dinsdag 11 februari 2025

Valeria Card Kingdoms

Valeria Card Kingdoms
We speelden direct met de uitbreidingen Crimson Seas, Flames & Frost en Shadowvale er bij.
Er wordt gespeeld tot x-aantal decks op zijn, dus geen vast aantal rondes.
In een beurt dobbelt de actieve speler. Zijn dobbelworp geldt voor alle spelers. Beide dobbelstenen en de som van de dobbelstenen wordt geactiveerd. Je gaat dus elke kaart met dat cijfer kunnen gebruiken. Voor de actieve speler is dit de linkerkant van de kaart, voor de andere spelers de rechterkant van de kaart. Resources worden simultaan genomen.
Daarna mag de actieve speler nog 2 acties van 4 kiezen (mag 2x dezelfde zijn):
- Resource nemen: je kiest tussen 1 munt, 1 verdediging, 1 magie. Magie is een resource an sich maar kan ook als joker gebruikt worden. Als je die als joker gebruikt moet er altijd minstens 1 resource van wat je moet betalen aanwezig zijn.
- Kaart kopen: je betaalt de geldsom van de kaart plus 1 munt meer per zelfde kaart die je al hebt. Je legt die voor je en die kan vanaf nu geactiveerd worden.
- Monster verslaan: je betaalt de nodige verdediging en magie en krijgt het voordeel van de kaart. Op de monsterkaarten staan ook endgame-punten.
- Domein kopen: je moet de nodige symbolen van de domeinkaart al voor je liggen hebben, je betaalt de geldsom en krijgt het voordeel van de kaart. Sommige voordelen zijn éénmalig, andere ongoing.
Door de uitbreidingen kwamen er nog paar mogelijkheden bij. Wanneer er een 6 of een som van 6 gegooid werd, moest de actieve speler een resource afgeven op het spelbord. Wanneer er dubbel gedobbeld werd of je kon geen enkele kaart activeren kreeg je via de coxswain toch resources en/of een schatkaart. En er kwamen events wanneer een stapel kaarten op was.
Extra acties:
- Resource nemen: schatkaart
- Schatkaart betalen en gaan shoppen op het spelbord waarbij je voor set-collection, ongoing resources, alle resources van 1 soort nemen of extra scoringskaarten kan gaan.
Nadat 6 decks leeg waren, werd de ronde uitgespeeld en punten geteld. Je telt de ingame-punten op met de punten voor symbolen (doelkaart begin van het spel) plus de punten van monster/domeinkaarten. En dan nog de extra punten van de uitbreidingen: set-collection, ongoing resources en kaarten. Zo ken je de winnaar.

Conclusie: Love the artwork. De symbolen zijn over het algemeen duidelijk. Af en toe eens nachecken bij bepaalde monsters, domeinen of events, maar eigenlijk tijdens het spelen amper nodig.
Gameplay is heel vlot. Het is dan ook een eenvoudiger spel maar eentje die wel heel fijn speelt. Tableaubuilding met dobbelen. Je kan geen dobbelstenen manipuleren maar als je genoeg inzet op verschillende cijfers, is dat ook niet nodig. Je krijgt altijd wel resources of mogelijkheden. Je bouwt ook echt op, dus de kans dat je iets activeert wordt altijd groter. En heb je meerdere kaarten met dat cijfer, krijg je direct veel.
Doordat je ook betrokken bent in de beurt van een ander, is er weinig downtime. En van interactie kan je zelf kiezen of je die decks er in stopt of niet (bv dief).
Herspeelbaarheid is dus door de uitbreidingen en verschillende mogelijkheden van decks groot.
Deze speel ik met veel plezier mee als hij nogmaals op tafel komt.

Geen opmerkingen: