zondag 9 februari 2025

Men-Nefer

Men-Nefer
Eventjes op het Essen-lijstje gestaan maar er uiteindelijk afgevallen omdat het er uit zag als veel en zwaar. Maar ik zag hem dan bv op Meeples op tafel, kreeg al wat uitleg en sindsdien bleef hij in mijn hoofd spoken. Toen ik dus gisteren mocht aanschuiven op Spelopolis, greep ik mijn kans.
In Men-Nefer speel je 3 rondes waarin je 9 (3x3) acties gaat uitvoeren en er na elke ronde een scoring is. Er is geen eindscoring, dus alle punten ga je tijdens het spelen verdienen. En de punten die je scoorde in ronde 1 ga je daarna dus nog 2x opnieuw scoren.
Je hebt 3 acties die je 3x gaat uitvoeren en die andere acties triggeren.
- Je gaat een worker klaarzetten op een locatie en voert daarbij de actie van de tegel uit die je erbij speelt. Staat daar al 1 of meer anderen, dan betaal je x-aantal vissen.
- Je gaat een worker een locatie naar rechts schuiven en voert dan de actie van de actieplaats uit. Ook hier betaal je x-aantal vissen indien er al andere spelers aanwezig zijn. Je scarabee schuift eerst 1 locatie verder zodat je actie elke keer beter wordt als je die kiest.
- Je kiest een nieuwe tegel voor de volgende ronde en voert de actie uit naast de tegel die je kiest (of een actie die lager staat)
De acties die je gaat uitvoeren in die 9 beurten per ronde, zijn vrij gelijkaardig in die zin dat een actietegel spelen eenzelfde soort actie zal bevatten als de acties die je kan doen door je worker rechts op de locatie te plaatsen of door een nieuwe tegel te nemen. Je gaat elke ronde starten met het plaatsen van een worker, maar daarna kan je zelf kiezen in welke volgorde je de andere 8 gaat uitvoeren.
Er zijn uiteindelijk 6 basisacties die afhankelijk van waar je staat en wat je kiest een beetje zullen verschillen in uitvoering.
- Bouwen: je gaat x-stappen vooruit op een bouwspoor naar keuze (je kan die ook verdelen over beide sporen) en bouwt aan de grote piramide als je een hamertje voorbij komt (je krijgt de resource die je afdekt en de resource die gedrukt staat op de tegel die je speelt), kiest voordelen/resources bij de farao wanneer je die passeert. Of je legt een oogje bij 1 van de kleinere piramides. Oogjes moet je eerst vrijspelen en dit kan oa ook op dit track.
- Mummie: je plaatst je mummie op een locatie en krijgt het voordeel die je bedekt en je kiest dan nog 1 of meer voordelen van de tegels die links of onder je mummie liggen. Ook hier moet je eerst de mummie vrijspelen voor je die kan plaatsen en kan je dit doen op dit track.
- Offeren: Je neemt een offertegel, gaat vooruit op het offertrack en kan een offer brengen. Je krijgt daarbij de voordelen die je afdekt plus alle voordelen van de offertegel van het niveau en de lagere niveaus waar die ligt in de piramide op je spelbord.
- Boot: Je kan je boot x-aantal stappen vooruit zetten en x-aantal keren een boot activeren. Boten kan je via de havens laten gaan en bij het activeren kan je dan een doeltegel nemen. Of de boot vaart op de rivier en bij het activeren krijg je vissen.
- Sfinx: Je plaatst je sfinx op 1 van de plaatsen en krijgt de actie of de voordelen van de locatie waar je die plaatste. Net zoals bij de oogjes en de mummies moet je de sfinxen eerst vrijspelen en ook hier kan dit op dit track.
Actietegels en acties naast de actietegels hebben dus gelijkaardige acties, zo kan je bv via een actietegel een boot gaan activeren, een mummie vrijspelen, een bouwactie doen,...
Nadat iedere speler zijn acties gedaan heeft, scoor je de ronde.
- Je gaat eerst nog pluimpjes opschuiven afhankelijk van de scrollen die je hebt. En dan tel je de (min)punten van het verschil tussen de pluimpjes en de hartjes (pluimpjes en hartjes zijn resources of voordelen die je kan krijgen bij bv het offeren, de mummies, de piramide bouwen,...)
- Punten van de volbrachte doeltegels (die je bij de boot-actie kan oprapen)
- Punten van de mummies (punten van de tegels links en onder van de mummie)
- Punten waar je staat op het spoor naast de tempel voor de offers (je gaat omhoog op dat spoor door offers te maken of door bepaalde mummies/sfinxen te plaatsen).
- Punten voor waar je staat op het bouwspoor van de grote piramida
- Punten voor de oogjes bij de kleine piramides
Zo speel je 3 rondes en ken je direct de eindscore.

Conclusie:
Als je dit spel ziet, schrikt het door de vele componenten wat af. De componenten zijn wel af: screenprinted meeples (mummies, sfinxen,...) en spelstukken, mooie grote vormen van de piramide. Allemaal ook heel thematisch.
Het spelbord ziet er echter druk uit. Veel symbolen overal. Sommige zaken staan mooi per actie, andere staan wat door elkaar (bv de sfinxen) waardoor je wat moet zoeken. Ondanks dit is er wel een samenhang en éénmaal je aan het spelen bent, wordt het allemaal wel duidelijk. Er zijn veel symbolen en die hadden soms wat groter gemogen. Zeker op de 6 tracks aan de workerlocaties, is het soms wat zoeken. Ze zijn vrij eenvoudig te begrijpen, ondanks de vele verschillen. Maar als er dan nog 1 of meerdere scarabees op liggen, dan wordt het wat onoverzichtelijk.
Van gameplay heeft deze me echter positief verrast. Hij speelt een stuk vlotter dan je op het eerste zicht zou zeggen. Ondanks de verschillende mini-games die je zou verwachten, is er een mooie samenhang tussen alle locaties en acties. Je zal van alles wel wat nodig hebben, maar het is fijn dat je gericht kan gaan kiezen waar je op gaat spelen en wat je wil proberen te maximaliseren. Ook dat je zelf in die ronde al gaat bepalen welke acties je een volgende beurt wil spelen en dat dit gelinkt is aan wat je die ronde nog van actie kan doen, zorgt voor een mooie spanningsboog. En lijkt mij redelijk uniek. Het vraagt dus wel wat plan- en keuzewerk. Maar het blijft behapbaar. 
Herspeelbaarheid is zeker ok want offertegels, doeltegels bij de bootactie, welke voordelen je krijgt bij het plaatsen van een mummie,... zijn sowieso elk spel anders. Aan de andere kant was het na een 1e keer spelen wel duidelijk waar de hogere punten te rapen vallen en zal je dus weten wat interessante acties zijn. Maar als iedereen daar op speelt, heb je ook veel vis nodig, dus kan het misschien net handig zijn om meer te gaan inzetten op andere acties die ook wel wat scoren of gaat iemand daar minder kunnen op uitlopen omdat je die actietegel kan wegsnoepen waardoor de combo's minder sterk zijn.
Met vlotte spelers valt de tijdsduur ook mee, met 3 speelden we een ruime 1,5u. Ik vermoed dat de sweetspot 3 spelers is, met een speler meer vrees ik voor te veel downtime, een speler minder zal resulteren in minder interactie en minder variatie in de actietegels voor de volgende ronde.
Voor mij zeker eentje die ik graag speelde en met veel plezier nogmaals zou spelen. 

Geen opmerkingen: