Dinsdag startten ze alle 3 op een nieuwe school. Het werd aanpassen. Voor het hele gezin. We hebben er toch wel een bewogen week op zitten.
N startte wat verlegen, de eerste dag wat geen groot succes. Maar zoals verwacht ging dat de volgende dagen beter en beter. Ze leerde klasgenoten kennen. Het samenwerken in de klas bevorderde ook de contacten. En ze heeft intussen een paar vriendinnen. De projectwerking is helemaal haar ding. Ze begint zich stilletjes aan thuis te voelen in haar nieuwe school.
J was ook nogal verlegen in het begin. Dan terechtkomen in een klas met vooral meisjes is voor een puber toch wel een aanpassing. Gelukkig had hij een kennis in een andere richting/klas om die eerste dag door te komen. De volgende dag was al een museumbezoek en dat zorgde al voor wat meer spontane contacten met de klasgenoten. Dag 3 en 4 kwamen er al meer enthousiaste verhalen over de kunstlessen. En hij vindt de klassiekere manier van lesgeven wel ok (minder erg dan wat hij verwacht had). Hij heeft precies wel zijn ding gevonden.
M begon zijn 1e dag eigenlijk heel goed. Enthousiast, glimlach op zijn gezicht. Jammer genoeg liep de praktische kant de volgende dagen wat in het honderd. Nog geen begeleiding en voor M heel wat onduidelijkheden. Zo stond hij de 2e dag niet op de afgesproken plek en heeft zijn buddy heel goed gereageerd (chapeau voor dat meisje!) waardoor alles op zijn pootjes terecht kwam. Dag 3 was nog moeilijker. M had de dagstructuur niet mee en dacht dat hij 's middags opgehaald werd. Hij glipte mee met de ouderejaars en stond toen wel op de juiste plaats te wachten. Hij heeft daar lang gestaan en begreep totaal niet waarom wij hem maar niet kwamen ophalen. Hij moet zich toen echt wel slecht gevoeld hebben en niet hebben geweten wat hij moest doen. Gelukkig kwam alles dankzij oplettende mensen (zowel zijn buddy's op school als iemand die hem zag staan en zich ongerust maakte) goed. Maar het zorgde er wel voor de bibber bij iedereen. En voor een doodongelukkige zoon. Dankzij de begeleiding hebben we direct ingegrepen. Dagschema gemaakt, meerdere keren overlopen, heel duidelijk opgeschreven zodat hij zelf kan lezen waar hij naar toe moet. Het was wel met een bang hartje dat we hem de vrijdag naar school stuurden.
Gelukkig kennen de begeleiders M al langere tijd en hebben ze goed ingeschat wat hij nodig had om op school het overzicht te kunnen bewaren. Het dagschema is echt een grote hulp en M had op dag 4 een heel positieve ervaring. Hij vond het een heel leuke dag, vertelde er over (met behulp van onze vragen) en bleef maar glimlachen van oor tot oor en fonkelende ogen. Laat ons hopen dat hij snel went aan de nieuwe school en dagstructuur en hij de positieve ervaringen blijft opstapelen. We hebben er na die laatste schooldag van deze week gelukkig opnieuw wat vertrouwen in.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten