zondag 29 september 2024

Dog Park met uitbreiding New Tricks

Dog Park: het basisspel wordt wel vaker gespeeld. Maar de uitbreiding New Tricks was nog altijd niet op tafel gekomen. Daar brachten we deze middag verandering in.
Bij New Tricks blijft gameplay bijna hetzelfde als het basisspel. Er zijn 2 grote veranderingen:
- Er is een nieuw bord bijgekomen: het trick-bord. Daarbij heeft elke soort hond een trucje toebedeeld gekregen die hij kan uitvoeren. Maar daarvoor moet hij eerst getraind worden. Dit doe je door je trainer op de hond te zetten die je uitlaat en die krijgt daarna een trainingstoken. Telkens je die hond later selecteert kan die het 'trucje' (mits betalen van resources) opnieuw uitvoeren. Daardoor ga je tussendoor meer keuze moeten maken tussen punten/resources oprapen met je getrainde honden of toch gaan om met elke hond minstens 1x te gaan wandelen.
- Daarnaast heb je honden die ingedeeld worden in 2 categorieën. Dus ipv enkel toy zit die dan bv in toy/hound. Dit zorgt er voor dat je voor meerderheden veel meer kans hebt om dit te gaan winnen (maar dus ook minder zicht hebt op waar de andere spelers op spelen).
Bij de uitbreiding zitten ook nog andere 'forecast' en doelkaarten, net zoals andere kaarten die je wandelroute kunnen beïnvloeden (bv resources omwisselen voor punten of omgekeerd). En er kan een 5e speler meedoen.

Conclusie: Artwork ea sluit helemaal aan bij het basisspel, daar is niets veranderd. Voor de hondenliefhebbers blijft dit genieten.
Gameplay-gewijs waren wij niet zo overtuigd. De tricks zorgen er voor dat je meer gaat focussen op dezelfde honden. Maar dit in combinatie met de dubbele categorieën van honden maakte het wel heel eenvoudig om aan resources/punten te geraken. Waar je in het basisspel echt goed je wandelroute moet uitstippelen om aan de juiste resources te geraken, lijkt dit minder belangrijk te worden en ga je soms zo'n grote combo's kunnen maken dat je een overvloed aan resources hebt.
De dubbele categorieën zijn enerzijds wel leuk ivm het getouwtrek om meerderheden voor endgame-scoring. Maar net daardoor heb je minder zicht op de andere spelers. En het komt er op neer dat wie veel van deze honden kan scoren bij het bieden/swappen, niet veel moeite moet doen om de winst te pakken. Deze honden zijn zo sterk in trucjes en meerderheden dat dit toch wel zorgde voor meer ongebalanceerde gameplay tijdens ons spel.
De nieuwe doelkaarten zijn an sich wel leuk omdat ze op iets anders focussen dan diegene in het basisspel.
De wandelkaarten waarbij je punten kan omzetten in resources of omgekeerd is een leuke toevoeging. En daar werd ook wel op gespeeld.
De forecast-kaarten hebben dan weer te maken met de nieuwe gameplay en zijn ok daarvoor.
De 5e speler hebben we niet uitgetest (we speelden met 3) maar lijkt me vooral meer tijd toe te voegen aan het spel en zou ik dus niet snel gebruiken.
Het deck samenstellen (25 multi-breed kaarten en dat mengen met een hoop andere kaarten) en dus spel klaarzetten en opruimen vraagt veel meer tijd, wat ook al niet zo positief is, toch zeker bij een light-medium weight spel.
We waren het uiteindelijk unaniem eens dat we het basisspel zonder uitbreiding leuker vinden omdat het vlotter speelt en toch meer uitdaging biedt in resource-management.
Deze uitbreiding komt dus jammer genoeg op de 'te koop' stapel. 

Geen opmerkingen: