River of Gold
Rondel met workerplacement en resourcemanagement.
Het spel speelt niet in rondes maar is afhankelijk van de acties van de spelers. Hoe meer er gebouwd wordt of de rivier afgevaren wordt, hoe sneller het spel stopt, want de tegels die gebouwd worden (of gediscard worden wanneer een boot op het einde van de rivier is) gelden als time-tracker.
Je bent tijdens het spel voor een groot stuk afhankelijk van je dobbelsteen maar er zijn manieren om die te gaan veranderen door je schijfje op je spelersbord te laten zakken of door 5 munten af te geven.
In je beurt kies je 1 van de 3 acties:
- Bouwen: je kiest 1 van de 4 havens en bouwt die op 1 van de plaatsen aan de rivier, op het gebied waar jouw dobbelsteen naar verwijst. Je betaalt het aantal munten en legt de haventegel. Daarbij schuif je ook je schijfje op op het track gekoppeld aan dat stuk van de rivier, afhankelijk van het cijfer in de vlag. Daarna leg je 1 van je schijfjes op de haven om aan te tonen dat dit nu jouw bezit is.
- Varen: je beweegt 1 van je boten x-stappen waarbij x gelijk is aan het getal op de dobbelsteen. Je krijgt de voordelen/resources van elke haven waarmee het riviervlak waar je eindigt verbonden is. Liggen daar gebouwen van een ander bij, dan krijgen die spelers het voordeel of de resource die achteraan op de haventegel gedrukt staat. Je kan met meerdere spelers op 1 tegel staan. Ben je op het einde van de rivier, dan begin je weer vooraan maar krijg je een aantal voordelen/resources en wordt 1 haventegel gediscarded.
- Doelkaarten vervullen: Je geeft de nodige resources af en krijgt de voordelen van de kaart (eenmalig of ongoing of endgamescoring). Ook hier is het belangrijk dat het cijfer/symbool matcht met dit van de dobbelsteen.
Aan het einde van je beurt gooi je de dobbelsteen opnieuw en ken je dus al het cijfer/symbool voor je volgende beurt.
Wanneer iemand endgame triggert, krijgt deze speler 5 punten en de andere spelers nog 1 beurt.
Endgamescoring is de punten die je verzamelde tijdens het spelen optellen met de punten voor meerderheden op de 6 riviertracks, endgamescoring van je eigen doelkaarten en het aantal doelkaarten levert ook nog punten op. Daarnaast heb je nog 3 publieke doelkaarten waar je ook op kan scoren.
Conclusie: Artwork spreekt mij niet zo aan maar is wel thematisch. De rivier en sommige aspecten op het spelbord hebben een goudlaagje, dat wel een mooi glanseffect heeft. In sé niet nodig maar wel een eyecatcher. De symbolen zijn duidelijk maar bv op de haventegels wel wat klein. De kleuren echter zijn te gelijkend. Geen felle kleuren maar eerder zachtere tinten. Mooi maar de kleurschakeringen liggen wel erg dicht tegen elkaar wat het spelverloop niet ten goede komt omdat je soms per ongeluk iets over het hoofd ziet of in je hoofd met een ander gebied zat. Jammer.
Gameplay-gewijs werd deze wel heel positief onthaald door ons spelgezelschap. Vlotte beurten, maar 3 mogelijke acties, niet moeilijk maar toch wel wat diepgang. Deze wordt wel eens vergeleken met Iki en dan vind ik River of Gold toch wel het betere spel wegens eenzelfde mechanisme maar veel vlotter spelverloop.
Al is ook wel duidelijk wat veel punten oplevert (bv doelkaarten die de punten verdubbelen bij de meerderheden) en waar je gaat op willen spelen. Door de meerderheden die altijd anders zullen liggen-n en de verschillende haventegels is de herspeelbaarheid er wel.
Het enige waar wij in ons 4-speler spel tegenaan liepen is dat de extra module met asymmetrische startkaart niet zo gebalanceerd lijkt, 1 van de rode kaarten is echt wel heel sterk.
Met Spiel Essen voor de deur zal dit nu geen aanschaf worden maar deze blijft wel op het lijstje staan, ook al omdat B deze wel goed vond.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten