Empire's End
Een biedmechanisme in combi met resourcemanagement.
Rampen gebeuren en verwoesten je stad, aan jou om dit te verhinderen of je stad terug op te bouwen.
Afhankelijk van het spelersaantal zijn er x-aantal beurten. Een time-tracker geeft aan welke actie er aan de beurt is en wanneer iedereen die afgehandeld heeft, gaat de time-tracker naar de volgende actie.
Er zijn 4 soorten acties:
- Rampen: elke speler legt in spelersvolgorde elk om beurt een resource op de ramp om deze te vermijden. Kan of wil je geen resource meer leggen, dan neem je de rampenkaart. Je verwoest het deel van de stad gelijk aan het nummer van de ramp (of aangrenzend indien dat deel al vernietigd is). De rampenkaart kan je daarna als troostprijs onder 1 van je andere stadstegels schuiven en die zal je voordelen of punten geven. En je krijgt alle geboden resources van alle spelers.
- Economie: je activeert alle groene tegels en de groene rampenkaarten en gaat resources verzamelen en/of ruilen.
- Industrie: je activeert alle grijze tegels en de grijze rampenkaarten. Je mag tot 2 rampenkaarten bouwen (schuiven onder de nog niet-vernietigde stadstegels). En je mag 1 stadstegel heropbouwen door x-aantal hamers af te geven. In deze fase kan je soms ook tegels wisselen van plaats.
- Militair: je telt hoeveel militaire symbolen je hebt en dan gaat iedereen er nog simultaan bij bieden. Wie het meeste heeft krijgt de 2 bonussen (punten en voordelen). De andere spelers krijgen 1 bonus en moeten dan een tegel (hoogste, 2e of 3e hoogste) verplaatsen naar de aangegeven locatie.
Het spel stopt wanneer de time-tracker het eindpunt bereikt. Dan tel je nog de punten op de niet-vernietigde tegels op en wie endgame-scoring rampentegels heeft liggen, krijgt ook nog die punten.
Conclusie:
Het artwork is veelbelovend. De symbolen zijn duidelijk. Productiekwaliteit van de deluxe wooden tokens is ok maar ook niet meer dan dat. Het geeft dat fijne tactiele gevoel maar op de resource-tokens is de screenprint niet wauw.
Gameplay: ik had hoge verwachtingen maar deze werden helemaal niet ingelost.
Alles is veel te random, te grote geluksfactor. En wie de dans ontspringt, zal iedere keer de voordelen blijven hebben en bijna zeker winnen.
De rampentegels die je kan bouwen (tijdens de rampen- of industriefase) zijn ook niet zo interessant. Soms heb je geluk en past die net goed. Maar heel vaak ben je er weinig mee.
Er is eigenlijk maar 1 manier om te winnen: zorgen dat er zo min mogelijk tegels vernietigd worden. En als er dan sneuvelen: dan liefst die met de minste punten. Al de andere manieren van scoren leveren gewoon niet genoeg op. End-gamescoring van rampenkaarten levert vaak maar een paar punten op (in een grootte-orde van 130-180 punten is dat echt peanuts). Vaak is het dan ook nog afhankelijk van andere tegels of waar ze liggen wat dan weer door elkaar gegooid wordt door de militaire kaarten. Ben je iets aan het opbouwen en hop, random kaartje zegt dat je de tegels moet wisselen. Pech gehad. En speel je wel op het militaire deel, dan heb je geen resources meer om te gaan bieden op de rampenkaarten en krijg je de volgende ramp over je heen.
De keuzes zijn dan ook moeilijk echte keuzes te noemen. Neem je de ramp of niet hangt vaak af van wat je nog kan betalen. Maar met iedere tegel die vernietigd wordt, krijg je tijdens de andere fases minder voordelen/resources dan de anderen. En moet je weer resources gaan spenderen om die tegel terug te bouwen wat dan weer resulteert in minder recources om te bieden enz. Dit zorgt net voor het soort runaway-leader die je nooit kan inhalen.
Met 3 gespeeld en alle 3 dezelfde mening: niet goed bevonden.
Deze gaat dus op de verkoopstapel.
Een biedmechanisme in combi met resourcemanagement.
Rampen gebeuren en verwoesten je stad, aan jou om dit te verhinderen of je stad terug op te bouwen.
Afhankelijk van het spelersaantal zijn er x-aantal beurten. Een time-tracker geeft aan welke actie er aan de beurt is en wanneer iedereen die afgehandeld heeft, gaat de time-tracker naar de volgende actie.
Er zijn 4 soorten acties:
- Rampen: elke speler legt in spelersvolgorde elk om beurt een resource op de ramp om deze te vermijden. Kan of wil je geen resource meer leggen, dan neem je de rampenkaart. Je verwoest het deel van de stad gelijk aan het nummer van de ramp (of aangrenzend indien dat deel al vernietigd is). De rampenkaart kan je daarna als troostprijs onder 1 van je andere stadstegels schuiven en die zal je voordelen of punten geven. En je krijgt alle geboden resources van alle spelers.
- Economie: je activeert alle groene tegels en de groene rampenkaarten en gaat resources verzamelen en/of ruilen.
- Industrie: je activeert alle grijze tegels en de grijze rampenkaarten. Je mag tot 2 rampenkaarten bouwen (schuiven onder de nog niet-vernietigde stadstegels). En je mag 1 stadstegel heropbouwen door x-aantal hamers af te geven. In deze fase kan je soms ook tegels wisselen van plaats.
- Militair: je telt hoeveel militaire symbolen je hebt en dan gaat iedereen er nog simultaan bij bieden. Wie het meeste heeft krijgt de 2 bonussen (punten en voordelen). De andere spelers krijgen 1 bonus en moeten dan een tegel (hoogste, 2e of 3e hoogste) verplaatsen naar de aangegeven locatie.
Het spel stopt wanneer de time-tracker het eindpunt bereikt. Dan tel je nog de punten op de niet-vernietigde tegels op en wie endgame-scoring rampentegels heeft liggen, krijgt ook nog die punten.
Conclusie:
Het artwork is veelbelovend. De symbolen zijn duidelijk. Productiekwaliteit van de deluxe wooden tokens is ok maar ook niet meer dan dat. Het geeft dat fijne tactiele gevoel maar op de resource-tokens is de screenprint niet wauw.
Gameplay: ik had hoge verwachtingen maar deze werden helemaal niet ingelost.
Alles is veel te random, te grote geluksfactor. En wie de dans ontspringt, zal iedere keer de voordelen blijven hebben en bijna zeker winnen.
De rampentegels die je kan bouwen (tijdens de rampen- of industriefase) zijn ook niet zo interessant. Soms heb je geluk en past die net goed. Maar heel vaak ben je er weinig mee.
Er is eigenlijk maar 1 manier om te winnen: zorgen dat er zo min mogelijk tegels vernietigd worden. En als er dan sneuvelen: dan liefst die met de minste punten. Al de andere manieren van scoren leveren gewoon niet genoeg op. End-gamescoring van rampenkaarten levert vaak maar een paar punten op (in een grootte-orde van 130-180 punten is dat echt peanuts). Vaak is het dan ook nog afhankelijk van andere tegels of waar ze liggen wat dan weer door elkaar gegooid wordt door de militaire kaarten. Ben je iets aan het opbouwen en hop, random kaartje zegt dat je de tegels moet wisselen. Pech gehad. En speel je wel op het militaire deel, dan heb je geen resources meer om te gaan bieden op de rampenkaarten en krijg je de volgende ramp over je heen.
De keuzes zijn dan ook moeilijk echte keuzes te noemen. Neem je de ramp of niet hangt vaak af van wat je nog kan betalen. Maar met iedere tegel die vernietigd wordt, krijg je tijdens de andere fases minder voordelen/resources dan de anderen. En moet je weer resources gaan spenderen om die tegel terug te bouwen wat dan weer resulteert in minder recources om te bieden enz. Dit zorgt net voor het soort runaway-leader die je nooit kan inhalen.
Met 3 gespeeld en alle 3 dezelfde mening: niet goed bevonden.
Deze gaat dus op de verkoopstapel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten