Beste minister,
U kopt vandaag groot in de kranten dat u onderwijs wil openhouden voor alle leerlingen.Daar kan ik alleen maar blij mee zijn. Onderwijs is onontbeerlijk voor onze kinderen.
Groot was dan echter mijn verbazing dat de Ondersteuners plots niet meer staan tussen 'essentiële derden' die nog welkom zijn op school.
Gisteren -zondag 21 maart 2021, werelddownsyndroomdag- werd aan de wereld meegegeven 'Anders zijn is ok'. Diezelfde dag besliste u dat kinderen en jongeren die 'anders zijn' en een inclusietraject volgen, niet meer kunnen rekenen op hun ondersteuning in de klas en dus niet meetellen wanneer u spreekt over "alle leerlingen".
Mijn zoon met downsyndroom volgt les in het 3e middelbaar via een IAC-traject. Inclusief onderwijs.
Een traject dat goed loopt dankzij de leerkrachten die vol enthousiasme deze weg zijn ingeslagen. Maar dit is enkel mogelijk door de omkadering en aanwezigheid van zijn therapeuten, de stagiaire en zijn ondersteuners.
Zijn logo en kiné mogen nog op school komen. Ook de stagiaire mag hem nog komen begeleiden. Maar de ondersteuners -meervoud, want ja, een gedeeld traject- mogen plots niet meer op school komen.
De ondersteuners die net de lijnen van het traject uitzetten, die aanpassingen doen, leerkrachten bijstaan met raad en daad, met onze zoon op weg gaan en hem effectief ook begeleiden tijdens theorie- en praktijklessen. De personen die hem op school het beste kennen na jarenlange begeleiding, die weten hoe ze de leerstof moeten aanpassen, hoe ze hem kunnen motiveren, die met ons de brug slaan tussen thuis en school. Net die personen worden geschrapt uit de lijst van 'essentiële derden'.
Ik kan u nochtans verzekeren dat deze personen essentieel zijn om ervoor te zorgen dat onze zoon op een volwaardige manier kan deelnemen aan de lessen op school.
Intussen, nadat verschillende ouders die ik persoonlijk ken voor voldongen feiten bleken te staan en er vanuit het werkveld en de ouders gereageerd werd, werd dit aangepast.
De communicatie is echter heel onduidelijk. Verschillende versies werden intussen naar de ondersteuningsteams verstuurd.
Daaruit blijkt dat ondersteuners onder 'persoonlijk assistent' kunnen vallen. Maar met de beperking dat ze maar op 1 school mogen komen en enkel met de leerling mogen werken en niet in de klasgroep mogen werken.
Dat is geen oplossing maar een zoethoudertje.
Hoe kan je als ondersteuner nu maar in 1 school komen als je bij een IAC-traject 5u bij dat ene kind bent. Hoe ga je dan de andere kinderen begeleiden?
Hoe kan je nu spreken over een inclusief traject als je als ondersteuner niet in de klasgroep mag komen? Een kookactiviteit of project, pech gehad, de lln moet apart met ondersteuner gaan werken.
Dat is segregatie en discriminatie.Als u zegt dat u de scholen wil openhouden voor alle leerlingen, denkt u dan ook eens aan mijn zoon die niet volwaardig naar school kan indien die ondersteuning wegvalt?
Denkt u dan ook eens aan alle leerlingen met een IAC-traject die nu voor voldongen feiten staan en waarbij trajecten gevaar lopen omdat de ondersteuners er -voor een periode- niet meer zijn? Denkt u dan ook eens aan alle kwetsbare leerlingen die enkel dankzij de kracht en inspanning van deze ondersteuners staan waar ze nu staan? Denkt u dan ook eens aan de achterstand die dit voor deze kinderen en jongeren met zich mee zal brengen?
Kan u dan ook erkennen dat ondersteuners wel essentieel zijn? En hen het recht geven om de begeleiding op een veilige manier op te nemen, zoals ze nu al vele maanden aan het doen zijn?
Vriendelijke groeten
Geen opmerkingen:
Een reactie posten