Transcontinental
Worker Placement met Pick up and Deliver en een beetje area-control.
Deze is van regels vrij eenvoudig.
Je plaatst om beurt een telegram (werker), voert de actie van de plaats uit (of past) en dan gaat de trein verder naar het volgende telegram. Wanneer de trein aankomt bij het einde, volgt er een bieding met resources en wie deze bieding wint, krijgt de tegels die de trein nog vooruit gaat (afhankelijk van het aantal geboden goederen en hoeveel goederen er voor de volgende tegel nodig zijn). Daarna keert de trein terug en wie in het doorgaan gepast had, kan nu nog de actie uitvoeren.
Acties:
- Resources verkrijgen. Die worden dan in de treinlijn gelegd. Is er geen plaats meer, dan gaan die naar de wachtplaats om later geladen te worden.
- Goederen leveren. Je neemt een aantal goederen van de trein en levert die aan de tegel waar je staat. Wanneer de tegel vol is, kijk je wie de meeste goederen geleverd heeft en die mag zijn huisje daar plaatsen en krijgt de punten. Wie nog mee goederen plaatste maar niet de meerderheid had, krijgt 2 punten.
- Actie van de tegel doen.
° Wagon met goederen van de wachtplaats naar de treinlijn verplaatsen
° Extra telegram plaatsen. Vooral handig als de medespeler op een plaats stond die jij wou en die de trein al passeerde, zo kan je wanneer de trein terug keert ook zelf nog de actie uitvoeren.
° Resources nemen
° Resources ruilen
° Goederen op een tegel leveren (je kan hierbij kiezen welke tegel)
° Een kaart trekken. Deze levert extra acties/resources/voordelen op en kan helpen om je doelkaarten te behalen.
Zo gaat de trein x-aantal rondes heen en weer. Wanneer de trein over de bestemmingstegel voor endgame is gegaan, stopt het spel. De ronde wordt wel nog uitgespeeld.
Naast de ingame-punten heb je ook nog een eindscoring. Die hangt af van je doelenkaarten. Je krijgt 1 doelenkaart in het begin van het spel en eentje halfweg. Daarbij moet je verschillende symbolen verzamelen op de tegels en/of kaarten.
De speler met de meeste punten wint.
Conclusie:
Met 2 speelt hij op een uurtje, dus vrij snel. Maar dat is dan ook het enige voordeel om deze met 2 te spelen.
De area-control en mogelijke interactie komt met 2 helemaal niet tot zijn recht. Je speelt eerder naast elkaar. Ook bij de workerplacement is er weinig concurrentie, want elke tegel heeft plaats voor 2 telegrammen. Idem ivm bieden. Ofwel bied je mee en laag (zodat je wel een tegel hebt) omdat je sowieso weet dat de andere veel resources heeft om te bieden. Ofwel bied je hoog en win je de bieding en weet je dat de ander weinig zal inzetten. Het kwam amper voor dat hier concurrentie voor was.
Artwork zit zeker wel goed. Mooie kleuren. Vrij duidelijke symbolen. Player aid voorzien.
Soms wel wat kleine regeltjes die de flow wat uit het spel halen. Zoals bv het ruilen van resources waardoor je dan nog nieuwe soorten resources kan bekomen. Zo kunnen wagons van werkmensen toeristen worden en wagons van kolen naar graan. Niet zo logisch, thematisch gezien.
Ik ben wel benieuwd hoe deze met 3 speelt.
Worker Placement met Pick up and Deliver en een beetje area-control.
Deze is van regels vrij eenvoudig.
Je plaatst om beurt een telegram (werker), voert de actie van de plaats uit (of past) en dan gaat de trein verder naar het volgende telegram. Wanneer de trein aankomt bij het einde, volgt er een bieding met resources en wie deze bieding wint, krijgt de tegels die de trein nog vooruit gaat (afhankelijk van het aantal geboden goederen en hoeveel goederen er voor de volgende tegel nodig zijn). Daarna keert de trein terug en wie in het doorgaan gepast had, kan nu nog de actie uitvoeren.
Acties:
- Resources verkrijgen. Die worden dan in de treinlijn gelegd. Is er geen plaats meer, dan gaan die naar de wachtplaats om later geladen te worden.
- Goederen leveren. Je neemt een aantal goederen van de trein en levert die aan de tegel waar je staat. Wanneer de tegel vol is, kijk je wie de meeste goederen geleverd heeft en die mag zijn huisje daar plaatsen en krijgt de punten. Wie nog mee goederen plaatste maar niet de meerderheid had, krijgt 2 punten.
- Actie van de tegel doen.
° Wagon met goederen van de wachtplaats naar de treinlijn verplaatsen
° Extra telegram plaatsen. Vooral handig als de medespeler op een plaats stond die jij wou en die de trein al passeerde, zo kan je wanneer de trein terug keert ook zelf nog de actie uitvoeren.
° Resources nemen
° Resources ruilen
° Goederen op een tegel leveren (je kan hierbij kiezen welke tegel)
° Een kaart trekken. Deze levert extra acties/resources/voordelen op en kan helpen om je doelkaarten te behalen.
Zo gaat de trein x-aantal rondes heen en weer. Wanneer de trein over de bestemmingstegel voor endgame is gegaan, stopt het spel. De ronde wordt wel nog uitgespeeld.
Naast de ingame-punten heb je ook nog een eindscoring. Die hangt af van je doelenkaarten. Je krijgt 1 doelenkaart in het begin van het spel en eentje halfweg. Daarbij moet je verschillende symbolen verzamelen op de tegels en/of kaarten.
De speler met de meeste punten wint.
Conclusie:
Met 2 speelt hij op een uurtje, dus vrij snel. Maar dat is dan ook het enige voordeel om deze met 2 te spelen.
De area-control en mogelijke interactie komt met 2 helemaal niet tot zijn recht. Je speelt eerder naast elkaar. Ook bij de workerplacement is er weinig concurrentie, want elke tegel heeft plaats voor 2 telegrammen. Idem ivm bieden. Ofwel bied je mee en laag (zodat je wel een tegel hebt) omdat je sowieso weet dat de andere veel resources heeft om te bieden. Ofwel bied je hoog en win je de bieding en weet je dat de ander weinig zal inzetten. Het kwam amper voor dat hier concurrentie voor was.
Artwork zit zeker wel goed. Mooie kleuren. Vrij duidelijke symbolen. Player aid voorzien.
Soms wel wat kleine regeltjes die de flow wat uit het spel halen. Zoals bv het ruilen van resources waardoor je dan nog nieuwe soorten resources kan bekomen. Zo kunnen wagons van werkmensen toeristen worden en wagons van kolen naar graan. Niet zo logisch, thematisch gezien.
Ik ben wel benieuwd hoe deze met 3 speelt.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten