Rock Hard 1977
Alleen al voor het thema wou ik deze spelen. En dus werd het het (waarschijnlijk) laatste nieuwe spel van 2024 dat op tafel kwam.
Pure workerplacement met wat set-collection.
Je kiest een karakter, een manager en een job-kaart.
Er zijn 9 rondes en in elke ronde kan je je karakter (worker) 1x inzetten in elke van de 3 fases: middag, avond, nacht.
Je karakter plaats je op de actie die je wil uitvoeren in dat dagdeel en voer je die uit.
Wanneer je 'candy' gaat gebruiken na je actie, krijg je mogelijks de kans om een extra actie te gaan uitvoeren. Als je candy inzet, draai je een kaartje waarop staat dat je ofwel 1 actie krijgt, ofwel 2 (good stuff) of geen enkele (bad stuff) krijgt. Je 'craving' gaat eentje omhoog en je gaat dobbelen. Die worp moet gelijk aan of hoger zijn en dan is het ok en gebeurt er niets. Indien het getal lager is, moet je de volgende ronde starten in 'recovery' en kan je geen andere actie doen in de middagfase (tenzij je weer candy gaat uitgeven).
Er zijn dus 3 fases met elk de bijhorende acties. Iedere speler start dus in de middagfase, voert een actie uit en dan is het aan de volgende speler. En dan start de avondfase en later de nachtfase.
Daarnaast heb je ook acties die je in elke fase kan doen.
* Algemene acties zijn:
- Candy kopen of verkopen: je betaalt 1 dollar per candy of je verkoopt candy voor 1 dollar per stuk
Alleen al voor het thema wou ik deze spelen. En dus werd het het (waarschijnlijk) laatste nieuwe spel van 2024 dat op tafel kwam.
Pure workerplacement met wat set-collection.
Je kiest een karakter, een manager en een job-kaart.
Er zijn 9 rondes en in elke ronde kan je je karakter (worker) 1x inzetten in elke van de 3 fases: middag, avond, nacht.
Je karakter plaats je op de actie die je wil uitvoeren in dat dagdeel en voer je die uit.
Wanneer je 'candy' gaat gebruiken na je actie, krijg je mogelijks de kans om een extra actie te gaan uitvoeren. Als je candy inzet, draai je een kaartje waarop staat dat je ofwel 1 actie krijgt, ofwel 2 (good stuff) of geen enkele (bad stuff) krijgt. Je 'craving' gaat eentje omhoog en je gaat dobbelen. Die worp moet gelijk aan of hoger zijn en dan is het ok en gebeurt er niets. Indien het getal lager is, moet je de volgende ronde starten in 'recovery' en kan je geen andere actie doen in de middagfase (tenzij je weer candy gaat uitgeven).
Er zijn dus 3 fases met elk de bijhorende acties. Iedere speler start dus in de middagfase, voert een actie uit en dan is het aan de volgende speler. En dan start de avondfase en later de nachtfase.
Daarnaast heb je ook acties die je in elke fase kan doen.
* Algemene acties zijn:
- Candy kopen of verkopen: je betaalt 1 dollar per candy of je verkoopt candy voor 1 dollar per stuk
- 1 dollar krijgen
- een liedje schrijven: je draait de knop op je spelersbordje 1 vooruit
- werken: je kan hier enkel naartoe in de juiste fase en krijgt geld afhankelijk van je job-profiel (kaartje op je spelersbordje). Je kan 2x skippen en dan krijg je een aangetekend schrijven, bij een 3e keer, verlies je je job en gaat het kaartje uit het spel.
- een liedje schrijven: je draait de knop op je spelersbordje 1 vooruit
- werken: je kan hier enkel naartoe in de juiste fase en krijgt geld afhankelijk van je job-profiel (kaartje op je spelersbordje). Je kan 2x skippen en dan krijg je een aangetekend schrijven, bij een 3e keer, verlies je je job en gaat het kaartje uit het spel.
* Middag-acties:
- reputatie krijgen: je draait je reputatie-knop op je spelersbordje 1 vooruit
- chops kopen: je betaalt 1 dollar en draait je chop-knop op je spelersbordje 1 vooruit
- crewleden inhuren: je betaalt voor je crewlid x-aantal dollar (afhankelijk van 1e, 2e of 3e en afhankelijk van welke locatie je de actie neemt)
- reputatie krijgen: je draait je reputatie-knop op je spelersbordje 1 vooruit
- chops kopen: je betaalt 1 dollar en draait je chop-knop op je spelersbordje 1 vooruit
- crewleden inhuren: je betaalt voor je crewlid x-aantal dollar (afhankelijk van 1e, 2e of 3e en afhankelijk van welke locatie je de actie neemt)
- recorddeal sluiten: als je voldoet aan de voorwaarden van tape, aantal songs, aantal chops,... krijg je een recordlabel en inkomsten in het begin van de ronde
- recovery: je blijft langer liggen in bed, slaapt je roes uit en kan er daarna weer tegen aan. Je 'craving' gaat eentje naar beneden.
- recovery: je blijft langer liggen in bed, slaapt je roes uit en kan er daarna weer tegen aan. Je 'craving' gaat eentje naar beneden.
- combi-acties waarbij je betaalt voor reputatie en punten
* Avond-acties:
- chops kopen: voor 2 dollar krijg je 2 chops
- optreden spelen: afhankelijk van de locatie moet je voldoen aan voorwaarden rond chops, liedjes, reputatie,... En krijg je daarna punten en ga je vooruit op je knoppen (bv chops, liedjes, reputatie).
* Nacht-acties:
* Avond-acties:
- chops kopen: voor 2 dollar krijg je 2 chops
- optreden spelen: afhankelijk van de locatie moet je voldoen aan voorwaarden rond chops, liedjes, reputatie,... En krijg je daarna punten en ga je vooruit op je knoppen (bv chops, liedjes, reputatie).
* Nacht-acties:
- Tape opnemen: je betaalt 3 dollar en krijgt je tape
- je neemt een kaartje en neemt/kiest de voordelen die er op staan (punten, reputatie,...) Wanneer je 4 dezelfde of net 4 verschillende symbolen op de kaartjes hebt, krijg je 5 extra punten.
- je neemt een kaartje en neemt/kiest de voordelen die er op staan (punten, reputatie,...) Wanneer je 4 dezelfde of net 4 verschillende symbolen op de kaartjes hebt, krijg je 5 extra punten.
Na deze laatste fase wordt nieuwe spelersvolgorde bepaald aan het cijfer van de actie waar je eindigde en start de volgende ronde.
Na 9 rondes stopt het spel en worden nog eindpunten toegekend voor eventuele doelkaarten met endgame-punten, persoonlijke doelkaarten en punten voor de knoppen die op 11 (max) staan. En dan ken je de winnaar.
Na 9 rondes stopt het spel en worden nog eindpunten toegekend voor eventuele doelkaarten met endgame-punten, persoonlijke doelkaarten en punten voor de knoppen die op 11 (max) staan. En dan ken je de winnaar.
Conclusie:
Gameplay is niets vernieuwends: worker-placement met wat set-collection. Het lijkt veel maar eigenlijk zijn al de acties vrij eenvoudig of een combi van de andere acties. De symbolen lijken ook veel in het begin maar ook hier zijn die vrij duidelijk wanneer je speelt. De player-aid met symbolen hebben we geen enkele keer nodig gehad. Je bouwt op en gaat op deze manier richting einde spel waarbij je dan hopelijk de hoge punten gaat scoren. De weg vooruit is vrij duidelijk wat punten oplevert, maar hoe je daar komt is helemaal aan jou. Neem je risico's voor extra acties, hoe ga je je geld verdienen, hoe ga je om met je crew en manager,...
Wat dit spel net dat tikkeltje meer geeft dan de andere worker-placements is het thema.
Dit zit zo goed verweven in het spel. De candy die als benaming gegeven wordt, terwijl je heel goed weet dat het iets minder legaal is dat wordt voorgesteld door deze code-naam. De tekst op de kaartjes die echt heerlijk humoristisch is. De karakters en managers die goed voorgesteld worden en elk hun eigen krachten hebben, die ook heel thematisch zijn en toch gebalanceerd aanvoelen. Ook artwork is helemaal in stijl, al is het dan vooral de doos en het spelbord zelf, want de kaartjes ea hebben weinig tot geen tekeningen. Maar ook de plectrums in spelerskleuren, de dollarbiljetten met droodles op, de karakter-standees,... daar spat het thema van af.
Je krijgt echt door heel het spel de rock&roll vibe mee.
Superblij dat ik deze kon spelen, net omwille van het thematisch aspect in deze euro-game.
Gameplay is niets vernieuwends: worker-placement met wat set-collection. Het lijkt veel maar eigenlijk zijn al de acties vrij eenvoudig of een combi van de andere acties. De symbolen lijken ook veel in het begin maar ook hier zijn die vrij duidelijk wanneer je speelt. De player-aid met symbolen hebben we geen enkele keer nodig gehad. Je bouwt op en gaat op deze manier richting einde spel waarbij je dan hopelijk de hoge punten gaat scoren. De weg vooruit is vrij duidelijk wat punten oplevert, maar hoe je daar komt is helemaal aan jou. Neem je risico's voor extra acties, hoe ga je je geld verdienen, hoe ga je om met je crew en manager,...
Wat dit spel net dat tikkeltje meer geeft dan de andere worker-placements is het thema.
Dit zit zo goed verweven in het spel. De candy die als benaming gegeven wordt, terwijl je heel goed weet dat het iets minder legaal is dat wordt voorgesteld door deze code-naam. De tekst op de kaartjes die echt heerlijk humoristisch is. De karakters en managers die goed voorgesteld worden en elk hun eigen krachten hebben, die ook heel thematisch zijn en toch gebalanceerd aanvoelen. Ook artwork is helemaal in stijl, al is het dan vooral de doos en het spelbord zelf, want de kaartjes ea hebben weinig tot geen tekeningen. Maar ook de plectrums in spelerskleuren, de dollarbiljetten met droodles op, de karakter-standees,... daar spat het thema van af.
Je krijgt echt door heel het spel de rock&roll vibe mee.
Superblij dat ik deze kon spelen, net omwille van het thematisch aspect in deze euro-game.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten