vrijdag 5 september 2025

The Bloody Inn

Een hotel runnen, klanten vermoorden voor hun geld en hen begraven onder je woning voor de flikken het lijk vinden.
Klinkt fun toch?
Welkom in The Bloody Inn!
Er worden 2 tijdperken gespeeld en elk tijdperk stopt wanneer de trekstapel op is. In elk tijdperk worden x-aantal rondes gespeeld.
In een ronde ga je 2 beurten krijgen en elke beurt kan je kiezen uit 5 acties:
- Bribe: leg x-aantal kaarten uit je hand af gelijk aan het level van de kaart die je wil (links onderaan de kaart staat het levelcijfer). Met blauwe geldkaarten in je hand heb je korting. Of neem 2 peasants van de stapel.
- Build: bouw een kaart uit je hand, leg x-kaarten uit je hand af gelijk aan het level van de kaart die je gaat bouwen. Met rode bouwkaarten in je hand heb je korting. Elke gebouwde kaart levert nu het tekstvoordeel op en heeft plaats voor x-aantal grafkisten, afhankelijk van het level.
- Kill: vermoord de kaart, leg leg x-kaarten uit je hand af gelijk aan het level van de kaart die je gaat vermoorden. Neem deze kaart en leg ze omgekeerd (met de grafkist naar boven) in je speel-area. Met zwarte revolverkaarten heb je korting.
- Bury: Begraaf de grafkist uit je speel-area onder een woning. Dat mag een woning zijn die je zelf bouwde, dat mag ook een woning van een medespeler zijn (maar dan deel je de punten). Leg leg x-kaarten uit je hand af gelijk aan het level van de kaart die je gaat begraven. Paarse grafdelverskaarten leveren korting op. Verzet daarna het aantal punten die je krijgt op het puntenspoor op het spelbord. Let wel op, het puntenspoor gaat maar tot 40, als je daar boven gaat, krijg je de punten niet.
- Pass: Als je geen actie kan of wil doen, kan je passen. Daarbij kan je je geld witwassen: punten incasseren. Zodat je voor een volgende beurt/ronde weer verder kan.
Aan het einde van elke ronde volgt nog een politie-fase: als er nog revolverkaarten in de herberg liggen, gaat de politie op onderzoek. Heb je dan nog een niet begraven lijk liggen in je speel-area, dan moet je die kaart discarden (gaat uit het spel) en betaal je 10 munten om de politie om te kopen.
Daarna krijg je nog 1 punt als er nog een gast in je kamer ligt en betaal je 1 punt per kaart die je nog in hand hebt.
Aan het einde van het 2e tijdperk, komt de politie sowieso langs (ook al liggen er geen revolverkaarten). Daarna tel je de punten van je munten en het spelbord op en ken je de winnaar.

Conclusie:
Artwork is humoristisch en dat kan ik wel appreciƫren. Het geeft het thema goed weer. Ook de symbolen zijn duidelijk.
Gameplay is niet zo eenvoudig als het op het eerste zicht lijkt. Je komt altijd kaarten te kort voor de acties die je wil doen. Zeker als je wat hogere kaarten wil op hand nemen, bouwen, vermoorden of begraven. En je komt ook altijd acties te kort in een ronde, want met 2 acties is het heel moeilijk om iemand tegelijk te vermoorden en te begraven. Het leuke daar van is dan wel dat als je goed timede, je een grafkist een ronde kan laten liggen (als er geen revolverkaarten meer liggen, ben je safe). Dus dat zorgt gelukkig wel voor wat extra mogelijkheden.
Interactie is er weinig. Ja, wel eens een kaart die voor je neus weggenomen wordt, maar behalve dit speelt iedereen vooral op zijn eigen.
Herspeelbaarheid is groot omdat kaarten nooit in dezelfde volgorde zullen uit komen.
Een leuke spel-ervaring, ik speel die met veel plezier nog eens mee!

Geen opmerkingen: