zaterdag 17 juni 2023

Bites

Bites
Een overgeproduceerde filler.
Je hebt een aantal gekleurde mieren en elk om beurt verzet je een mier naar keuze naar een etenswaar van zijn kleur. Daarna raap je ofwel het etenswaar voor of na waar je de mier plaatste op. De eerste mier die binnen komt levert 0 punten per etenswaar op, de 2e 1, de 3e 2, enz...
Maar dan komen er ook nog 4 kaarten bij die de spelregels aanpassen en er iets bij komt, er andere scoring is,...

Conclusie:
Ziet er erg mooi uit maar door de dual-layer van elk voedseltoken, is de kostprijs wel erg hoog. Je hebt voor een filler ook wel vrij veel plaats nodig op tafel.
Veel verschillende kaarten .Voordeel is dat er daardoor een grote herspeelbaarheid is. Nadeel is dat je elk spel andere 'spelregels' hebt.
Voor mij niet echt een hit. In eenzelfde genre van filler vind ik dan bv Deep Sea Adventure stukken beter.

Iki

Iki
Workerplacement op een rondel met een  soort biedfase voor het aantal stapjes.
Er zijn 2 fases in elke ronde. En na elke 3 ronden volgt er een inkomstenfase. Er zijn 12 gewone rondes en 1 'nieuwjaar'-ronde
In de eerste fase kies je in spelersvolgorde exact hoeveel stappen je wil zetten (1, 2, 3, 4).
Hoe minder stappen je zet, hoe sneller je aan de beurt komt om de acties uit te voeren. Is dat vakje al bezet, zal je je moeten aanpassen. Of je kiest voor het 1e aparte vakje waardoor je sowieso startspeler wordt om de acties uit te voeren. Kies je dit vakje, dan kan je in de volgende fase geen inkomsten krijgen of een kaart kopen.
De tweede fase is de actiefase.
Daarbij kies je als eerste of je 4 munten wil of een kaart wil kopen. Wanneer je een kaart koopt, kies je een plaatsje, leg je deze neer en zet je een mini-meeple op het 1e vakje van de kaart. Daarna zet je je worker het gekozen aantal stappen vooruit. Je kan met sandalen af te geven extra stappen zetten.
Daarna voer je de actie bij je plaats uit en mag je ook een actie van 1 van de 2 kaarten uitvoeren. Is de kaartactie een kaart van jezelf, dan gebeurt er verder niets. Is de kaartactie een kaart van 1 van je medespelers, dan schuift je mini-meeple 1 plaatsje omhoog.
Mogelijke standaardacties zijn: sandalen kopen, rijst kopen, omhoog gaan op het vuurtrack, pijp- en/of tabak kopen, rijst verkopen, rijst kopen of een gebouwkaart kopen, vis kopen, geld omzetten in goud of geld krijgen.
Elke keer je de start van de rondel-lus voorbij gaat met je worker, mag je al je mini-meeples op je kaarten op het centrale bord eentje omhoog zetten.
Na elke 3 rondes volgt er een inkomstenfase.
Je krijgt punten volgens eenzelfde kleur van kaarten in elk van de gebieden. Je krijgt inkomsten van waar je mini-meeples staan en van eventuele kaarten die al 'op pensioen' zijn. Daarna moet je al je kaarten waar een mini-meeple op staat van rijst voorzien. Kan je dit niet, dan moeten er zoveel kaarten weg als hoeveel rijst je te kort komt.
Na rondes 5, 8 en 11 komt er een brand. Als een sector getroffen wordt, volgt het vuur een spoor en moet elke speler het aantal van vuur op het track gelijk of hoger hebben dan het geprinte aantal op het bord. Zo niet, dan gaat je kaart uit het spel. Wordt het vuur gedoofd door een medespeler die voldoende heeft op het track, dan gaat het vuur niet verder razen en worden de volgende kaarten sowieso gespaard. Het vuurtrack is dus erg belangrijk. Niet enkel voor het verdedigen van je kaarten maar ook omdat dit de spelersvolgorde voor het kiezen van de stappen bepaalt.
Na 12 rondes volgt nog een nieuwjaar. Daarbij kan je geen kaarten meer kopen, wordt er niet meer geboden op aantal stapjes,... maar kies je gewoon 1 actie en eventueel bijhorende kaartactie.
Daarna is er endgame-scoring.
Bij de endgame krijg je nog punten voor sets van verschillende kaartenkleur, sets van verschillende vissen, je tabak- en pijptokens, bepaalde gebouwkaarten, elke 4 munten die nog 1 punt zijn,...

Conclusie:
Artwork is mooi. Symbolen zijn over het algemeen duidelijk. En indien niet, kan je het eenvoudig op de laatste pagina van het regelboek. Het regelboek blijkt echter een 'pain in the ass' te zijn volgens de uitleggers. Heel onduidelijk. Ook filmpjes waren niet eenduidig. En dat was ook te merken in het spelen zelf. We hebben wel wat fouten gemaakt omdat we dachten dat iets zo speelde en dit dan later anders bleek te zijn.
Voor mij was het ook vaak dat ik chaotisch speelde omdat ik de fase van het kiezen tussen munten en kaart kopen oversloeg. Dat bleef precies niet plakken.
Op dit moment blijft er eerder een negatief gevoel hangen. Het spel greep me niet en ik voelde nooit echt dat ik moeilijke keuzes moest maken. Mijn volgende zet was altijd vrij duidelijk wat me veel punten zou opleveren.
Op deze manier dus moeilijk om echt een goed oordeel te kunnen vellen over wat ik er nu van vond.
Ik moet deze dus nog eens opnieuw spelen om er een goed zicht op te krijgen, deze keer vanaf het begin met de juiste spelregels. 

zondag 11 juni 2023

Vaderdag 2023


Ondanks de gemengde gevoelens met gisteren de begrafenis van B's papa en vandaag dan vaderdag vieren, proberen we er toch een gezinsdagje van te maken.
Vanmorgen ontbijt op het terras, in het zonnetje. De eerste keer dit jaar dat we buiten kunnen ontbijten. Daarna cadeautjes. En straks nog een bbq.
Voor de rest is het vooral studeren voor de tieners want over een paar dagen starten hun examens.

Vaarwel Opa Aaigem

Maandag 5 juni is Opa Aaigem overleden.

vrijdag 2 juni 2023

Ecos: first continent

Ecos: first continent
Ook wel gekend als "Bingo!".
Je kiest 3 startkaarten uit je hand. En dan gaat de actieve speler symbool-tokens trekken uit de zak. Met je blokjes dek je het getrokken symbool af op je kaart.
Wanneer je kaart vol is, roep je 'bingo' en kan je de actie van die kaart uitvoeren. Zo kan je bv een boom of berg moeten plaatsen, een dier op het bord brengen, punten krijgen voor iets,...
Wanneer je de acties van de 'bingo'-kaart uitgevoerd hebt, draai je die naar het cijfer (aantal blaadjes) dat eentje minder is dan het huidige cijfer. Als je de kaart verder moet draaien na de 1, gaat die kaart uit het spel.
Kan je geen symbooltje afdekken op je kaart, mag je je spelerskaartje eentje draaien. Na x-aantal keren draaien kan je er zo voor kiezen om extra kaarten toe te voegen aan je handkaarten, een kaart uit je handkaarten te spelen of een extra blokje te nemen om zo meer symbolen af te kunnen dekken.
Wanneer de actieve speler een joker trekt, gaan alle symbolen terug in de zak en is de volgende speler de actieve speler.
Het spel stopt onmiddelijk wanneer iemand de 60 (of 80 bij een lang spel) punten grens overschrijdt.

Conclusie:
Heel eenvoudig van gameplay. Eerder wat party-spel. Niet iets wat ik spontaan zou kiezen.
Maar wel eentje waar we veel plezier aan beleefden. Vooral door de grappige commentaren van ons groepje. We hebben meer dan eens geschaterd van het lachen. En dat mag/moet zeker ook wel eens kunnen, tussen al het heavy stuff is dit zeker wel welkom.
Artwork is niet mijn ding en ik vond de dieren-fiches erg klein uitvallen en soms moeilijk te zien van afstand. Terwijl de houten componenten (bomen en bergen) dan heel groot zijn tov de dierentokens.
In the right mood zal ik deze wel meespelen.

Earth

Earth
1 van de nieuwste engine-builders in kickstarter-land.
Zelf niet gebacked. Maar deze zit wel in de vriendengroep. Dus ik kon deze eindelijk ook eens spelen op Meeples, nadat ik al veel positieve verhalen hoorde.
Je kiest eerst een climate, island en ecosystem kaart die je voordelen en endgamescoring geeft.
In Earth heb je als actieve speler keuze uit 4 acties. En de andere speler(s) mogen dezelfde actie uitvoeren (zonder enige kosten!) maar deze is natuurlijk minder sterk dan wat de actieve speler krijgt.
Mogelijke acties zijn:
- Planten: Actieve speler mag 2 kaarten toevoegen aan zijn tableau en 4 kaarten van het deck nemen en er eentje houden. Passieve spelers mogen 1 kaart planten en krijgen 1 kaart van het deck en houden die. Kaarten leggen moet je betalen met mest.
- Mesten: Actieve speler neemt 5 mest en mag 2 kaarten van het deck op zijn compoststapel leggen op zijn spelersbord. Passieve spelers nemen 2 mest of nemen 2 kaarten van het deck voor de eigen compoststapel. Op het einde krijg je nog een punt voor elke kaart in je compoststapel.
- Blokken: Actieve speler neemt 6 groene blokjes die hij op de vrije plaatsen legt op zijn kaarten en 2 mest. Passieve spelers kiezen tussen 2 blokjes of 2 mest. Blokjes gaan belangrijk zijn in de engine. En elk blokje levert op het einde nog 1 punt op.
- Groeien: Actieve speler neemt 4 kaarten op hand en kan 2 bomen/planten laten groeien. Passieve speler kiest tussen 2 kaarten van de trekstapel nemen of 2 groeien. Bomen/planten die volledig zijn leveren meer punten op, op het einde van het spel. Anders krijg je 1 punt per boomdeel.
Na het kiezen en uitvoeren van de actie zet iedereen zijn engine in gang. Elke actie heeft een kleur. En elke kaart die die kleur heeft, mag je activeren (moet niet!) maar wel met de beperking dat je in je tableau van links naar rechts werkt (bovenaan links beginnen, rij afgaan, rij eronder weer van links af beginnen en uiteindelijk eindigen rechts onderaan je tableau). Als je ook die kleur hebt in je island, climate of ecosystem kaart, mag je deze voor of na je tableau activeren. 
Zo speel je door tot iemand zijn tableau van 4x4 (dus 16 kaarten) volledig gebouwd heeft. De ronde wordt uitgespeeld en daarna volgt de endgame-scoring.
Naast de punten die je krijgt voor de compoststapel, de blokjes en de bomen, scoor je ook nog punten voor de doelkaarten en je ecosysteem-kaart. Want vanaf de start van het spel liggen er 4 doelkaarten open waar je een spelerstoken kan leggen op het moment wanneer je dit behaalt tijdens het spel. Hoe eerder je dit hebt, hoe meer punten. En daarnaast zijn er nog 2 doelkaarten die punten opleveren, afhankelijk van x keer het doel op de kaart.

Conclusie:
Wat een heerlijke engine-builder! Gameplay is heel vlot, niet moeilijk van regels, maar wel genoeg beslissingsmogelijkheden. Genoeg variatie in waar je op kan spelen. En deels afhankelijk van de doelkaarten en de kaarten die je in handen krijgt. Super veel herspeelbaarheid oa door de vele kaarten. Zowel in het deck als in de doelkaarten als in startkaarten van island, climate, ecosystem. Weinig downtime omdat je altijd betrokken bent in de actie van een andere speler. Enige nadeel is dat je (zeker met 4 spelers) soms even moet denken aan wie het nu ook alweer is om de actie te kiezen, zeker omdat iedereen toch wel vooral met het eigen spel bezig is. Maar dat kan even goed aan ons verstrooide brein liggen. 
Symbolen zijn duidelijk. En alles staat mooi op je eigen spelersbordje, waar ook de symbolen nog eens uitgelegd worden.
De kickstarter-versie is supermooi. De natuurkaarten zijn prachtige beelden. De houten componenten zijn goed afgewerkt en zijn ook wel een meerwaarde tijdens het spelen. Ik zou in deze wel nooit de retail-versie willen. Daar zijn de groene houten blokjes vervangen door kleine groene vierkante tokens. Echt mini-formaat. Wat mij heel wat gepriegel lijkt tijdens het spelen. 
Deze komt misschien wel op mijn wish-list.

Brugge met Hamburg-regels

Brugge speelden we al een aantal keer (met of zonder uitbreiding).
Maar de luck of the draw bleef iets wat soms wat irriteerde. Omdat je wel naar iets wil toebouwen en je soms verschillende beurten niet de juiste kleur kaart tegen komt tijdens het nemen van kaarten.
Hamburg is een nieuwere versie van Brugge. Maar omdat we niet de grote investering wilden doen om een 2e editie te kopen, lieten we deze zonder spijt passeren. Intussen is er op baordgamegeek (bgg) genoeg info te vinden om Brugge te spelen en aan te passen aan de Hamburg-versie.
We namen niet alles over van de mogelijke aanpassingen, maar wel de grootste en belangrijkste.
Ipv 2 random trekstapels, ga je nu de kaarten sorteren per kleur waardoor je 5 stapels krijgt. Zo ga je gerichter kiezen op kleur. En kan je strategischer spelen. Het spel duurt nu ook standaard 8 rondes ipv afhankelijk van wanneer de eerste stapel kaarten leeg is. Wat ook bijdraagt aan het strategischer te kunnen spelen.
B was niet zo'n fan van Brugge omwille van het gelukseffect. Ik hoop dat we dit met deze nieuwe regels toch kunnen veranderen.

dinsdag 30 mei 2023

Metekindje in the picture

Hoewel metekindje pas over een tweetal weken 2 wordt, was haar verjaardagsfeestje afgelopen weekend al. En de dag nadien stond een avondje en nachtje logeren bij ons op de planning.
Heel leuk om te zien hoe er een klik is tussen de nichtjes. Bijna 13 jaar verschil, maar wel veel plezier samen. Gibberen, giechelen, gieren van het lachen. Om 's avonds beide pompaf dicht bij elkaar te kruipen in de loungezetel. Vermoeiend, zo'n leven met een peutertje in huis ;-)

Revive

Revive
Deckbuilding met techtrees.
In je beurt ga je 2 acties doen (met eventuele extra acties) of rusten.
Je kan kiezen uit
- Een kaart spelen op je spelersbord. Daarbij steek je de kaart boven- of onderaan in 1 van de slots en krijg je de resources/voordelen die open blijven liggen.
- Ontdekken: je betaalt x-aantal voedsel waarbij x gelijk staat aan het aantal veldjes tot aan die tegel. En dan betaal je ook nog de nodige resources. Je krijgt de punten en mag een nieuwe kaart kiezen uit de openliggende kaarten of de bovenste van de stapel. De nieuwe kaart leg je open bij de kaarten die je kan spelen. En je legt de tegel zoals je zelf zou willen.
- Bouwen: je betaalt resources om een huis of groot huis te bouwen op een leeg veld. Bij een gewoon huis krijg je de resources/voordelen uit de meren en de stappen op het spoor. Bouw je een groot huis, krijg je de stappen extra, het voordeel van het meer blijft eenmalig.
De stappen zorgen ervoor dat je op je spelersbord verschillende voordelen en machines kan vrijspelen. En vrijgespeelde schijfjes komen op het track op de zijkant van je spelersbord, waardoor je ook weer voordelen en eindpunten vrijspeelt. En de stappen zetten geven je extra punten per kaart indien je deze tot op het einde van het traject krijgt.
- Bevolken: je betaalt de resources en zet je meeple op een stad. Deze doet voor de rest niets, maar zo speel je wel extra permanente of eenmalige voordelen vrij. Je kan je meeple ook op 1 van de hoeken spelen en die levert je dan punten op aan het einde van het spel.
- Schakelaar omzetten. Daarbij kan je de resources van een kaart van een andere speler nemen. Die kaart gaat dan weg naar die speler zijn ruststapel (het voordeel is dat die speler dan opnieuw plaats heeft voor een extra kaart).
- Extra acties kan je uitvoeren door een energie op een vrijgespeelde machine te leggen. Die geeft je voordelen of een extra actie, afhankelijk van de machine.
Kies je geen van deze acties of kan je niets meer doen, dan kan je rusten.
Daarbij gaat je meeple 1 stap omhoog op dat track, krijg je een voordeel van die plaats (of lager) en ga je je energie van de machines halen zodat die terug gebruikt kunnen worden, gaat je schakelaar terug omhoog, gaan je gespeelde kaarten naar je ruststapel en neem je de kaarten die op je ruststapel lagen op handen. Dit zijn dan de kaarten waar je verder mee speelt, tot je opnieuw de rustactie doet.
Punten krijg je dus tussendoor door bv ontdekken, bepaalde kaarten,... En wanneer je op het puntentrack bepaalde cijfers passeert, krijg je een kistje (voordeel) of schedel die je mag kiezen. (Er zijn nog manieren waarop je schedels zal vrijspelen tijdens het spel). En die schedels zullen belangrijk zijn.
Want het spel eindigt wanneer er maar 1 schedel meer op het speelbord ligt. Andere spelers krijgen nog 1 beurt en dan is het puntentelling.
Iedereen krijgt in het begin van het spel 2 doelkaarten waar hij er eentje uit kiest. Per schedel die je hebt in die kleur, zal je punten verdienen voor de doelkaart. Bv 2 roze schedels (want die op de kaart telt ook mee) zal 2x 1 punt opleveren per energie (zie foto). En daar zijn er heel wat punten mee te verdienen.
Ook bij de endgame-scoring ga je nog punten krijgen door het aantal vrijgespeelde meeples (bevolken), het aantal punten van de schijfjes die je kon leggen op de zijkant van je spelersbordje,...

Conclusie: Artwork en thema is niet zo mijn ding, maar het is allemaal wel erg duidelijk. De kleuren vallen op, de symbolen zijn vrij intuïtief, er is een handig overzichtje van de mogelijke acties,...
Gameplay lijkt in het begin veel maar eenmaal je speelt, merk je dat de acties vrij eenvoudig zijn. In het begin is het wat opbouwen maar daarna speel je vrij vlot de actie die je wil. Voordeel is dat je veel gedaan krijgt in een beurt. Nadeel is dat er soms wel wat downtime is. Want met 2 acties en nog wat mogelijke extra acties vraagt het wel wat denk- en planwerk.
Herspeelbaarheid is ok, want het bord zal altijd anders liggen, er zijn verschillende hoektegels, verschillende doelkaarten,... En dan heb je sowieso nog verschillende manieren om te spelen. En heb je nog asymmetrische beginkarakters.
Geen 'wauw-die-wil-ik-hebben' voor mij maar wel eentje waar ik met veel plezier nog eens aansluit.