Atoll
Typische tableau- en engine-builder
Er worden 4 rondes gespeeld.
In elke ronde kan je onbeperkt kiezen uit 1 van deze 5 acties:
- Een koraal kopen: je betaalt 2 munten en legt deze diagonaal met een koraal op je speelveld
- Een dier kopen: je betaalt x-aantal munten en legt de vis aangrenzend aan minstens 1 koraal. Hoeveel koralen je nodig hebt, staat op de dierkaart. Met koralen wordt niet per sé de oranje kaart bedoelt, maar wel het koraal-symbooltje op de zijkant(en) van de koraalkaart.
- Feeding: je doet de voorwaarde-actie die op de dierkaart staat (bv 2 plankton afgeven, een andere dierkaart en ster naar beneden zetten,...) je zet de ster omhoog en legt een exhaust-blokje op je kaart. Heb je zelf de gevraagde feeding-actie niet beschikbaar, dan kan je 1x per ronde je haai-token inzetten (hunt) en gebruik je virtueel iets van een andere speler (bv kleine vis in je atoll liggen hebben. De andere speler heeft geen negatief effect hier van. Gaat een vis/dier dood doordat je het laagste sterretje naar beneden moest doen, dan gaat hij uit het spel en krijg je een vin. Heb je door de feeding-actie het sterretje op het bovenste cijfer gekregen, dan ontvang je afhankelijk van het dier: vissen klein, medium of groot (haaien) 1, 2 of 3 vinnen. Vinnen zijn jokers en kunnen gebruikt worden als munten of als plankton. Andere dieren dan vissen geven die bonusvinnen niet.
- Koraal-actie. Sommige koralen hebben endgame-scoring, andere koralen hebben een actie. Je legt een exhaust-token op de kaart en voert de actie uit. Belangrijk: je kan enkel een actie uitvoeren als er geen vervuiling (olieton) op de kaart ligt
- Koraalgroei: betaal 2 plankton om een koraalsymbool-token te krijgen en leg dit op zijde van een koraalkaart. Belangrijk: je kan dit enkel leggen op een zijde waar nog geen koraalsymbool aanwezig is.
Daarnaast kan je 1x per ronde deze 3 acties uitvoeren (leg een exhaust-blokje naast de actie):
- Betaal 1 munt om 2 vervuiling weg te spelen (later mag je geen toeristenvoordeel kiezen in je pasbeurt)
- Wissel 4 plankton voor 1 munt
- Neem x-aantal vervuiling en krijg x maal 2 aantal plankton
Als je geen beurt meer wil of kan doen, ga je passen. Daarbij krijg je een voordeel voor wie als 1e, 2e of 3e speler gepast heeft: munten en soms ook vinnen.
Nadat iedereen gepast heeft, volgt een clean-up waarbij je van elke kaart 1 blokje weg haalt, je opnieuw munten krijgt (kiezen tussen toeristen en wetenschappers: de toeristen geven meer inkomsten maar leveren ook vervuiling op) en er nieuwe kaarten in de markt komen.
Na 4 rondes volgt de eindtelling. Je krijgt punten voor je vissen (hoogste niveau dat je behaalde), endgame-punten van je koralen, extra endgame-punten van je haaien en punten voor resterende vinnen. Indien er echter vervuiling ligt op een koraalkaart, gaat deze niet scoren. En je krijgt ook nog een minpunt per vervuiling die je nog op kaarten hebt liggen. Alles samentellen en je kent de winnaar.
Conclusie:
Artwork is mooi. Wanneer je puzzelt, heb je echt wel het gevoel in een onderwaterwereld te vertoeven. De symbolen en tekst is duidelijk en intuïtief, je hebt geen regelboekje nodig. Maar die tekst en symbolen hadden wel groter gemogen. Er gaat veel aandacht naar de tekening, maar als je wil zien wat er in de markt ligt, moet je soms wel de kaart even bij jou nemen, puur omdat je het niet kan lezen wegens te klein. Jammer, want dit zorgt voor wat onnodige downtime.
Gameplay: zoals in de intro gezegd: typische tableau- en enginebuilder. Niets nieuw, geen twist,... Op zich doet hij wat hij belooft van mechanismes maar ook niet meer dan dat. Je bouwt op, zoekt combo's en gaat dan op die combo's spelen om punten te gaan pakken. En wie de beste combo kan neerzetten, zal winnen. En daar komt het stukje geluk ook om de hoek piepen. Ligt daar net een goeie kaart, kan je snel een combo opbouwen. Komt de kaart die je nodig hebt er niet uit, dan vloek je toch wel.
Zelf vond ik hem vrij repetitief: vanaf ronde 2 had ik de combo gevonden en iedere ronde stukje toevoegen en opnieuw de combo-kaarten in dezelfde volgorde herhalen. Niet zo interessant.
Ook weinig interactie want zelfs met de hunt, ga je je medespelers niet echt betrekken. Ze krijgen geen voor- of nadeel. Een paar kaarten geven wel punten bij een hunt-actie en 1 haai-kaart geeft ook punten voor haaien in de atolls van de tegenspelers. Maar op zo'n groot deck kaarten, is dat toch wel de minderheid.
Downtime kan ook oplopen in die zin dat wanneer je past, de andere spelers nog verder spelen. En als die net nog veel kunnen doen, zit je daar wel enige tijd te wachten. Niet onoverkomelijk, goed kiezen wanneer je past is dus de boodschap. Maar het gebeurt wel dat je dus even moet wachten tot de anderen klaar zijn, ook al is je timing goed.
Ideaal spel voor wie nieuw is in dit genre en een instapper zoekt. Medespelers vonden hem wel ok. Ik vond hem toch wat tegenvallen, had er meer van verwacht.
Typische tableau- en engine-builder
Er worden 4 rondes gespeeld.
In elke ronde kan je onbeperkt kiezen uit 1 van deze 5 acties:
- Een koraal kopen: je betaalt 2 munten en legt deze diagonaal met een koraal op je speelveld
- Een dier kopen: je betaalt x-aantal munten en legt de vis aangrenzend aan minstens 1 koraal. Hoeveel koralen je nodig hebt, staat op de dierkaart. Met koralen wordt niet per sé de oranje kaart bedoelt, maar wel het koraal-symbooltje op de zijkant(en) van de koraalkaart.
- Feeding: je doet de voorwaarde-actie die op de dierkaart staat (bv 2 plankton afgeven, een andere dierkaart en ster naar beneden zetten,...) je zet de ster omhoog en legt een exhaust-blokje op je kaart. Heb je zelf de gevraagde feeding-actie niet beschikbaar, dan kan je 1x per ronde je haai-token inzetten (hunt) en gebruik je virtueel iets van een andere speler (bv kleine vis in je atoll liggen hebben. De andere speler heeft geen negatief effect hier van. Gaat een vis/dier dood doordat je het laagste sterretje naar beneden moest doen, dan gaat hij uit het spel en krijg je een vin. Heb je door de feeding-actie het sterretje op het bovenste cijfer gekregen, dan ontvang je afhankelijk van het dier: vissen klein, medium of groot (haaien) 1, 2 of 3 vinnen. Vinnen zijn jokers en kunnen gebruikt worden als munten of als plankton. Andere dieren dan vissen geven die bonusvinnen niet.
- Koraal-actie. Sommige koralen hebben endgame-scoring, andere koralen hebben een actie. Je legt een exhaust-token op de kaart en voert de actie uit. Belangrijk: je kan enkel een actie uitvoeren als er geen vervuiling (olieton) op de kaart ligt
- Koraalgroei: betaal 2 plankton om een koraalsymbool-token te krijgen en leg dit op zijde van een koraalkaart. Belangrijk: je kan dit enkel leggen op een zijde waar nog geen koraalsymbool aanwezig is.
Daarnaast kan je 1x per ronde deze 3 acties uitvoeren (leg een exhaust-blokje naast de actie):
- Betaal 1 munt om 2 vervuiling weg te spelen (later mag je geen toeristenvoordeel kiezen in je pasbeurt)
- Wissel 4 plankton voor 1 munt
- Neem x-aantal vervuiling en krijg x maal 2 aantal plankton
Als je geen beurt meer wil of kan doen, ga je passen. Daarbij krijg je een voordeel voor wie als 1e, 2e of 3e speler gepast heeft: munten en soms ook vinnen.
Nadat iedereen gepast heeft, volgt een clean-up waarbij je van elke kaart 1 blokje weg haalt, je opnieuw munten krijgt (kiezen tussen toeristen en wetenschappers: de toeristen geven meer inkomsten maar leveren ook vervuiling op) en er nieuwe kaarten in de markt komen.
Na 4 rondes volgt de eindtelling. Je krijgt punten voor je vissen (hoogste niveau dat je behaalde), endgame-punten van je koralen, extra endgame-punten van je haaien en punten voor resterende vinnen. Indien er echter vervuiling ligt op een koraalkaart, gaat deze niet scoren. En je krijgt ook nog een minpunt per vervuiling die je nog op kaarten hebt liggen. Alles samentellen en je kent de winnaar.
Conclusie:
Artwork is mooi. Wanneer je puzzelt, heb je echt wel het gevoel in een onderwaterwereld te vertoeven. De symbolen en tekst is duidelijk en intuïtief, je hebt geen regelboekje nodig. Maar die tekst en symbolen hadden wel groter gemogen. Er gaat veel aandacht naar de tekening, maar als je wil zien wat er in de markt ligt, moet je soms wel de kaart even bij jou nemen, puur omdat je het niet kan lezen wegens te klein. Jammer, want dit zorgt voor wat onnodige downtime.
Gameplay: zoals in de intro gezegd: typische tableau- en enginebuilder. Niets nieuw, geen twist,... Op zich doet hij wat hij belooft van mechanismes maar ook niet meer dan dat. Je bouwt op, zoekt combo's en gaat dan op die combo's spelen om punten te gaan pakken. En wie de beste combo kan neerzetten, zal winnen. En daar komt het stukje geluk ook om de hoek piepen. Ligt daar net een goeie kaart, kan je snel een combo opbouwen. Komt de kaart die je nodig hebt er niet uit, dan vloek je toch wel.
Zelf vond ik hem vrij repetitief: vanaf ronde 2 had ik de combo gevonden en iedere ronde stukje toevoegen en opnieuw de combo-kaarten in dezelfde volgorde herhalen. Niet zo interessant.
Ook weinig interactie want zelfs met de hunt, ga je je medespelers niet echt betrekken. Ze krijgen geen voor- of nadeel. Een paar kaarten geven wel punten bij een hunt-actie en 1 haai-kaart geeft ook punten voor haaien in de atolls van de tegenspelers. Maar op zo'n groot deck kaarten, is dat toch wel de minderheid.
Downtime kan ook oplopen in die zin dat wanneer je past, de andere spelers nog verder spelen. En als die net nog veel kunnen doen, zit je daar wel enige tijd te wachten. Niet onoverkomelijk, goed kiezen wanneer je past is dus de boodschap. Maar het gebeurt wel dat je dus even moet wachten tot de anderen klaar zijn, ook al is je timing goed.
Ideaal spel voor wie nieuw is in dit genre en een instapper zoekt. Medespelers vonden hem wel ok. Ik vond hem toch wat tegenvallen, had er meer van verwacht.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten