Dwellings of Eldervale
Eentje waar we heel erg naar uitkeken.
Artwork is dan ook mooi en kleurrijk, het heeft leuke mini's, mechanismes zijn een combi van workerplacement en dice-battle. Allemaal zaken die ons aanspreken in een spel.
We speelden hem vandaag voor het eerst en de liefde moet nog groeien.
Hij is steviger dan verwacht.
We speelden dan ook direct met de mercenaries en mini-expansion mother of dragons. Op zich niet veel moeilijker, maar wel nog iets extra om op te letten.
Op eerste zicht lijkt gameplay niet zo moeilijk: in je beurt kan je kiezen uit 2 acties. Ofwel plaats je een meeple op het bord, ofwel haal je je troepen terug.
Maar dan begint het. Waar je je meeple plaatst bepaalt welke actie je doet. En of er een gevecht gestart wordt (door monsters die naar je toe komen of omdat er al een meeple van een tegenspeler staat).
Mogelijke acties zijn resource-treasure-tokens nemen op de gekleurde tegels. Die je kan inwisselen voor resources. Of die je later kan gebruiken op specifieke kaarten om die resources vaker te krijgen (bij het terugroepen).
En op de ruïnes gebruik je specifieke acties zoals summone (extra werker betalen en oproepen), een extra tegel plaatsen en kaarten kopen (extra voordelen van de kaart wanneer je er een werker op plaats bij het terugroepen en je stijgt op het elementen-spoor), resources wisselen voor jokers, resources wisselen voor magic-cards of een 'dwelling' (dakje op een werker zetten waardoor je dus tijdens het spelen een werker minder hebt) bouwen. Dwellings geven ook extra stappen op het elemental-spoor.
Bij het terugroepen van je meeples kan je die gebruiken om extra acties van kaarten te doen door je meeple op de kaart te plaatsen en de (eventuele) kost te betalen.
Battle is vrij eenvoudig. Elke meeple (afhankelijk van welke soort) heeft een aantal dobbelstenen. Je kan het aantal dobbelstenen verhogen door zwaardjes af te geven. Iedereen gooit de dobbelstenen en elke dobbelsteen telt apart. Dan wordt de hoogste dobbelsteenwaarde van elke speler vergeleken en wie de hoogste waarde heeft wint de battle. Is die waarde gelijk, dan wordt gekeken naar de 2e hoogste waarde enz.
Het spel is gedaan wanneer de laatste tegel aangelegd wordt of wanneer iemand zijn 6e dwelling bouwt.
Tijdens het spel scoor je een aantal punten maar de grote punten komen op het einde. Daarin zijn je aantal gebouwde dwellings in combinatie met het aantal stappen op het elementenspoor heel belangrijk.
Ik vermoed dat hij beter zal klikken na een aantal keer spelen.
Nu was het nog vaak zoeken (regelboekje bij de hand), niet goed weten wat belangrijk is (veel downtime),... waardoor het spel te lang duurde.
We hebben de legendary versie met soundbases. Verandert niets aan gameplay maar maakt het wel een stuk thematischer wat wel leuk is.
Ps: ik weet dat we een fout maakten. Normaal mag er per tegel maar 1 persoon een dwelling plaatsen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten