zaterdag 28 juni 2025

Keystone North America

Keystone North America
In je beurt heb je keuze uit 2 acties:
- een kaart uit het aanbod nemen en op je grid plaatsen of 10 eikels betalen en een soort jokerkaart voor cijfer nemen en op je spelbord plaatsen. Kies je eentje uit het aanbod, dan betaal je1 eikel voor iedere kaart die je skipt (neem je een kaart met eikels op, dan zijn die voor jou). Je kiest zelf waar je je kaart legt maar iedere aangrenzende kaart levert per zelfde symboolgebied (woestijnen, rivieren, bergen, weides) op die kaarten een eikel op.
- voer een skill-actie uit (witte achtergrond) of voer alle skill-acties uit (met gele achtergrond). Deze acties zorgen er voor dat je bv een kaart kan verplaatsen, eikels kan nemen, een kaart uit de discard kan nemen, een journaltoken op een specifieke kaart kan plaatsen (extra punten voor endgame-scoring),...
Wanneer je een witte actie uitvoert, moet je x-aantal kaarten uit het aanbod naar de discard verplaatsen. Wanneer je alle gele acties uitvoert, worden daarna alle kaarten terug naar de witte kant gedraaid.
Klinkt simpel. En dat is het an sich ook wat mogelijke acties betreft. Het is het puzzeltje zo effectief mogelijk leggen dat het interessant maakt.
Er is een onbepaald aantal rondes, pas wanneer een speler zijn bordje vol ligt of er x-aantal keer (afhankelijk van spelersaantal) de skill-actie genomen is, stopt het spel. Wanneer de endgame wordt getriggerd, wordt de ronde afgewerkt en dan start de puntentelling.
Je gaat elke rij en kolom op je spelbord-grid scoren. Daarbij kijk je naar oplopende volgorde van cijfers in een zelfde symboolgebied (beneden-boven of boven-beneden, links-rechts of links-rechts maakt daarbij niet uit), en elke kaart die aangrenzend ligt en klopt is een punt waard. Journal-tokens zijn een extra punt waard. En als er een sleutel op een kaart staat die scoort in een reekst, scoort die set nogmaals hetzelfde aantal punten.
Daarnaast heb je elk een unieke doelkaart, waarbij je bepaalde seizoenen of symbolen (rechts onderaan de kaart) in een bepaalde vorm moet leggen om te scoren en x-aantal symbolen in je grid moet hebben. Elke kaart telt 4 doelen. Aan hoe meer doelen je voldoet, hoe meer punten je scoort.
Dan scoor je nog voor elke 3 eikels een punt. En ken je de eindscore.

Conclusie: voor wie van dieren houdt, is deze artwork echt heel mooi. De symbolen zijn ook duidelijk, al hadden de symbolen rechts onderaan wel wat groter/duidelijker gemogen. In het geheel verdwijnen die soms een beetje.
Gameplay is een pittig puzzeltje waar je met veel zaken rekening moet houden om te scoren. Dit maakt het toch net wat diepgaander dan je op het 1e zicht zou zeggen. Er is ook wel wat interactie door de skill-acties, waarbij je een ander toch wel wat dwars kan zitten door net die kaarten te gaan discarden die hij nodig heeft. Bij een 1e play hebben we hier nog niet voldoende op ingezet maar ik kan me goed voorstellen dat je op deze manier echt wel veel invloed kan hebben. Toch een extra pluspuntje dat dit mogelijk is en het niet enkel op je eigen bordje puzzelen is.
Herspeelbaarheid is er zeker, met 10 verschillende doelkaarten en 10 skill-actietokens waarbij er elk spel maar 5 gebruikt worden.
Met 2 speelt deze erg goed, ik vermoed dat hij met 3 ook nog kan maar met 4 lijkt het me wat overkill als je ook een beetje vooruit wil kunnen plannen en toch iets wil kunnen bereiken.
Blij dat deze deluxe-editie nu in bezit is (ondanks dat ik weet dat er een second edition kickstarter was, vind ik deze 1e editie al meer dan de moeite).

Geen opmerkingen: