maandag 17 juli 2023

Asselkouter Wandelroute

Opnieuw langere tijd niet gewandeld, de laatste dateert alweer van begin mei. Maar gisteren toch nog eens op stap. Deze keer een 13km door Munte en Baaigem: de Asselkouter Wandelroute.
Heel mooie omgeving. Glooiend landschap. Graan in bloei, maïs die uit de grond omhoog schiet. 
Typisch Belgisch zomerweer. De temperatuur was aangenaam om te wandelen maar de donkere wolken overheersten. Ik vermoed dat dit landschap in het zonlicht nog mooier is. Wanneer de graanvelden baden in de zon en de glooiende heuvels spelen met licht en schaduw.
We stapten voornamelijk over (toegegeven: heel rustige) wegen. Zelf verkies is toch de onverharde paden. Maar het stoorde in deze wandeling niet echt omdat er zo weinig verkeer was.
Je moet wel 2x de Hundelgemsesteenweg oversteken en dat is minder evident. Maar op een zondag met weinig verkeer wel doenbaar. Echter niet aan te raden op een drukke werkdag of tijdens de spitsuren.
De bordjes die de route aangeven zijn vrij duidelijk te vinden. Maar het mogen er wel wat meer zijn. We hebben toch verschillende keren getwijfeld en even op het gedownloade kaartje gekeken om zeker te zijn dat we nog altijd juist stapten.
Wel een mooie wandeling. Eentje die de goesting om weer vaker op pad te trekken doet aanwakkeren.

donderdag 13 juli 2023

Globetrotting

Globetrotting
Route- en networkbuilding op een wereldbol
Er zijn 3 startpunten, eentje voor de lente, eentje voor de zomer en eentje voor de herfst. Je duidt die aan op je wereldbol.
Je krijgt 2 doelkaarten voor elk seizoen en kiest daar voor elk seizoen eentje uit.
Daarnaast zijn er ook 2 publieke doelkaarten. Wie het eerste deze scoort krijgt de hoogste punten, de anderen kunnen nog de minder hoge punten scoren..
Per ronde worden er 3 nieuwe kaarten gedraaid en je kiest 1 bestemming uit die 3. Daarna kies je 1 van je startpunten of verdere stop op de route.
Dan ga je je wereldbol zo draaien tot je een rechte lijn kan trekken van het ene naar het andere punt, het startpunt van je nieuwe route leg je op de 1 van je houder. Op je houder van de wereldbol, zie je dan ook hoe ver het volgende punt ligt en dat cijfer noteer je in je paspoort.
Wanneer alle spelers een bestemming kozen en de lijn maakten, ga je naar de volgende ronde.
Zo zijn er 9 rondes in totaal en tel je daarna al je punten van zowel publieke als eigen doelkaarten samen. Wie het minst hoge cijfer (in totaal, je telt de 9 beurten op) heeft van afstand, krijgt nog extra punten. En ook als je een bestemming koos en je route bij hetzelfde seizoen koos, krijg je nog punten.

Conclusie:
Eerder een filler dan een volwaardig bordspel. Heel licht van gameplay.
Artwork op de kaarten is mooi. Maar de kaarten zijn vrij glad en voelen licht aan. Voor sommige kaarten (bv paspoort) waar je op moet schrijven is dit ok. Voor bv de doelkaarten is dit lastiger, de kaarten plakken soms echt aan elkaar.
Wel handig dat op elke bestemmingskaart ook een letter en cijfer staat zodat je die snel terug kan vinden op de wereldbol, die ook opgedeeld is in letters en cijfers.
Wij tekenden nu enkel met zwarte stiftjes. Maar dat zorgde bij mij al voor verwarring met welke van de 3 routes ik bezig was. Oplossing daarvoor is om met 3 verschillende kleuren stiften te gaan werken bij het routetekenen op de wereldbol.
De wereldbollen zijn moeilijk in elkaar te steken en kunnen niet in 1 stuk in de doos (dus elke keer opnieuw bouwen).
Die wereldbollen zijn wel heel mooi uitgevoerd, die staanders zijn prachtig. Het route-tekenen op een echte wereldbol is natuurlijk wel thematisch fun. Maar het is vooral een gimmick.
Hadden ze gewoon een plan gemaakt en een meetlat voor de afstand, het ging even goed werken. Makkelijker mee te nemen zijn (zo'n doos voor een fillertje!). En een stuk goedkoper zijn.
Voor mij vooral een kickstarter die overproduced lijkt en het meer van het fun-aspect moet hebben dan van gameplay. 
Niet overtuigd dus.

Transcontinental

Transcontinental
Worker Placement met Pick up and Deliver en een beetje area-control.
Deze is van regels vrij eenvoudig.
Je plaatst om beurt een telegram (werker), voert de actie van de plaats uit (of past) en dan gaat de trein verder naar het volgende telegram. Wanneer de trein aankomt bij het einde, volgt er een bieding met resources en wie deze bieding wint, krijgt de tegels die de trein nog vooruit gaat (afhankelijk van het aantal geboden goederen en hoeveel goederen er voor de volgende tegel nodig zijn). Daarna keert de trein terug en wie in het doorgaan gepast had, kan nu nog de actie uitvoeren.
Acties:
- Resources verkrijgen. Die worden dan in de treinlijn gelegd. Is er geen plaats meer, dan gaan die naar de wachtplaats om later geladen te worden.
- Goederen leveren. Je neemt een aantal goederen van de trein en levert die aan de tegel waar je staat. Wanneer de tegel vol is, kijk je wie de meeste goederen geleverd heeft en die mag zijn huisje daar plaatsen en krijgt de punten. Wie nog mee goederen plaatste maar niet de meerderheid had, krijgt 2 punten.
- Actie van de tegel doen.
° Wagon met goederen van de wachtplaats naar de treinlijn verplaatsen
° Extra telegram plaatsen. Vooral handig als de medespeler op een plaats stond die jij wou en die de trein al passeerde, zo kan je wanneer de trein terug keert ook zelf nog de actie uitvoeren.
° Resources nemen
° Resources ruilen
° Goederen op een tegel leveren (je kan hierbij kiezen welke tegel)
° Een kaart trekken. Deze levert extra acties/resources/voordelen op en kan helpen om je doelkaarten te behalen.
Zo gaat de trein x-aantal rondes heen en weer. Wanneer de trein over de bestemmingstegel voor endgame is gegaan, stopt het spel. De ronde wordt wel nog uitgespeeld.
Naast de ingame-punten heb je ook nog een eindscoring. Die hangt af van je doelenkaarten. Je krijgt 1 doelenkaart in het begin van het spel en eentje halfweg. Daarbij moet je verschillende symbolen verzamelen op de tegels en/of kaarten.
De speler met de meeste punten wint.

Conclusie:
Met 2 speelt hij op een uurtje, dus vrij snel. Maar dat is dan ook het enige voordeel om deze met 2 te spelen.
De area-control en mogelijke interactie komt met 2 helemaal niet tot zijn recht. Je speelt eerder naast elkaar. Ook bij de workerplacement is er weinig concurrentie, want elke tegel heeft plaats voor 2 telegrammen. Idem ivm bieden. Ofwel bied je mee en laag (zodat je wel een tegel hebt) omdat je sowieso weet dat de andere veel resources heeft om te bieden. Ofwel bied je hoog en win je de bieding en weet je dat de ander weinig zal inzetten. Het kwam amper voor dat hier concurrentie voor was.
Artwork zit zeker wel goed. Mooie kleuren. Vrij duidelijke symbolen. Player aid voorzien.
Soms wel wat kleine regeltjes die de flow wat uit het spel halen. Zoals bv het ruilen van resources waardoor je dan nog nieuwe soorten resources kan bekomen. Zo kunnen wagons van werkmensen toeristen worden en wagons van kolen naar graan. Niet zo logisch, thematisch gezien.
Ik ben wel benieuwd hoe deze met 3 speelt.

dinsdag 11 juli 2023

Black Out Hong Kong

Black Out Hong Kong
Nog een Pfister die toevallig gisteren op het menu stond.
Volgens de opmerkingen op bgg heeft deze wel wat weg van Mombasa, dus ik was benieuwd.
Je speelt ronde na ronde tot het deck kaarten dat je kan kopen niet meer volledig aangevuld kan worden. En dan volgt de eindtelling.
Elke ronde bestaat uit 8 fases waarbij iedere speler elke fase in spelersvolgorde afwerkt voor je naar de volgende fase gaat.
Bij het begin van een ronde gaat de startspeler de 3 gekleurde dobbelstenen rollen (je rolt dubbels opnieuw tot ze alle 3 een verschillend symbool hebben). Daarna ga je van start.
Fase 1: Plannen
Daarbij ga je kaarten uit je hand op de slots aan je spelersbordje leggen (gesloten kaarten)
Fase 2: Planning uitvoeren
Je legt de cubes bij de juiste kleur dobbelsteen en dat worden dan je resources. Acties op de kaarten voer je uit. Bv 1 resource afgeven voor geld,...
Fase 3: Objectieven vervullen
In deze fase kan je alle oranje balken op kaarten op je spelersbordje of op je spelersbordje zelf vervullen. Wanneer je een objectief van een gekleurde kaart vervult, neem je de kaart op hand en plaats je een cube op die kleur op een kruispunt (bol) op het spelbord. Vervul je een objectief op een witte kaart, dan mag je een cube plaatsen op een kruispunt van kleur naar keuze op het speelbord. En leg je die boven je spelersbordje zodat je de bonus later kan gebruiken.
Fase 4: Scout
Je mag gaan scouten in 1 van de gebieden naast 1 van je kruispunt-cubes. Daarbij ga je x-aantal kaarten uit je hand kiezen (eventueel aanvullen met een extra token met scoutpunten) en kan je voor die "prijs" een voordeel krijgen. Het gescoute token leg je bij jou want dit levert op het einde nog punten op (voor elk verschillend symbool op je token krijg je punten). Wanneer je kaarten gebruikt hebt om te scouten, moet je die shufflen en 1 trekken. Die kaart gaat opzij en kan je later pas terughalen door de actie van de dokterskaart.
Fase 5: Nieuwe objectieven kopen
Je mag elk om beurt een nieuwe kaart kopen tot iedereen achtereenvolgens gepast heeft. Je betaalt minder munten als er in die rij al kaarten weggekocht zijn. Het is dus soms inschatten of je per sé die kaart wil of anderen eerste keus geeft om een kaart goedkoper te kunnen krijgen. Met als risico dat iedereen past en je geen kaart hebt.
Fase 6: Clean Up
Elke rijst moet je omzetten naar 2 munten. Elke fles water kan je omzetten in 1 munt of voor 2 flessen water krijg je een extra token voor scoutpunten. Kaarten worden aangevuld in de markt.
Fase 7: Secure Disctricts
Heb je een district volledig omringd met je cubes, dan wordt het afgesloten en krijg je daar punten voor. Ook de andere spelers krijgen punten afhankelijk van hoeveel cubes ze gemeenschappelijk hebben met het afgesloten district. Daarna plaats je er 1 van je huisjes en gaan alle scoutstokens in die zone weg.
Fase 8: Wanneer je 4 of minder kaarten op handen hebt, neem je de grootste stapel kaarten uit 1 van je slots. Je mag nu nog de 'vinkjes' vervullen die je een voordeel of punten gaan opleveren.
Wanneer het deck kaarten om te kopen opgebruikt is bij het aanvullen, dan stopt het spel. De ronde wordt verder uitgespeeld en je hebt daarna nog 1 ronde.
Op het einde krijg je nog punten voor het aantal verschillende scout-tokens, per 5 munten 1 punt, de punten op je kaarten in je hand of onder je spelersbord (kaarten die nog niet vervuld zijn van objectief en kaarten opzij van je spelersbord, tellen niet mee). En dan weet je de winnaar.

Conslusie:
Dit is een Pfister die niet op mijn radar stond en na het spelen weet ik ook waarom. Hij is vrij abstract in spelen. Cubes hier, cubes daar, cubes overal. En ze stellen altijd wel iets anders voor. Niet dat dat erg is, maar bij mij klikte deze daardoor minder.
Ik hoorde commentaar op het artwork dat deze te donker zou zijn. Maar ik vind het net wel leuk, die donkere achtergrond en fluo-kleurtjes van cubes. Symboliek is ook wel vrij duidelijk, eens je het doorhebt (ja, een baby ipv een kom rijst zien, het zegt meer over mij dan over het spel).
Gameplay: het plannen is voor een stukje Mombasa, maar in Mombasa zijn de keuzes die je moet maken een stuk belangrijker. Hier kijk je gewoon naar op welke stapel het goed uitkomt op dat moment en of je die kaart op je grootste stapel legt of niet, wanneer je kaarten zal terugpakken.
Je pikt wel wat punten op door mee te aan te schuiven met je cubes op kruispunten waar een andere speler probeert een district af te sluiten. Of je wil dat ene scouttoken in een regio. Maar de interactie hierin blijft beperkt.
Het grootste minpunt vind ik het geluksaspect in het creëren van resources. Ja, er zijn manieren om dit te omzeilen (je kan tokens of punten inzetten om je cubes ergens anders te leggen op het resourcebord). Maar het blijft geluk of je de juiste resources hebt of je ze moet omzetten. Ook bij het scouten is het puur op geluksaspect dat je een kaart trekt die (even) uit het spel gaat. En ook hier ga je geen kaarten inzetten die je volgende beurt echt nodig hebt, maar wat je weg moet leggen is echt random.
Je leest het al, niet de grootste fan na een 1e keer spelen. Maar ik wil hem wel een nieuwe kans geven, want omdat het niet direct klikte in mijn hoofd (ik zag het niet wat je wanneer kon doen van acties), speelde ik ook niet optimaal vanaf het begin. 

maandag 10 juli 2023

Mombasa

Mombasa
Een spel van Pfister dat ik al erg lang wou spelen. En die ik al een paar keer misgelopen was wanneer die ergens op tafel kwam. En gisteren was het dan eindelijk zo ver.
Je speelt 7 rondes en dan volgt de eindscore.
1 ronde bestaat uit 3 fases:
- Planning:
Je kiest uit je hand 3 kaarten en legt die gesloten op de gekozen slots aan je spelerbordje.
Wanneer iedereen dit gedaan heeft, draait iedereen simultaan zijn kaarten om.
- Acties uitvoeren:
Met de kaarten die in je slots liggen, kan je nu acties doen.
° Kaart kopen: je telt te kostprijs van de kaart op met de kostprijs van de plaats waar de kaart ligt en betaalt de prijs met het aantal van dezelfde goederen.
° Kaart met goederen omdraaien voor stapjes op een spoor.
° Boekjes vooruitgaan: je kan 2 munten betalen per boekje dat je wil omdraaien. Daarna mag je een aantal stappen vooruitzetten, ofwel op gesloten (omgedraaide) boekjes, ofwel op boekjes waarbij je aan de voorwaarden voldoet. Waar je eindigt, raap je de bonus op. Daarna mag je nog nieuwe boekjes shoppen of geld nemen. Vanaf een bepaald punt, speel je ook een extra slot vrij om kaarten te kunnen inplannen.
° Diamanten vooruitgaan: je gaat zoveel stappen vooruit op het diamantspoor als aangegeven op de kaart. Vanaf een bepaald punt, speel je ook een extra slot vrij om kaarten in te kunnen plannen.
° Huisjes verplaatsen: je verplaatst huisjes uit een gekozen regio en raapt de bonussen op van waar je ze plaatst. Bv diamantspoor, spoor van de regio van kleur huisje, boekjes shoppen of geld nemen, munten,... Per huisje dat je wegneemt waar een munt onder staat, gaan dit ook punten zijn per aandeel in die regio die je verwerft (door bv kaarten of door vooruit te gaan op het track van die regio). Maar een ander kan dit natuurlijk overrulen door een huis van een andere kleur te plaatsen op die plaats op het bord, zelf nog eens de voordelen te krijgen en het huis van de 1e kleur terug op zijn eigen stockplaats te zetten.
Naast de acties van de kaarten, heb je ook 2 pionnen die je kan inzetten om acties te doen.
° Startspeler worden
° Kaarten kopen met munten ipv goederen
° Kaart weggooien uit je hand voor geld
° De meeste goederen van een soort bezitten en hiervoor een bonus (stappen op het spoor in die regio) claimen.
° Een voordeel kopen voor een extra actie in de volgende ronde bv diamantair, boekhandelaar,...
- Opruimfase
Je kiest daarbij 1 stapeltje kaarten die in 1 van de slots boven je spelersbord ligt en neemt dit op handen. Daarna gaan de gebruikte kaarten van deze ronde naar boven, naar het slot boven waar je ze speelde.
Dit zorgt er voor dat je goed moet plannen welke kaart je waar wil leggen. Want zo kan je een sterke actie voorbereiden voor een volgende beurt. Maar éénmaal je die sterke actie speelde, raken je kaarten opnieuw verdeeld over de verschillende slots.
Daarnaast neem je ook nog je pionnen terug bij jou en leg je gebruikte extra-actie voordelen terug in de voorraad. En ga je de niet gekochte kaarten in de meest rechtse kolom doorschuiven zodat deze opnieuw aangevuld kunnen worden.
Na 7 rondes zit het spel er op en volgt de puntentelling. Je krijgt punten voor je diamantenspoor, je boekenspoor, voor de 4 regio's worden het aantal punten geteld x het aantal aandelen dat je hebt en voor elke munt krijg je nog een punt.

Conclusie:
Een Pfister-spel kan mij altijd bekoren en ook hier zit het er weer boenk op voor mij. Geen moeilijke acties, wel wat plannen. Geen grote directe interactie maar wel subtiel bij het spelen op de huisjes en de aandelen.
Het systeem om toe te werken naar 1 grote actie en die daarna terug verdeeld te zien, is ook super goed gevonden. En maakt het puzzel/plan-aspect een grote meerwaarde.
Het artwork is niet wauw, maar de symbolen zijn duidelijk, de kaarten zijn herkenbaar en duidelijk,...
Het enige minpunt is voor mij dat deze met 2 minder goed speelt. Met 3 is hij goed, met 4 nog beter. Voor onze collectie niet zo ideaal. Daarom dan ook niet nodig om aan te kopen, zeker gezien hij in de spelersgroep al 2x voorkomt.

zaterdag 8 juli 2023

"Mijn jeugd"

Uitspraak van de dag:
Bij het passeren van een filmposter zegt N (bijna 15!):
"Ik wil heel graag naar die film, dan kan ik mijn jeugd herbeleven!"

Loslaten is...

Loslaten is...
Je bijna 17-jarige tienerzoon voor de 1e keer op buitenlands scoutskamp laten gaan en ook voor de 1e keer het vliegtuig laten nemen. Meer stress hebben dan hijzelf rond bagage,...
En blij zijn met een teken van leven in de vorm van 2 smsjes "aangekomen op overnachtingsplaats" en "ja, alles is gelukt".
We zien hem over een weekjes terug en zijn benieuwd naar zijn verhalen.

Puzzelkampioen strikes again

Sinds zijn eerste puzzel van 1000 stukken volgden er nog. Voor zijn verjaardag kreeg hij van K, een begeleidster van het lager en het middelbaar inclusief onderwijs, 2 puzzels. Het duurde even, er kregen andere zaken voorrang, maar nu is de 1e van die puzzels af. Zoals altijd terecht trots.
Goed gedaan M!