Route- en networkbuilding op een wereldbol
Er zijn 3 startpunten, eentje voor de lente, eentje voor de zomer en eentje voor de herfst. Je duidt die aan op je wereldbol.
Je krijgt 2 doelkaarten voor elk seizoen en kiest daar voor elk seizoen eentje uit.
Daarnaast zijn er ook 2 publieke doelkaarten. Wie het eerste deze scoort krijgt de hoogste punten, de anderen kunnen nog de minder hoge punten scoren..
Per ronde worden er 3 nieuwe kaarten gedraaid en je kiest 1 bestemming uit die 3. Daarna kies je 1 van je startpunten of verdere stop op de route.
Dan ga je je wereldbol zo draaien tot je een rechte lijn kan trekken van het ene naar het andere punt, het startpunt van je nieuwe route leg je op de 1 van je houder. Op je houder van de wereldbol, zie je dan ook hoe ver het volgende punt ligt en dat cijfer noteer je in je paspoort.
Wanneer alle spelers een bestemming kozen en de lijn maakten, ga je naar de volgende ronde.
Zo zijn er 9 rondes in totaal en tel je daarna al je punten van zowel publieke als eigen doelkaarten samen. Wie het minst hoge cijfer (in totaal, je telt de 9 beurten op) heeft van afstand, krijgt nog extra punten. En ook als je een bestemming koos en je route bij hetzelfde seizoen koos, krijg je nog punten.
Conclusie:
Eerder een filler dan een volwaardig bordspel. Heel licht van gameplay.
Artwork op de kaarten is mooi. Maar de kaarten zijn vrij glad en voelen licht aan. Voor sommige kaarten (bv paspoort) waar je op moet schrijven is dit ok. Voor bv de doelkaarten is dit lastiger, de kaarten plakken soms echt aan elkaar.
Wel handig dat op elke bestemmingskaart ook een letter en cijfer staat zodat je die snel terug kan vinden op de wereldbol, die ook opgedeeld is in letters en cijfers.
Wij tekenden nu enkel met zwarte stiftjes. Maar dat zorgde bij mij al voor verwarring met welke van de 3 routes ik bezig was. Oplossing daarvoor is om met 3 verschillende kleuren stiften te gaan werken bij het routetekenen op de wereldbol.
De wereldbollen zijn moeilijk in elkaar te steken en kunnen niet in 1 stuk in de doos (dus elke keer opnieuw bouwen).
Die wereldbollen zijn wel heel mooi uitgevoerd, die staanders zijn prachtig. Het route-tekenen op een echte wereldbol is natuurlijk wel thematisch fun. Maar het is vooral een gimmick.
Hadden ze gewoon een plan gemaakt en een meetlat voor de afstand, het ging even goed werken. Makkelijker mee te nemen zijn (zo'n doos voor een fillertje!). En een stuk goedkoper zijn.
Voor mij vooral een kickstarter die overproduced lijkt en het meer van het fun-aspect moet hebben dan van gameplay.
Niet overtuigd dus.
Voor mij vooral een kickstarter die overproduced lijkt en het meer van het fun-aspect moet hebben dan van gameplay.
Niet overtuigd dus.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten