een actie kopiëren, een offer doen,... Afhankelijk van welke strategie je in je hoofd hebt en van welke actie je medespelers doen ga je hier op inzetten om uiteindelijk ringen te maken en bijhorende punten te krijgen of punten te krijgen voor je offers die je brengt.
De 3e fase is de offerfase.
Daarbij ga je ofwel het gevraagde voedsel offeren waardoor je pixies omhoog kunnen gaan om bij de koningin te geraken en te gaan dienen in het kasteel, wat je ook punten oplevert.
Ofwel offer je goud of zilver om vooruit te geraken op het spoor. Wat je minder zweepslagen (minpunten) oplevert en wat je vooruit helpt om ringen te kunnen maken. Ook hierbij is het strategisch denken wat voor jou op dat moment het meeste oplevert.
Daarna ga je kijken hoeveel strafpunten je nog krijgt van de pixies die nog niet gepromoveerd zijn en van het zilver- en goudspoor. En begin je terug aan fase 1.
In het begin heb je resources nodig en wil je veel krijgen om te kunnen promoveren, offeren,... Maar op het laatste wil je die zo veel mogelijk kwijt. Want de koningin is niet blij dat je zaken achtergehouden hebt en straft diegene die het meeste over heeft.
Het leuke aan dit spel is dat je de gekende mechanismes soms wat anders moet gaan spelen wegens de minpunten die je zoveel mogelijk wil ontlopen, ook al zijn die onvermijdelijk. Ook fijn dat het thema heel mooi verweven zit in het spel waardoor je geen saaie euro voor je hebt maar echt wel meegezogen wordt in de fantasiewereld van de elfjes en hun boze koningin. En doordat je op verschillende sporen goed moet scoren om te winnen en je elkaar wel wat dwars kan zitten, is er voldoende interactie en creëer je wel wat herspeelbaarheid. Het speelbord is wel wat druk, zeker als je de 1e keer speelt is het zoeken. Maar éénmaal je de indeling en de picto's door hebt, speelt het vlot. Het artwork is dan ook wel erg mooi.
zondag 31 maart 2019
Cactus
Ons plantenhoekje in huis telt wel wat orchideeën en vetplantjes. En N is stapelgek op cactussen, dus wordt er af en toe wel eens een cactus aan toegevoegd. We hebben een kleintje die goed aan het groeien is en een middelgrote. Toen we gisteren de winterheide gingen halen, zagen we ook een leuke grotere cactus. Even getwijfeld maar we konden die niet laten staan. En nu siert deze mexicaan ook ons huis.
Winterheide
Om de voortuin helemaal af te werken kozen we om de plantenbak te vullen met winterheide. Een plant die bloeit van december tot mei, waardoor we ook in de donkere dagen toch wat kleur hebben in onze voortuin.
Gentbrugse Meersen in bloei
Een zonnige vrijdagnamiddag. Een lange wandeling met P. En intussen genieten van de lente die zijn intrede doet.
donderdag 28 maart 2019
Game of Thrones
Bordspellen van tv-series. Altijd gevaarlijk. Ofwel is het goed, ofwel is er niets aan en heb je vooral de naam betaald.
Wij speelden gisterenavond Game of Thrones.
In het bordspel (2e editie) ben je 1 van de 6 families die strijden om zoveel mogelijk kastelen te bezitten. Er zijn mogelijk 10 rondes. Maar als iemand eerder 7 kastelen in zijn bezit heeft, is het spel gedaan.
De families zijn a-symmetrisch. Dus je start met een ander deck van battlecards, een andere startpositie op de verschillende tracks,...
Bij de eerste ronde begin je door voor elke soldaat, ruiter en boot die je op het spel hebt, een token te leggen. Je hebt de keuze uit plunder, move+aanval, verdediging, support en invloed/troepen oproepen.
Alle plunder wordt al eerste afgehandeld, in de volgorde van het Throne-spoor. Bij plunder kan je een plunderfiche, een invloedfiche of een supportfiche van een aangrenzende medespeler wegnemen.
Move en aanval. Je beweegt je troepen naar een aangrenzend gebied. Als er troepen van een medespeler staan, val je hen aan. De battle gaat van start. Er wordt gekeken naar hoeveel kracht elke troepenmacht heeft. Daarna speel je elk een kaart uit je deck (die dan blijft liggen tot al je gevechtskaarten uitgespeeld zijn). En als laatste trek je elk nog een extra aanvalskaart variërend in waarde van 0 tot 3.
Een verdedigingsfiche verhoogt je waarde van je troepenmacht.
Wanneer een supportfiche in het aangrenzend gebied ligt, kan je hulp vragen/geven. Je gaat dus ook wel wat allianties moeten smeden. Maar die allianties kunnen veranderen tijdens het spel.
De invloedfiches heb je nodig om te kunnen stemmen voor je plaats op de verschillende tracks. Of om achter te laten op een gebied in jouw bezit dat je verlaat om elders te gaan vechten. Je hebt die ook nodig om de wildlings te verslaan.
Je kan ipv een (of meerdere) invloedfiche(s) te nemen ook troepen op je kasteel plaatsen.
Maar pas op, want afhankelijk van je plaats op een track, mag je ook maar een bepaald aantal soldaten of ruiters per troepenmacht hebben.
Op het laatste van de ronde worden er 3 evenementen gedraaid.
Mijn mening:
Ik had er geen wauw-gevoel bij.
Zelf had ik pech met de evenementen die de 1e rondes getrokken werden waardoor ik eigenlijk weinig kon doen tot halverwege het spel.
Net omdat ik amper kon uitbreiden en bijgevolg dan ook geen troepenmacht kon opbouwen om aan te vallen, was er voor mij redelijk wat downtime terwijl de anderen hun battles uitvochten. Bij een spel dat dan ook nog eens ruim 4u duurt met 6 spelers, is dat niet zo fijn.
Je bent in battle ook deels afhankelijk van de extra aanvalskaarten. In de paar battles die ik dan toch kon aangaan, was dat toch wel vaak de beslissende factor. En dat is behoorlijk random.
Ik wil het spel wel een 2e kans geven omdat ik denk dat er wel iets meer inzit.
Maar het is geen spel dat ik spontaan ga voorstellen.
Wij speelden gisterenavond Game of Thrones.
In het bordspel (2e editie) ben je 1 van de 6 families die strijden om zoveel mogelijk kastelen te bezitten. Er zijn mogelijk 10 rondes. Maar als iemand eerder 7 kastelen in zijn bezit heeft, is het spel gedaan.
De families zijn a-symmetrisch. Dus je start met een ander deck van battlecards, een andere startpositie op de verschillende tracks,...
Bij de eerste ronde begin je door voor elke soldaat, ruiter en boot die je op het spel hebt, een token te leggen. Je hebt de keuze uit plunder, move+aanval, verdediging, support en invloed/troepen oproepen.
Alle plunder wordt al eerste afgehandeld, in de volgorde van het Throne-spoor. Bij plunder kan je een plunderfiche, een invloedfiche of een supportfiche van een aangrenzende medespeler wegnemen.
Move en aanval. Je beweegt je troepen naar een aangrenzend gebied. Als er troepen van een medespeler staan, val je hen aan. De battle gaat van start. Er wordt gekeken naar hoeveel kracht elke troepenmacht heeft. Daarna speel je elk een kaart uit je deck (die dan blijft liggen tot al je gevechtskaarten uitgespeeld zijn). En als laatste trek je elk nog een extra aanvalskaart variërend in waarde van 0 tot 3.
Een verdedigingsfiche verhoogt je waarde van je troepenmacht.
Wanneer een supportfiche in het aangrenzend gebied ligt, kan je hulp vragen/geven. Je gaat dus ook wel wat allianties moeten smeden. Maar die allianties kunnen veranderen tijdens het spel.
De invloedfiches heb je nodig om te kunnen stemmen voor je plaats op de verschillende tracks. Of om achter te laten op een gebied in jouw bezit dat je verlaat om elders te gaan vechten. Je hebt die ook nodig om de wildlings te verslaan.
Je kan ipv een (of meerdere) invloedfiche(s) te nemen ook troepen op je kasteel plaatsen.
Maar pas op, want afhankelijk van je plaats op een track, mag je ook maar een bepaald aantal soldaten of ruiters per troepenmacht hebben.
Op het laatste van de ronde worden er 3 evenementen gedraaid.
Mijn mening:
Ik had er geen wauw-gevoel bij.
Zelf had ik pech met de evenementen die de 1e rondes getrokken werden waardoor ik eigenlijk weinig kon doen tot halverwege het spel.
Net omdat ik amper kon uitbreiden en bijgevolg dan ook geen troepenmacht kon opbouwen om aan te vallen, was er voor mij redelijk wat downtime terwijl de anderen hun battles uitvochten. Bij een spel dat dan ook nog eens ruim 4u duurt met 6 spelers, is dat niet zo fijn.
Je bent in battle ook deels afhankelijk van de extra aanvalskaarten. In de paar battles die ik dan toch kon aangaan, was dat toch wel vaak de beslissende factor. En dat is behoorlijk random.
Ik wil het spel wel een 2e kans geven omdat ik denk dat er wel iets meer inzit.
Maar het is geen spel dat ik spontaan ga voorstellen.
zondag 24 maart 2019
Lente in de tuin
In het begin van de herfst werd de voorgevel geverfd.
Het idee was om dan in de lente de voortuin aan te pakken. Nu het eindelijk wat mooier weer is, werd dit plan uitgevoerd.
B plantte dit weekend rozen, lavendel en een bloementapijt van verschillende bloemen. Volgend weekend is het de beurt aan de plantenbak vooraan die opgevuld wordt en waar er nog wat bloemen in geplant zullen worden.
Het idee was om dan in de lente de voortuin aan te pakken. Nu het eindelijk wat mooier weer is, werd dit plan uitgevoerd.
B plantte dit weekend rozen, lavendel en een bloementapijt van verschillende bloemen. Volgend weekend is het de beurt aan de plantenbak vooraan die opgevuld wordt en waar er nog wat bloemen in geplant zullen worden.
Camel Up
Een luchtig spelletje waarbij je op basis van kansberekening gaat gokken.
Tijdens het spel kan je een gokkaart nemen die je veel geld kunnen opleveren maar waarbij je ook geld kwijtspeelt als je verkeerd gegokt hebt. Je kan een +1 of -1 leggen om de kameel waar je op gegokt hebt te helpen. Je kan gokken op wie de uiteindelijke winnaar en de uiteindelijke verliezer zal zijn. En je kan dobbelen (wat je ook een muntje oplevert).
Het levert soms hilarische momenten op waarbij de kameel die de hele tijd als laatste bengelde plots een inhaalbeweging van jewelste maakte en nog won (waardoor niemand juist gokte).
Een leuke filler, zeker om met de kinderen te spelen als het niet te strategisch moet zijn maar gewoon eens iets fun mag zijn.
Tijdens het spel kan je een gokkaart nemen die je veel geld kunnen opleveren maar waarbij je ook geld kwijtspeelt als je verkeerd gegokt hebt. Je kan een +1 of -1 leggen om de kameel waar je op gegokt hebt te helpen. Je kan gokken op wie de uiteindelijke winnaar en de uiteindelijke verliezer zal zijn. En je kan dobbelen (wat je ook een muntje oplevert).
Het levert soms hilarische momenten op waarbij de kameel die de hele tijd als laatste bengelde plots een inhaalbeweging van jewelste maakte en nog won (waardoor niemand juist gokte).
Een leuke filler, zeker om met de kinderen te spelen als het niet te strategisch moet zijn maar gewoon eens iets fun mag zijn.
Mage Wars
Een spel dat al lange tijd in onze collectie zit en maar niet gespeeld raakte. We zagen het niet zitten om het regelboek door te worstelen of filmpjes te kijken. En dan blijft het liggen, komen er andere spellen,... Ik was dan ook heel blij dat iemand aanbood om me het uit te leggen en we eens samen gingen spelen. Het werd een leuke ervaring en ik hoop dat ik het spel thuis ook eens kan spelen met B.
Eigenlijk speelt het vrij vlot eens je de regels door hebt.
Korte samenvatting:
Je hebt elk een Mage en je gaat proberen de andere Mage te verslaan en zijn levens op nul te brengen. Dit doe je door je creatures op te roepen, die dan kunnen aanvallen. Maar evengoed door enchantments (spreuken) die je eigen creatures extra kracht geven of die je aan de creatures van je tegenspeler verbind, jezelf extra armor te geven en dus je verdediging op te bouwen,...
In het begin van je beurt ga je 2 kaarten kiezen uit je 'boek' en die kan je dan spelen door je Mage te activeren of als quick action (in het begin van de beurt of als laatste actie).
Daarna ga je je creatures activeren door ze te laten bewegen, aan te vallen, als guard te laten fungeren zodat zij de klap opvangen als je aangevallen wordt.
De aanval is met dobbelstenen. Waarbij je ofwel een hit hebt van 1 of 2 die kan afgeschermd worden door de schildjes die de andere heeft. Of waarbij je een hit met ster hebt van 1 of 2 waarbij je door het schild van de andere prikt. Of, als je slecht gooit, helemaal geen hit hebt.
De eerste die de andere dood krijgt, is de winnaar.
Je moet wel tactisch/strategisch spelen want je hebt toegang tot elke kaart die je wil. Zolang je ze kan betalen kan je ze spelen. Het is dus niet zoals andere spellen (bv Ashes Rise of the Phoenixborn of Monolith Arena) waar je afhankelijk bent van wat je trekt uit je deck of van je dobbelstenen.
Eigenlijk speelt het vrij vlot eens je de regels door hebt.
Korte samenvatting:
Je hebt elk een Mage en je gaat proberen de andere Mage te verslaan en zijn levens op nul te brengen. Dit doe je door je creatures op te roepen, die dan kunnen aanvallen. Maar evengoed door enchantments (spreuken) die je eigen creatures extra kracht geven of die je aan de creatures van je tegenspeler verbind, jezelf extra armor te geven en dus je verdediging op te bouwen,...
In het begin van je beurt ga je 2 kaarten kiezen uit je 'boek' en die kan je dan spelen door je Mage te activeren of als quick action (in het begin van de beurt of als laatste actie).
Daarna ga je je creatures activeren door ze te laten bewegen, aan te vallen, als guard te laten fungeren zodat zij de klap opvangen als je aangevallen wordt.
De aanval is met dobbelstenen. Waarbij je ofwel een hit hebt van 1 of 2 die kan afgeschermd worden door de schildjes die de andere heeft. Of waarbij je een hit met ster hebt van 1 of 2 waarbij je door het schild van de andere prikt. Of, als je slecht gooit, helemaal geen hit hebt.
De eerste die de andere dood krijgt, is de winnaar.
Je moet wel tactisch/strategisch spelen want je hebt toegang tot elke kaart die je wil. Zolang je ze kan betalen kan je ze spelen. Het is dus niet zoals andere spellen (bv Ashes Rise of the Phoenixborn of Monolith Arena) waar je afhankelijk bent van wat je trekt uit je deck of van je dobbelstenen.
donderdag 21 maart 2019
#steunkousen
Dankzij het tv-programma 'Down the road' krijgt de sokkenactie veel aandacht. Hartverwarmend om te zien hoe veel verschillende kousen er te zien zijn. En hoe de hashtag #steunkousen trending is.
Rock your socks. Dare to be different!
Rock your socks. Dare to be different!
zondag 17 maart 2019
Vault of dragons
In Vaults of dragons ben je een factie die op zoek gaat naar het goud van de draak.
Het concept is eigenlijk vrij eenvoudig. Je gaat je krachten opbouwen om daarna de 3 sleutels van de diepste kerker te bemachtigen en de draak te verslaan.
Dit doe je door acties uit te voeren. Ofwel de actie van de gebouwtegel waar je als enige op staat (als er tegenspelers op staan is de actie geblokkeerd), ofwel bewegen ofwel combat aangaan. Per ronde kan je elk om beurt een actie uitvoeren. En dit doe je 5x. Daarna krijg je nog de tegelbonus als je als enige op dit tegel staat.
Natuurlijk ga je je tegenspelers dus moeten aanvallen. Zo kan je toch de tegelactie doen (als beloning bij een gelukte aanval) en ga je je tegenspeler dwingen zich terug te trekken waardoor je kans maakt op de tegelbonus. De combat gebeurt door het rollen van dobbelstenen en elk om beurt nog kaarten spelen of je resultaat verhogen met 1 door het bijleggen van je power (die je dan weer kan krijgen door acties of tegelbonussen).
Er zijn ook nog citymaps die een tegelactie en bonus blokkeren en die opschuiven naar het gevecht toe of zelfs komen meedoen in een gevecht.
Nadat iedere speler zijn 5 acties uitgevoerd heeft, worden er kaarten omgedraaid en kan je gaan bieden. De hoogste bieder krijgt 1e keus. Maar verliest natuurlijk wel wat power. En die is natuurlijk ook belangrijk bij het aangaan van gevechten, zowel tegen je tegenspelers als in de kerkers.
En daarna worden ook de citymaps waar niemand op de tegel staat opgeschoven naar de aangrenzende tegel met de meeste karakters en worden lege tegels omgedraaid (betere actie).
In het begin ga je dus voornamelijk je kaartendeck opbouwen, zorgen dat je genoeg power hebt voor je gevechten en het bieden voor nog meer kaarten. Daarna is het een race wie als 1e 3x een sleutel bemachtigd door het vechten in de eerste kerker. En daarna is het een race wie als 1e de kerker van de draak opent en die kan verslaan.
Mijn mening: het is een ok spel. Ik hou er geen wauw-gevoel aan over maar het is wel leuk om te spelen.
Het jammere is dat niet alles duidelijk in het regelboek staat, zodat je eigenlijk zelf (in overleg) wat regels moet gaan maken over bv handlimiet van kaarten, het verschuiven van de citymaps (2 op 1 tegel of niet, wie mag beslissen als er evenveel mannen op een naburige tegel staan,...), het verslaan van de draak,...
Het concept is eigenlijk vrij eenvoudig. Je gaat je krachten opbouwen om daarna de 3 sleutels van de diepste kerker te bemachtigen en de draak te verslaan.
Dit doe je door acties uit te voeren. Ofwel de actie van de gebouwtegel waar je als enige op staat (als er tegenspelers op staan is de actie geblokkeerd), ofwel bewegen ofwel combat aangaan. Per ronde kan je elk om beurt een actie uitvoeren. En dit doe je 5x. Daarna krijg je nog de tegelbonus als je als enige op dit tegel staat.
Natuurlijk ga je je tegenspelers dus moeten aanvallen. Zo kan je toch de tegelactie doen (als beloning bij een gelukte aanval) en ga je je tegenspeler dwingen zich terug te trekken waardoor je kans maakt op de tegelbonus. De combat gebeurt door het rollen van dobbelstenen en elk om beurt nog kaarten spelen of je resultaat verhogen met 1 door het bijleggen van je power (die je dan weer kan krijgen door acties of tegelbonussen).
Er zijn ook nog citymaps die een tegelactie en bonus blokkeren en die opschuiven naar het gevecht toe of zelfs komen meedoen in een gevecht.
Nadat iedere speler zijn 5 acties uitgevoerd heeft, worden er kaarten omgedraaid en kan je gaan bieden. De hoogste bieder krijgt 1e keus. Maar verliest natuurlijk wel wat power. En die is natuurlijk ook belangrijk bij het aangaan van gevechten, zowel tegen je tegenspelers als in de kerkers.
En daarna worden ook de citymaps waar niemand op de tegel staat opgeschoven naar de aangrenzende tegel met de meeste karakters en worden lege tegels omgedraaid (betere actie).
In het begin ga je dus voornamelijk je kaartendeck opbouwen, zorgen dat je genoeg power hebt voor je gevechten en het bieden voor nog meer kaarten. Daarna is het een race wie als 1e 3x een sleutel bemachtigd door het vechten in de eerste kerker. En daarna is het een race wie als 1e de kerker van de draak opent en die kan verslaan.
Mijn mening: het is een ok spel. Ik hou er geen wauw-gevoel aan over maar het is wel leuk om te spelen.
Het jammere is dat niet alles duidelijk in het regelboek staat, zodat je eigenlijk zelf (in overleg) wat regels moet gaan maken over bv handlimiet van kaarten, het verschuiven van de citymaps (2 op 1 tegel of niet, wie mag beslissen als er evenveel mannen op een naburige tegel staan,...), het verslaan van de draak,...
vrijdag 15 maart 2019
Lovecraft Letter
Lovecraft Letter is een variant van Love Letter. Maar dan in de wereld van Ctulhu. Het spelconcept is gelijkaardig. Je hebt 1 kaart in hand, je trekt een kaart van de stapel en je speelt 1 van die 2 kaarten. Wanneer je een gewone kaart speelt, ben je 'sane'. En doe je gewoon de actie zoals je die kent van Love Letter. Je hebt echter ook alle kaarten als 'insane' versie. Wanneer je een insane-kaart speelt, krijg je vanaf de volgende insane kaart die je speelt, de betere versie van de gewone actie. Je moet echter wel per insane kaart die je in je eigen aflegstapel hebt een kaart van de trekstapel omdraaien. Als dit een gewone kaart is, gebeurt er niets en kan je gewoon je beurt spelen. Zit er echter tussen de omgedraaide kaart(en) een insane kaart, dan ben je dood.
Dit maakt dat het spel meer random is dan de gewone Love Letter. En het zorgt vaak ook voor kortere rondes hebt omdat je veel meer kans hebt om er uit te liggen.
Van artwork spreekt het mij wel meer aan dan de gewone versie. Het is sowieso mijn soort thema. En de (poker)chips zijn dan ook supermooi. Maar van gameplay verkies ik dan toch de gewone Love Letter (of de Deluxe versie, met meer karakters).
Dit maakt dat het spel meer random is dan de gewone Love Letter. En het zorgt vaak ook voor kortere rondes hebt omdat je veel meer kans hebt om er uit te liggen.
Van artwork spreekt het mij wel meer aan dan de gewone versie. Het is sowieso mijn soort thema. En de (poker)chips zijn dan ook supermooi. Maar van gameplay verkies ik dan toch de gewone Love Letter (of de Deluxe versie, met meer karakters).
Champions of Midgard, Valhalla, The dark mountains
Champions of Midgard met expansions Valhalla en The dark mountains
Een workerplacement in vikingthema. En daarbij ga je natuurlijk ook vechten. Met dobbelstenen.
Het basisspel is van regels vrij eenvoudig. Je kan resources verzamelen. Dat kan hout, vlees of 'warriors' (dobbelstenen) zijn. En die heb je nodig om te gaan jagen of om op quest te gaan en te vechten tegen de trollen, de dragurs of de monster.
Je rolt de dobbelstenen en kijkt hoeveel schildjes je hebt (verdediging) en hoeveel hits. Is het wezen nog niet verslaan, dan vecht je verder.
Tijdens de veldslag verlies je ofwel warriors ofwel krijg je een blame.
Wanneer je echter een troll verslaat, kan je ook blame kwijtspelen. Naast de punten die je krijgt.
Ook de dragurs hebben een beloning in punten en een extra: centen. Die kan je oa gebruiken om een boot te huren of kopen, extra dobbelstenen te kopen,...
En bij de monsters krijg je veel punten en een beloning. Dat kan oa een hoorn zijn, die zorgt voor een mogelijke re-roll als je slecht gedobbeld hebt maar levert op het einde ook punten op.
Je hebt ook een geheime doelkaart die je op het einde van het spel, na 8 rondes, nog punten kan opleveren (en je kan door een actie extra doelkaarten krijgen). En je krijgt nog punten bij voor elke set van 3 verschillende kleuren. Elke 'blame' levert nog minpunten op.
De uitbreidingen voegen wat extra toe.
Bij the dark mountains neem je het op tegen reuzen. Die leveren je naast punten ook nog een extra warrior op. Een groene dobbelsteen die goed is bij het jagen maar even goed kan gebruikt worden om de gewone battle op te zoeken.
In de uitbreiding Valhalla krijg je tokens voor elke warrior die je verliest in een gevecht. Die tokens kan je inruilen voor kaarten. Die leveren ofwel punten op ofwel resources. En die resources, dat kunnen ook 2 nieuwe soorten warriors zijn. Een roze die heel goed is bij de aanval maar die ook als eerste doodgaat in een gevecht. Of een gele die zowel aanval als verdediging biedt in 1 worp.
Wij hebben het spel zelf nog niet in bezit maar hebben zowel de basis als de uitbreidingen gepreorderd. En na het spel effectief gespeeld te hebben zijn we heel blij met deze beslissing. Dit is een spel dat vaak op tafel zal komen. Zowel met de kinderen als met ons 2 of met vrienden. Het speelt vlot, is niet moeilijk aan te leren, heeft een thema dat echt wel aanspreekt en waarbij je je volledig kan inleven in de plunderende vikings. De uitbreidingen voegen echt wel een extra level toe, zowel naar spelbeleving als naar herspeelbaarheid.
Een workerplacement in vikingthema. En daarbij ga je natuurlijk ook vechten. Met dobbelstenen.
Het basisspel is van regels vrij eenvoudig. Je kan resources verzamelen. Dat kan hout, vlees of 'warriors' (dobbelstenen) zijn. En die heb je nodig om te gaan jagen of om op quest te gaan en te vechten tegen de trollen, de dragurs of de monster.
Je rolt de dobbelstenen en kijkt hoeveel schildjes je hebt (verdediging) en hoeveel hits. Is het wezen nog niet verslaan, dan vecht je verder.
Tijdens de veldslag verlies je ofwel warriors ofwel krijg je een blame.
Wanneer je echter een troll verslaat, kan je ook blame kwijtspelen. Naast de punten die je krijgt.
Ook de dragurs hebben een beloning in punten en een extra: centen. Die kan je oa gebruiken om een boot te huren of kopen, extra dobbelstenen te kopen,...
En bij de monsters krijg je veel punten en een beloning. Dat kan oa een hoorn zijn, die zorgt voor een mogelijke re-roll als je slecht gedobbeld hebt maar levert op het einde ook punten op.
Je hebt ook een geheime doelkaart die je op het einde van het spel, na 8 rondes, nog punten kan opleveren (en je kan door een actie extra doelkaarten krijgen). En je krijgt nog punten bij voor elke set van 3 verschillende kleuren. Elke 'blame' levert nog minpunten op.
De uitbreidingen voegen wat extra toe.
Bij the dark mountains neem je het op tegen reuzen. Die leveren je naast punten ook nog een extra warrior op. Een groene dobbelsteen die goed is bij het jagen maar even goed kan gebruikt worden om de gewone battle op te zoeken.
In de uitbreiding Valhalla krijg je tokens voor elke warrior die je verliest in een gevecht. Die tokens kan je inruilen voor kaarten. Die leveren ofwel punten op ofwel resources. En die resources, dat kunnen ook 2 nieuwe soorten warriors zijn. Een roze die heel goed is bij de aanval maar die ook als eerste doodgaat in een gevecht. Of een gele die zowel aanval als verdediging biedt in 1 worp.
Wij hebben het spel zelf nog niet in bezit maar hebben zowel de basis als de uitbreidingen gepreorderd. En na het spel effectief gespeeld te hebben zijn we heel blij met deze beslissing. Dit is een spel dat vaak op tafel zal komen. Zowel met de kinderen als met ons 2 of met vrienden. Het speelt vlot, is niet moeilijk aan te leren, heeft een thema dat echt wel aanspreekt en waarbij je je volledig kan inleven in de plunderende vikings. De uitbreidingen voegen echt wel een extra level toe, zowel naar spelbeleving als naar herspeelbaarheid.
donderdag 14 maart 2019
Glen More
Glen More, een al wat ouder spel dat nu opnieuw op Kickstarter staat in een nieuwere versie.
Daarom werd op Meeples deze op tafel gezet.
Het is een tileplacement in euro-style, wat meestal niet mijn favoriete genre is. Er komt gelukkig ook nog wat workerplacement bij kijken.
Je bent een boer in schotland en je wil handel drijven in schapen, koeien en whiskey. En natuurlijk wil je van bepaalde soorten meer hebben dan je medespelers.
De laatste in de rij mag altijd de actie doen. Zo kan het zijn dat je verschillende acties na elkaar kan doen. Maar het kan even goed dat je lang moet wachten op je volgende beurt omdat je een tegel verder weg gekozen hebt.
Je gaat met je meeple op een tegel staan en 'koopt' die. Sommige tegels zijn gratis, anderen moet je met resources betalen. Daarna leg je je tegel aan, volgens de regels van de kunst. En waar je je tegel aanlegt, activeer je zowel je nieuwe tegel als alle andere tegels rond je tegel. Op voorwaarde dat je op 1 van die andere tegels een zwarte meeple staan hebt. Zwarte meeples kan je ook van het bord halen wanneer je die tegel activeert en dan worden ze chieftain. Ze kunnen dan geen tegels meer activeren maar zorgen wel voor punten.
Tegels kunnen grondstoffen leveren. Grondstoffen omzetten in whisky of punten. Of ze kunnen een gebied met een extra kaart en voordeel opleveren.
Je hebt 3 rondes. Na elke ronde wordt er gekeken hoeveel whisky, chieftains en kaarten je meer hebt tov diegene die het minste heeft en afhankelijk daarvan scoor je punten.
Na de 3 rondes wordt er ook nog een eindscoring gedaan. Daarbij krijg je nog een punt voor elk muntstuk dat je hebt, kijk je hoeveel punten je kaarten nog opleveren. En een belangrijke: je krijgt 3 minpunten bij elke tegel die je meer hebt dan de persoon met de minste tegels.
Zo moet je dus tijdens het spel echt wel keuzes maken en je tegenspelers in de gaten houden. En kan je niet zomaar elke goeie tegel oprapen.
Het is een spel met wat uitdaging. Ik zal het meespelen als het op tafel komt. Het heeft toch een paar leuke mechanismes.
Maar het zegt me niet genoeg om het zelf aan te schaffen.
Daarom werd op Meeples deze op tafel gezet.
Het is een tileplacement in euro-style, wat meestal niet mijn favoriete genre is. Er komt gelukkig ook nog wat workerplacement bij kijken.
Je bent een boer in schotland en je wil handel drijven in schapen, koeien en whiskey. En natuurlijk wil je van bepaalde soorten meer hebben dan je medespelers.
De laatste in de rij mag altijd de actie doen. Zo kan het zijn dat je verschillende acties na elkaar kan doen. Maar het kan even goed dat je lang moet wachten op je volgende beurt omdat je een tegel verder weg gekozen hebt.
Je gaat met je meeple op een tegel staan en 'koopt' die. Sommige tegels zijn gratis, anderen moet je met resources betalen. Daarna leg je je tegel aan, volgens de regels van de kunst. En waar je je tegel aanlegt, activeer je zowel je nieuwe tegel als alle andere tegels rond je tegel. Op voorwaarde dat je op 1 van die andere tegels een zwarte meeple staan hebt. Zwarte meeples kan je ook van het bord halen wanneer je die tegel activeert en dan worden ze chieftain. Ze kunnen dan geen tegels meer activeren maar zorgen wel voor punten.
Tegels kunnen grondstoffen leveren. Grondstoffen omzetten in whisky of punten. Of ze kunnen een gebied met een extra kaart en voordeel opleveren.
Je hebt 3 rondes. Na elke ronde wordt er gekeken hoeveel whisky, chieftains en kaarten je meer hebt tov diegene die het minste heeft en afhankelijk daarvan scoor je punten.
Na de 3 rondes wordt er ook nog een eindscoring gedaan. Daarbij krijg je nog een punt voor elk muntstuk dat je hebt, kijk je hoeveel punten je kaarten nog opleveren. En een belangrijke: je krijgt 3 minpunten bij elke tegel die je meer hebt dan de persoon met de minste tegels.
Zo moet je dus tijdens het spel echt wel keuzes maken en je tegenspelers in de gaten houden. En kan je niet zomaar elke goeie tegel oprapen.
Het is een spel met wat uitdaging. Ik zal het meespelen als het op tafel komt. Het heeft toch een paar leuke mechanismes.
Maar het zegt me niet genoeg om het zelf aan te schaffen.