vrijdag 21 februari 2025

Nova Era

Nova Era
Eentje waar ik tot voor kort nog niet van gehoord had. Maar een civilization-tableaubuilder met dice-drafting en area-majority kan niet slecht zijn, toch?
Er worden 3 tijdperken gespeeld en elk tijdperk bestaat uit 3 rondes plus een scoring.
Een ronde bestaat uit kiezen van een schijf van 3 dobbelstenen, eventuele zwarte catastrofe toepassen (minder dobbelstenen die ronde) en daarna kaarten kopen of resources krijgen, dan volgt al dan niet een andere catastrofe en als laatste ga je produceren.
Bij het kiezen van de dobbelstenen ga je in spelersvolgorde een schijf kiezen waarbij kleur belangrijk zal zijn, want dat geeft je een voordeel bij het kopen van die kleur kaarten. Je wil ook hoge getallen want dat levert meer op. Maar te hoog is ook niet goed, want is de som meer dan 10, dan ga je vooruit op een track en eenmaal boven een bepaalde plaats op dat track, moet je al je dobbelstenen -1 zetten, ga je nog verder vooruit op dat track, moet je zelfs kaarten verwijderen.
De schijf die niet door 1 van de spelers gekozen wordt, zal bepalen hoeveel en welke tracks van de catastrofes zullen omhoog gaan.
Daarna ga je tegen de klok in acties gaan uitvoeren. Eigenlijk kan je maar kiezen tussen 4 acties:
- Een kaart kopen: je betaalt met de dobbelsteen in die kleur (en eventuele extra resources om aan het cijfer te komen) of je betaalt een dobbelsteen in een andere kleur en betaalt volledig met resources in de nodige kleur. Bij de kaarten kan je enkel de onderste van de kolom kopen. Met als uitzondering de zwarte kaarten die apart liggen en die je zo kan kopen. En je speelt die kaart dan in je tableau. Sommige kaarten hebben onmiddellijk effect, anderen een productie-effect of een 1ix per ronde effect en nog andere kaarten zullen bepaalde kaarten vernietigen.
- Een kaart reserveren: je betaalt een dobbelsteen om een kaart te nemen in je hand. Ook hier kan je enkel de onderste vrije kaart kopen.
- Resources nemen: je neemt het aantal resources in die kleur. Zwart heeft geen resources maar laat je het track van de dobbelstenensom naar beneden schuiven.
- Kaart draaien: je geeft een dobbelsteen af om een kaart die omgedraaid is, terug face-up te leggen
Als er een catastrofe plaats vindt, moet je een kaart in die kleur omdraaien zodat ze face-down ligt. Kan je dit niet, dan moet je een kaart van een andere kleur naar je 'past' leggen.
Als laatste ga je produceren (tandwielen op je kaarten) en wordt alles klaargelegd voor de volgende ronde.
Catastrofes en productie gaan trouwens weer met de klok mee (voor het geval dit invloed heeft op resources ea).
Heb je 3 rondes gespeeld, dan volgt een scoring: 1 punt voor elke kleur waar je een face-up kaart hebt liggen, een extra punt voor wie de absolute meerderheid heeft in die kleur. Zwarte kaarten gaan daarna naar je 'past'. Bij de clean-up gaan alle kaarten van dat tijdperk weg en komen er nieuwe te liggen. Sommige gespeelde kaarten in je tableau geven je ook nog handkaarten voor het volgende tijdperk.
Na het 3e tijdperk scoor je als endgame enkel nog het aantal resources gedeeld door 10. 

Conclusie: Het artwork is wel mooi. Alleen jammer dat de tekeningen groot zijn en de tekst en symbolen op de kaarten dan net weer in te een klein lettertype zijn. Dat zorgt er voor dat je regelmatig een kaart even op hand moet nemen om te lezen omdat het gewoon te klein is om te kunnen zien van op je plaats. En aangezien kaarten kopen toch 1 van de hoofdacties is, is dit toch wel iets wat de flow van het spel niet ten goede komt.
Gameplay: Eerst en vooral is het constant wisselen van speelrichting gewoon irritant. Je constant afvragen in welke richting je nu weer moet kiezen/spelen. Dit vraagt veel oplettendheid wie nu juist weer aan de beurt is en remt de vlotheid in spelen.
In het begin denk je leuk, ik kan wat opbouwen. Maar vanaf het 2e tijdperk merk je dat wat je opbouwt gewoon terug afgebroken wordt. En dit is vrij random. Thematisch zal dit wel kloppen en ik vind het an sich niet erg als dit in een spel zit. Maar dat gecombineerd met welke kaarten er vrij komen om te kopen en het dobbelen, waren voor mij net wat te veel geluksfactoren.
De spelduur was ook veel te lang voor wat het spel inhoudt. Waarschijnlijk vermindert deze wel na enkele keren spelen. En zal het ook minder random aanvoelen als je de kaarten wat beter kent. Maar voor mij is dit niet eentje waar ik moeite wil insteken om deze vaker te spelen. 

Geen opmerkingen: