woensdag 6 november 2024

Floresta

Floresta
Handmanagement en workerplacement
Het spel bestaat uit 2 fases:
* Actiefase
In je beurt heb je keuze uit 3 acties:
- een boom plaatsen: je speelt een kaart met de juiste kleur boomstronk en het juiste cijfer van de plaats waar je je boom wil zetten en zet je boom op het spelbord. Belangrijk is dat je wel moet rekening houden met de plaatsingsbeperkingen van elke locatie. Sommige kaarten hebben extra voordelen bv axe-token, punten, blokkade plaatsen, 3 vuurtjes weghalen. Andere kaarten hebben extra voordelen als je aan die voorwaarde (kaart spelen op een specifiek locatie) voldoet bv lynx krijgen. Met axe-tokens kan je wel het cijfer van de kaart aanpassen en je kan zoveel axe-tokens gebruiken als je wil. 
- een watchtower plaatsen: je speelt een kaart met de juiste kleur boomstronk en het juiste cijfer van de plaats waar je je watchtower wil zetten. Watchtowers kunnen enkel op 1 van de 4 hoeklocaties gezet worden en eenmaal je eentje geplaatst hebt, bouw je op die plaats je watchtower verder op. Watchtowerlocaties hebben een voordeel tijdens het spel en endgame-scoring
- een kaart en boom discarden voor 1 punt
Daarna check je of je aan 1 van de voorwaarden om een extra boom te plaatsen voldoet. 3x per spel kan je een boom plaatsen op een locatie zonder rekening te houden met kleur en cijfer (je moet wel voldoen aan de plaatsingsvoorwaarden van die locatie). Dit is 1x als je 20 punten hebt, 1x als je een boom hebt op alle 5 de locaties en 1x als je elk cijfer bij je afgelegde kaarten hebt.
Om je beurt af te ronden neem je een nieuwe kaart uit de openliggende kaarten. Deze worden niet aangevuld op dit moment!
* Fire-fase
Deze fase is onderverdeeld in 4 sub-fases.
- Opnieuw in spelersvolgorde ga je je fire-truck activeren. Dit kan je pas doen als je minstens 1 watchtower-stuk in het spel hebt. Je truck gaat dan naar een gekozen locatie, afhankelijk van hoeveel stukken van je watchtower al gebouwd zijn, heb je een kleiner of groter bereik van locaties. Op die locatie gaat die daar 2 vuurtjes doven, daarvoor krijg je 2 punten.
- Elke boom waar minstens 1 vuurtje naast staat, krijgt een minpunt (je geeft een punt af).
- Het vuur gaat verspreiden. Dit gebeurt enkel op locaties waar geen fire-truck aanwezig is. Elk vuurtje zet elk aangrenzend pad in lichtelaaie, tenzij er een blokkade ligt. De nieuw geplaatste vuurtokens gaan  niet opnieuw verder verpreiden en het vuur blijft ook beperkt tot 1 locatie-spelbord.
- Nieuwe actiekaarten worden op tafel gelegd. Staan daar locaties op met vuursymbolen, dan gaan op die locaties nieuwe brandhaarden ontstaan. Er wordt gedobbeld en vanaf elk cijfer gelijk als de dobbelsteen gaat op elk pad vanaf dat cijfer een vuurtje ontstoken worden. Belangrijk hierbij is dat het gaat om cijferplaatsen waar nog geen boom staat. Als er geen brandhaarden mogelijk zijn bij dat cijfer wordt verder gedobbeld tot het wel mogelijk is. Staat een locatie al vol bomen, dan komen daar nooit meer nieuwe brandhaarden bij.
Nadat deze 4 sub-fases afgerond zijn, gaat de startspeler-kaart door en begint een volgende ronde.
Het spel eindigt wanneer 1 of meer spelers geen bomen meer hebben na hun beurt, de ronde wordt wel nog uitgespeeld.
Daarna krijg je nog punten voor je watchtowers en wordt elk van de 5 locatieborden gescoord. Aangezien er 4 dubbelzijdige watchtower-borden en 5 dubbelzijdige locatieborden zijn ga ik niet in detail de scoring uitleggen, vaak gaat het om meerderheden, x-aantal bomen in een bepaalde manier op die locatie hebben, setjes van tokens die scoren,... 
Je telt al je punten op en je kent de winnaar.

Conclusie: Artwork vind ik erg mooi. Ook de kleuren en vormen van de bomen en de lynxen zijn goed gedaan. Jammer wel dat de blokkade-meeples dezelfde kleur hebben als de lynxen en die vrij gelijk zijn van grootte. Het is sowieso al een druk speelbord met alle meeples (bomen, lynxen, blokkades, vuur) die er op komen en als 2 meeple-soorten dan ook nog op elkaar lijken en soms vlakbij elkaar staan, is het echt wel opletten. Dat is dan ook de grootste kritiek: de zichtbaarheid op het speelbord wordt naarmate het spel vordert toch wel een stuk minder. Het oogt heel mooi, al die bomen,... maar om daar dan in 1 oogopslag te zien welke cijfers nog vrij zijn, is bijna onmogelijk.
Gameplay: het is veel. Op zich zijn je acties supersimpel. Maar omdat elke locatie andere plaatsingsvoorwaarden/beperkingen heeft en elke locatie ook nog op een andere manier scoort, is het toch veel dat je moet onthouden en waar je rekening mee moet houden. Ik vermoed dat dit na enkele keren spelen iets vlotter zal gaan, maar wij moesten bij een 1e play toch wel regelmatig in het boekje kijken hoe het nu juist weer zat bij die of die locatie. Niets onoverkomelijks maar het haalde toch een beetje de flow uit het spel. Zeker omdat je dan soms je geplande actie niet kon uitvoeren als je iets over het hoofd gezien had en er op die manier wel wat downtime bij kwam kijken.
Herspeelbaarheid is groot omdat elk van de 9 spelbordjes dubbelzijdig is en die elk hun eigen plaatsing en scoring hebben.
Wij speelden met 2 en we hadden enerzijds bij toch wel wat locaties het idee dat de scoring beter zou werken met 3 of 4 spelers, ondanks de bomen van een ongebruikte spelerskleur op een aantal locaties. Anderzijds merkten we dat het vuur doven met 2 geen evidentie was, met maar 2 fire-trucks in het spel. Met 3 of 4 spelers komen er wel een paar extra actiekaarten met vuursymbolen bij, maar heb je gewoon ook meer locaties waar een fire-truck staat en het vuur niet verder gaat verspreiden. Nu was het echt van de ene naar de andere locatie rijden om de schade te proberen beperken.
Dat we in het begin van het spel (ronde 2 en 3 van de 17 rondes die we speelden) snel 4 actiekaarten (van de 12 in het spel) met vuursymbolen trokken, zal daar ook wel een rol in spelen. Maar het was soms frustrerend om telkens maar serieus wat minpunten te trekken omdat we het vuur maar niet gedoofd kregen (terwijl ik op bgg las dat het soms erg makkelijk was om dat vuur weg te halen). Maar los daarvan hadden we het idee dat je deze echt beter met 3 of 4 speelt.
We zien wel het potentieel en willen deze een volgende keer met meer gaan spelen om te kijken of hij dan de verwachtingen wel waar maakt. 

Geen opmerkingen: