Nocturne
Bieden en set-collection
In Nocturne worden 2 rondes gespeeld.
In elke ronde ga je bieden voor tegels door op de aangrenzende tegel hoger te bieden (zelfde soort biedsysteem als Metropolys/Skyrise) in een grid (bv4x4 bij 2 spelers). De winnaar neemt de uiteindelijke gewonnen tegel, de verliezer kan er voor kiezen zijn bied-token op het spelbord te leggen om op het einde van de ronde nog extra tegels van het spelbord te kunnen nemen. Hoe hoger de waarde van het token, hoe meer rechts dit komt te liggen. Andere tokens worden verder opgeschoven naar rechts.
Sommige tegels leg je gewoon bij jou voor set-collection, andere tegels geven een éénmalige bonus bv 3 tegels trekken en 1 houden of 3 doelkaarten trekken en 1 houden.
Wie het bod wint, mag het volgende bod starten (op een aangrenzende tegel van waar je het bod won).
Tussendoor kan je, als je de eerste bent die dit haalt, de doelkaart claimen in.
Wanneer alle tegels verdeeld zijn of iedereen past (en er dus niemand nog de overblijvende tegels wil) stopt de ronde. Daarna wordt het spelbord afgewerkt en mag iedere speler in de volgorde van de waarde van de tokens op het spelbord een tegel kiezen van het spelbord.
Daarna worden er nog extra biedtokens met hogere waarde verdeeld, afhankelijk van wie nog de meeste biedtokens over heeft. En dan bereid je je voor op de volgende ronde.
Je neemt alle bied-tokens terug, legt nieuwe tegels op het spelbord plus in een grid en je legt eindscore-doelkaarten klaar. Daarna volgt nog een rondje bieden.
Op het einde worden punten geteld. Punten scoor je door set-collection (afhankelijk van welk soort setje scoor je andere punten), punten voor persoonlijke doelkaarten die je kan verzamelen tijdens het spel, punten voor de doelkaarten die je in de 1e ronde verzamelde, publieke eindscore-doelkaarten, punten voor biedtokens die je nog over hebt en voor het niet gebruiken van je karakter.
De meeste punten wint.
Conclusie: Artwork is leuk, het ziet er mooi en kleurrijk uit, ondanks de donkere achtergrond. De symbolen zijn groot en duidelijk genoeg.
Gameplay viel voor mij wat plat. Waar ik in Metropolys dit biedmechanisme super vond, met het psychologische spelelement, is dit in Nocturne minder. Je bent veel meer gelimiteerd doordat je enkel boven-onder of links-rechts van de tegel kan gaan en er weinig beweegruimte is. Het voelt in Nocturne veel mechanischer aan terwijl dit in Metropolys alle kanten uit kon gaan.
De set-collection is vrij basic. Setjes van iets levert punten op maar je hebt anderzijds ook verschillende symbolen nodig voor je doelkaarten dus het is wat een evenwicht vinden of net voluit voor iets gaan.
De karakter-eigenschappen zijn verwaarloosbaar. 1x per spel kan je die inzetten of je gebruikt ze niet voor 2 extra punten. Dat mijn tegenspeler gewoon vergeten was dat hij nog een kracht had, toont al aan dat dit niet zo veel toe voegt. Het asymmetrische aspect dat ze hiermee leken te ambiëren mist toch wel wat zijn doel.
Waar ik van dezelfde uitgever Calico en Cascadia wel toppers vind, en ik Verdant ook wel kan smaken, slaat Nocturne voor mij de plank mis. Deze gaat dan ook op de verkoopstapel.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten