Formosa Tea
Workerplacement en contracten vervullen
Er zijn 4 rondes en in elke ronde ga je je 5 werkers inzetten tot je moet passen. Wanneer iedere speler gepast heeft, ga je naar de volgende ronde.
Mogelijke acties:
- Plaats een werker op een plantage en neem alle blokjes van 1 kleur of van elke kleur 1 blokje. Speel je daarmee de bloemtegel leeg, dan krijg je die ook. Leg de blokjes op dezelfde vochtigheidsgraad als waar je ze opraapte in je mand op je spelersbord.
Wanneer er in diezelfde rij als waar jij je werker plaatst op de plantage er in de fabriek (workerplacement spoor naast de plantages) werkers staan, dan mogen die x-aantal stappen doen en bij iedere stap de actie uitvoeren. X is afhankelijk van hoeveel werkers er op die rij in de plantage staan.
- Plaats een werker op de 1e plaats van de fabriek, verplaats alle blokjes vanuit de manden op je spelersbord naar dezelfde kolom en rij in het productieproces en voor de actie uit. De andere acties kunnen maar getriggerd worden wanneer jij of medespelers werkers op de betreffende rij van de plantage gaan zetten. De acties die je kan doen gaan de vochtigheid verminderen (blokje naar beneden schuiven) of er een flavour aan geven (blokje naar de volgende kolom schuiven).
Wanneer een werker aan het einde van de productielijn komt, blijft hij daar staan. Je kan geen 2 werkers op hetzelfde moment op hetzelfde productieproces hebben.
- Neem je werker van de productielijn en kijk aan de hand van vochtigheid en flavour van de blokjes of je goeie thee, gewone thee of slechte kwaliteit thee gemaakt hebt. Stockeer die op de juiste plaats op je spelersbord en krijg de eventuele extra punten.
- Plaats je werker op de verkoop-spots. Je hebt 2 mogelijkheden: ofwel verkoop je internationaal en ga je leveren aan een contract-kaart. Afhankelijk van welke kwaliteit thee krijg je punten en de contractkaart. Ofwel verkoop je nationaal. Dan krijg je geen onmiddellijke punten maar wel stappen vooruit op een voordeel-spoor en endgame-scoring.
- Plaats je werker op de speciale fabrieksband. Hier geldt hetzelfde ivm triggeren als de gewone fabrieksbanden. Maar ipv je blokjes vanuit de manden naar je productieproces te brengen ga je blokjes van je warehouse (vaak slechte kwaliteit thee) naar je 'scented' area brengen. Bij iedere stap kan je dan een bloemtoken bijvoegen en op het einde van het proces, wanneer je je werker terugtrekt, krijg je voor je 'scented'-thee punten. Deze thee wordt dan niet meer verkocht.
Naast de gewone acties ga je op verschillende momenten (door acties of door x-aantal blokjes in te brengen) nog vooruit kunnen gaan op de sporen boven de theefabrieken. Deze sporen leveren voordelen op maar zorgen er ook voor dat die soort contractkaarten ook nog extra punten opleveren op het einde van het spel.
Na elke ronde is er een scoring of voordeel van een eventkaart en volgt er een clean-up. Na 4 rondes is het spel gedaan. De meeste punten scoor je tijdens het spel. Bij de endgame krijg je enkel nog punten voor je set-collection van contractkaarten en voor het spoor van nationale leveringen.
Conclusie:
Artwork op de weinige kaarten is wel mooi. De symbolen op locaties, kaarten,... zijn duidelijk. Zelfs als de tekens koreaans zijn, is er voldoende aandacht besteed aan duidelijkheid. De kleuren zorgden voor wat meer problemen. Waar de blokjes voor de thee een feloranje zijn, zijn de symbolen eerder geel (en zeker geen feloranje). Ook op je spelersbordje is de kleurkeuze niet logisch want dan is eenzelfde soort geel eigenlijk de plaats voor de bruine blokjes in het productieproces. Dat zorgde voor toch wat verwarring. Ook op je spelersbord is de volgorde niet logisch. Ipv best-goed-slecht van kwaliteit (zoals op de contractkaarten) gaat het op je spelersbord van slecht-best-goed. Ook hier kan dat voor wat verwarring zorgen.
Gameplay: het vraagt wat inzicht om te snappen hoe je je gaat moeten organiseren om de beste thee te krijgen. Eenmaal je dit door hebt, speelt het vlot. En dan heb je eigenlijk een vrij eenvoudig workerplacement en contracten vervullen spel op basis van de regels. Niet dat dit slecht is, want er is voldoende keuze om te gaan punten sprokkelen. Doorloop je het volledige productieproces en ga je voor de beste thee en punten? Of ben je tevreden met minder goede thee en probeer je gewoon zoveel mogelijk te maken om die nationaal te leveren of er scented thee van te maken?
Interactie is er niet enkel door het innemen van workerspots maar ook door het triggeren van het fabrieksproces bij jezelf en bij anderen. Dit maakt deze Formosa Tea net wat interessanter dan andere euros. Net zoals het thema dat ondanks het de wat abstracte eurovormgeving er toch door komt, een pluspunt is.
Er is echter wel heel wat downtime. Want veel kans dat er net getriggerd wordt wat jij wou gaan triggeren of dat iemand net die levering deed die jij wou gaan doen. En dan is het weer wat zoeken en rekenen naar wat voor jou de volgende beste optie is. Dit zorgt er wel voor dat de spelduur toch wat oploopt en het spel daardoor wat te lang duurde (net geen 3u) voor dit genre midweight spellen.
Ik schuif met plezier nog eens aan maar zou niet snel geneigd zijn deze zelf aan te schaffen. Te veel andere spellen die een gelijkaardig mechanisme hebben en vlotter/leuker spelen dan deze.
Workerplacement en contracten vervullen
Er zijn 4 rondes en in elke ronde ga je je 5 werkers inzetten tot je moet passen. Wanneer iedere speler gepast heeft, ga je naar de volgende ronde.
Mogelijke acties:
- Plaats een werker op een plantage en neem alle blokjes van 1 kleur of van elke kleur 1 blokje. Speel je daarmee de bloemtegel leeg, dan krijg je die ook. Leg de blokjes op dezelfde vochtigheidsgraad als waar je ze opraapte in je mand op je spelersbord.
Wanneer er in diezelfde rij als waar jij je werker plaatst op de plantage er in de fabriek (workerplacement spoor naast de plantages) werkers staan, dan mogen die x-aantal stappen doen en bij iedere stap de actie uitvoeren. X is afhankelijk van hoeveel werkers er op die rij in de plantage staan.
- Plaats een werker op de 1e plaats van de fabriek, verplaats alle blokjes vanuit de manden op je spelersbord naar dezelfde kolom en rij in het productieproces en voor de actie uit. De andere acties kunnen maar getriggerd worden wanneer jij of medespelers werkers op de betreffende rij van de plantage gaan zetten. De acties die je kan doen gaan de vochtigheid verminderen (blokje naar beneden schuiven) of er een flavour aan geven (blokje naar de volgende kolom schuiven).
Wanneer een werker aan het einde van de productielijn komt, blijft hij daar staan. Je kan geen 2 werkers op hetzelfde moment op hetzelfde productieproces hebben.
- Neem je werker van de productielijn en kijk aan de hand van vochtigheid en flavour van de blokjes of je goeie thee, gewone thee of slechte kwaliteit thee gemaakt hebt. Stockeer die op de juiste plaats op je spelersbord en krijg de eventuele extra punten.
- Plaats je werker op de verkoop-spots. Je hebt 2 mogelijkheden: ofwel verkoop je internationaal en ga je leveren aan een contract-kaart. Afhankelijk van welke kwaliteit thee krijg je punten en de contractkaart. Ofwel verkoop je nationaal. Dan krijg je geen onmiddellijke punten maar wel stappen vooruit op een voordeel-spoor en endgame-scoring.
- Plaats je werker op de speciale fabrieksband. Hier geldt hetzelfde ivm triggeren als de gewone fabrieksbanden. Maar ipv je blokjes vanuit de manden naar je productieproces te brengen ga je blokjes van je warehouse (vaak slechte kwaliteit thee) naar je 'scented' area brengen. Bij iedere stap kan je dan een bloemtoken bijvoegen en op het einde van het proces, wanneer je je werker terugtrekt, krijg je voor je 'scented'-thee punten. Deze thee wordt dan niet meer verkocht.
Naast de gewone acties ga je op verschillende momenten (door acties of door x-aantal blokjes in te brengen) nog vooruit kunnen gaan op de sporen boven de theefabrieken. Deze sporen leveren voordelen op maar zorgen er ook voor dat die soort contractkaarten ook nog extra punten opleveren op het einde van het spel.
Na elke ronde is er een scoring of voordeel van een eventkaart en volgt er een clean-up. Na 4 rondes is het spel gedaan. De meeste punten scoor je tijdens het spel. Bij de endgame krijg je enkel nog punten voor je set-collection van contractkaarten en voor het spoor van nationale leveringen.
Conclusie:
Artwork op de weinige kaarten is wel mooi. De symbolen op locaties, kaarten,... zijn duidelijk. Zelfs als de tekens koreaans zijn, is er voldoende aandacht besteed aan duidelijkheid. De kleuren zorgden voor wat meer problemen. Waar de blokjes voor de thee een feloranje zijn, zijn de symbolen eerder geel (en zeker geen feloranje). Ook op je spelersbordje is de kleurkeuze niet logisch want dan is eenzelfde soort geel eigenlijk de plaats voor de bruine blokjes in het productieproces. Dat zorgde voor toch wat verwarring. Ook op je spelersbord is de volgorde niet logisch. Ipv best-goed-slecht van kwaliteit (zoals op de contractkaarten) gaat het op je spelersbord van slecht-best-goed. Ook hier kan dat voor wat verwarring zorgen.
Gameplay: het vraagt wat inzicht om te snappen hoe je je gaat moeten organiseren om de beste thee te krijgen. Eenmaal je dit door hebt, speelt het vlot. En dan heb je eigenlijk een vrij eenvoudig workerplacement en contracten vervullen spel op basis van de regels. Niet dat dit slecht is, want er is voldoende keuze om te gaan punten sprokkelen. Doorloop je het volledige productieproces en ga je voor de beste thee en punten? Of ben je tevreden met minder goede thee en probeer je gewoon zoveel mogelijk te maken om die nationaal te leveren of er scented thee van te maken?
Interactie is er niet enkel door het innemen van workerspots maar ook door het triggeren van het fabrieksproces bij jezelf en bij anderen. Dit maakt deze Formosa Tea net wat interessanter dan andere euros. Net zoals het thema dat ondanks het de wat abstracte eurovormgeving er toch door komt, een pluspunt is.
Er is echter wel heel wat downtime. Want veel kans dat er net getriggerd wordt wat jij wou gaan triggeren of dat iemand net die levering deed die jij wou gaan doen. En dan is het weer wat zoeken en rekenen naar wat voor jou de volgende beste optie is. Dit zorgt er wel voor dat de spelduur toch wat oploopt en het spel daardoor wat te lang duurde (net geen 3u) voor dit genre midweight spellen.
Ik schuif met plezier nog eens aan maar zou niet snel geneigd zijn deze zelf aan te schaffen. Te veel andere spellen die een gelijkaardig mechanisme hebben en vlotter/leuker spelen dan deze.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten